Opis projektu
 Aktualności
 Ogłoszenia
 Podstawy prawne
 Kalendarium
 Materiały
 do pobrania
 Konsultacje
 społeczne
 Archiwum
 Strona główna
 WPN-u
 Inne projekty

  

  

KONSULTACJE SPOŁECZNE

  

Plan ochrony Wigierskiego Parku Narodowego

i obszaru Natura 2000 Ostoja Wigierska

  

  

  

REJESTR WNIOSKÓW i UWAG:

     

IX. Wnioski i uwagi do opracowania "Zagospodarowanie przestrzenne Wigierskiego Parku Narodowego i jego otuliny"

  

Wnioski ogólne

Wnioski z gminy Suwałki (cz. 1)

Wnioski z gminy Suwałki (cz. 2)

Wnioski z gminy Suwałki (cz. 3)

Wnioski z gminy Nowinka

Wnioski z gminy Giby

Wnioski z gminy Krasnopol

 

   

WNIOSKI Z GMINY SUWAŁKI (cz. 2)

 

Lp.

Autor wniosku lub uwagi, podmiot, data i forma przekazania

Czego dotyczy oraz treść wniosku lub uwagi Status, sposób rozpatrzenia, odpowiedź lub uzasadnienie ewentualnego odrzucenia

1.

Tadeusz Chołko, Wójt Gminy Suwałki,

pismo PP.671.72.2013, z dnia 16.09.2013 r.

Stosownie do zaproszenia na IV spotkanie dyskusyjne - warsztaty w ramach konsultacji społecznych dotyczących między innymi zagospodarowania przestrzennego WPN, obszaru Natura 2000 Ostoja Wigierska oraz w związku ze spotkaniem z rolnikami - właścicielami nieruchomości na terenie WPN W dniu 13.09.2013 r. w UG Suwałki, uprzejmie informuję że zostałem zobowiązany przez swoich mieszkańców do zajęcia stanowiska w ich imieniu i w obronie własności ich gruntów, przeciw zapisom w projekcie Planu Ochrony dla WPN, w części dotyczącej obszarów wykorzystanych gospodarczo przez jednostki organizacyjne oraz osoby prawne i fizyczne, położonych w granicach WPN i objętych ochroną kraj obrazową.

Działając w imieniu mieszkańców oraz właścicieli nieruchomości położonych w granicach WPN, proszę o odstąpienie od zamiaru wyznaczenia w projektowanym planie ochrony dla WPN, w jakiejkolwiek części obszarów, o których mowa wyżej, terenów wyłączonych z możliwości zabudowy, a także wprowadzania nakazu zachowania określonych obszarów rolniczego zagospodarowania oraz formułowania wskazań o takim charakterze do zmian w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Suwałki z powody ich niezgodności z obowiązującym prawem.

Wigierski Park Narodowy jako jednostka prawna zobowiązana jest realizować postawione przed nim zadania na podstawie i W granicach prawa. Prawem tym, które reguluje zakres działania WPN jest Ustawa z dnia 16.04.2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r. poz. 627, z póżn. zm.)

Zgonie z art. ll7 ust. 2 ww. ustawy na gruntach użytkowanych gospodarczo w parkach narodowych stosuje się ochronę krajobrazową. Art. 5 pkt 8 i pkt 23 definiuje pojęcie ochrony krajobrazowej - jako zachowanie cech charakterystycznych danego krajobrazu oraz walory krajobrazowe -jako wartości ekologiczne, estetyczne lub kulturowe obszaru oraz związane z nim rzeźbę terenu, twory i składniki przyrody, ukształtowane przez siły przyrody lub działalność człowieka.

W art. 15 ust. 2 pkt 5 ustawodawca stwierdza, że zakazy, o których mowa w ust. 1, nie dotyczą obszarów objętych ochroną krajobrazową w trakcie ich gospodarczego wykorzystywania przez jednostki organizacyjne, osoby prawne lub fizyczne oraz wykonywania prawa własności, zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego.

Przepis ten wyłącza właścicieli gruntów prywatnych ze wszystkich zakazów obowiązujących w parku narodowym. Konstytucja RP art. 31 ust. 3 dopuszcza oczywiście ograniczenia z korzystania z Konstytucyjnych wolności i praw, zastrzegając jednak, że ograniczenia te muszą być ustanowione w przepisie rangi ustawowej i nie mogą naruszać istoty praw i wolności.

Oznacza to że we wszystkich regulacjach prawnych o randze podustawowej, jakim jest Rozporządzenie Ministra Środowiska, nie mogą znaleźć się zapisy ograniczające prawo własności idące dalej od dopuszczalnych przepisami Ustawy.

Pragnę Pana Dyrektora poinformować, że rolnicy - właściciele nieruchomości są zdania że ochrona kraj obrazowa, jaka obowiązuje, winna pozostać w zapisach projektu planu ochrony WPN oraz o tym, że na najbliższej sesji Rady Gminy Suwałki, rada zajmie oficjalne stanowisko w wyżej wymienionej sprawie.

Dyrektor WPN przygotowując projekt planu ochrony WPN jest zobligowany do stosowania przepisów w zakresie procedury opracowywania planu ochrony, jak też merytorycznej jego zawartości. O zakresie merytorycznej zawartości planu ochrony stanowi przepis art. 20 ust. 3 ustawy o ochronie przyrody. W punkcie 7 tego przepisu zapisano, że plan ochrony dla parku narodowego musi zawierać m.in. ustalenia do studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

W rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 12 maja 2005 r. w sprawie sporządzania projektu planu ochrony dla parku narodowego, rezerwatu przyrody i parku krajobrazowego, dokonywania zmian w tym planie oraz ochrony zasobów, tworów i składników przyrody (Dz.U. Nr 94, poz. 794) znajdują się zapisy wskazujące podstawy do formułowania odpowiednich ustaleń do dokumentów planistycznych. Paragraf 12 powołanego rozporządzenia określa możliwy zakres ustaleń do studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Ustalenia te obejmują m.in. gospodarkę rolną, leśną i rybacką, w tym kierunki i zasady kształtowania przestrzeni produkcyjnej (pkt 5 lit a), a także szczególne warunki zagospodarowania terenów oraz ograniczenia ich użytkowania, w tym w zależności od potrzeb wyłączenie terenów spod zabudowy (pkt 6 lit a).

Biorąc pod uwagę wyżej wymienione przepisy Dyrektor WPN stoi na stanowisku, że jeżeli na etapie sporządzania projektu planu ochrony WPN zajdzie uzasadniona potrzeba podyktowana celami ochrony przyrody i walorów krajobrazowych, to możliwe i konieczne będzie wskazanie w planie ochrony WPN zarówno terenów wyłączonych z zabudowy, jak i takich, dla których konieczne jest zachowanie ich w rolniczym zagospodarowaniu.

Biorąc pod uwagę listę czynności zakazanych w parkach narodowych, która została umieszczona w art. 15 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody, należy zauważyć, że odnosi się do doraźnych czynności, które zarówno osoby fizyczne, jak i instytucje mogą chcieć lub mogą mieć potrzebę wykonywać na terenie parku narodowego. Przepis całego artykułu 15 ustawy o ochronie przyrody nie odnosi się do procesu sporządzania i zawartości planu ochrony. Zatem nie ma uzasadnienia powoływanie się na ten artykuł przy kwestionowaniu zapisów projektowanego planu ochrony.

Odnosząc się do postanowień art. 31 ust. 3 i art. 64 ust. 3 Konstytucji RP należy się zgodzić, że ograniczenia mogą być ustanowione tylko w ustawie, a dopuszczalność ingerencji w prawo własności musi mieć podstawy w regulacji ustawowej. Nie oznacza to jednak, że ograniczenie prawa własności ma wynikać wprost z mocy ustawy. Dopuszczalność ograniczenia prawa własności może nastąpić w wyniku działania organów władzy publicznej, podjętego w ustanowionych w ustawach formach prawnych. Z taką sytuacją mamy do czynienia w niniejszej sprawie, gdzie podstawa postulowanych ograniczeń prawa własności wynika z przepisów rangi ustawowej, a realizowana jest w granicach ustawowych w akcie niższego rzędu, tj. w rozporządzeniu w sprawie planu ochrony dla parku narodowego.

Postanowienia planu ochrony WPN w części dotyczącej ustaleń do studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego stanowić będą informację skierowaną do organów opracowujących i uchwalających akty planistyczne, a zatem nie prowadzą wprost do ograniczenia prawa własności. Postulaty planu ochrony są jednym z elementów służących do opracowania tych studiów i planów i winny być w tych dokumentach uwzględnione w celu ochrony walorów przyrodniczych i krajobrazowych parku narodowego oraz umożliwienia zrównoważonego rozwoju regionu. Wydaje się, że między innymi w powyższy sposób samorządy mają możliwość wywiązywania się z obowiązku ochrony przyrody i środowiska, który nakłada na nie zarówno Konstytucja RP, jak i ustawa o ochronie przyrody.

2.

Tadeusz Chołko

Wójt Gminy Suwałki

pismo 19.05.2014

Dotyczy: Opracowania "Strefy ochronne Wigierskiego Parku Narodowego" wraz z mapą stref ochronnych

Po zapoznaniu się z przygotowanym projektem opracowania "Strefy ochronne Wigierskiego Parku Narodowego" oraz godnie z ustaleniami z posiedzenia Rady Naukowej Wigierskiego Parku zgłaszam uwagi do przygotowanego dokumentu:

l. Uwaga dotycząca zapisu: „2) obszary niedopuszczone do zabudowy (albo obszary wyłączone z zabudowy). Zasięg tej podstrefy określono poprzez wytyczenie 100-metrowych stref ochronnych wokół:

a) wód (granice wód ustalono według działek ewidencyjnych),

b) lasów (rozumianych jako użytki „las” o powierzchni powyżej 1 ha w granicach działek ewidencyjnych),

c) siedlisk Natura 2000 (zgodnie z granicami siedlisk ustalonymi w trakcie prac nad planem ochrony).” (strona 11 dokumentu).

Skoro propozycje szczegółowych zasad realizacji zabudowy na terenie Wigierskiego Parku Narodowego zostaną przedstawione w opracowaniu „Zagospodarowanie przestrzenne Wigierskiego Parku Narodowego i jego otuliny” to w analizowanym dokumencie należałoby jedynie konkretnie wskazać zasięg obszarów niedopuszczonych do zabudowy (albo obszarów wyłączonych z zabudowy) - oczywiście w sposób spójny z opracowaniem dotyczącym zagospodarowania. Posługiwanie się określeniem 100-metrowa strefa ochronna nie powinno mieć miejsca, ponieważ ma charakter zbyt ogólny. Jest powieleniem zapisów stosowanych w dokumencie o randze ustawy - a więc zapisem uniwersalnym ale przez to nie skonkretyzowanym w lokalizacji obszarów, które rzeczywiście wymagają określenia niezbędnego poziomu dopuszczalnego zainwestowania.

Proponuję tu wykreślenie słowa „100-metrowych”.

2. Uwaga dotycząca rysunku Map stref ochronnych:

Mając na względzie ustalenia obowiązującego dokumentu planistycznego jakim jest „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Suwałki” uchwalonego uchwałą Nr XVIII/ ll4/0l Rady Gminy Suwałki z dnia 30 stycznia 2001 roku w sprawie uchwalenia Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Suwałki i zaktualizowanego Uchwałą Nr XXVII/228/05 Rady Gminy Suwałki z dnia 29czerwca 2005roku, zmienionego Uchwałą Nr VIII/69/07 Rady Gminy Suwałki z dnia l7 sierpnia 2007 r., Uchwałą Nr XVII/ 176/08 Rady Gminy Suwałki z dnia 12 września 2008 r. oraz Uchwałą Nr XXVIII/23 0/13 Rady Gminy Suwałki z dnia 28 lutego 2013 r. i zgodnych ze studium obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla miejscowości Sary Folwark i Leszczewek oraz dla Gawrych Rudy należy w opracowaniu przyjąć dopuszczenia zabudowy przewidziane na obszarach rolnych wyznaczonych w ww. planach oraz wszystkie tereny przeznaczone pod zabudowę. Dotyczy to m.in. terenów 3R, l4R i l5R (Leszczewek i Stary Folwark), gdzie należy jedynie ustalić utrzymanie atrakcyjności krajobrazowej terenu poprzez zachowanie mozaiki zbiorowisk roślinnych i typów użytkowania ziemi, a także promować regionalne formy architektoniczne. Nie powinno tam znaleźć się oznaczenie graficzne „obszary niedopuszczone do zabudowy”. Podobnie przeanalizowane muszą zostać grunty w obrębie geod. Gawrych Ruda Oznaczenie graficzne „obszary możliwych kierunków zabudowy” winno w całości pokrywać tereny oznaczone w studium jako „obszary wymagające zmiany przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne” oraz „obszary dla których gmina zamierza sporządzić plany zagospodarowania przestrzennego”. Oznaczenie to musi być w pełni spójne z ustaleniami zawartymi w treści aktów prawa miejscowego w granicach „obszarów objętych obowiązującymi miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego”.

Doprowadzenie do spójności tych dokumentów jest niezbędne, a potwierdza to zapis zawarty na stronie 9 dokumentu: ,,Należy tu podkreślić, że proponowane poniżej działania mają na gruntach prywatnych charakter postulatywny, gdyż zarządzający Parkiem nie mogą narzucać właścicielom zmiany dotychczasowych sposobów gospodarowania, jeśli sposoby te nie zostały określone w prawie lokalnym, w szczególności w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego.

W/w uwagi winny być przeanalizowane a zmiany we wskazanych punktach wprowadzone jeszcze przed poddaniem dokumentu konsultacjom.

Ad.1.

Strefy ochronne WPN obejmują tereny różnego rodzaju, wyróżnione na podstawie odmiennych kryteriów:

a) strefa ochronna wód naturalnych (jeziora, rzeki, bez stawów itp.) o szerokości 100 m. Strefa buforowa o tej szerokości jest powszechnie przyjmowana w różnych opracowaniach planistycznych i zabezpiecza wody i brzegi wód przed negatywnymi oddziaływaniami antropogenicznymi;

b) strefa ochronna wokół lasów na gruntach prywatnych (nie będących siedliskami Natura 2000) oraz strefy buforowe o szerokości 100 metrów wokół wszystkich lasów (niezależnie od własności), pod warunkiem, że kompleks leśny jest nie mniejszy niż 5 ha (do analizy wykorzystano dane ewidencyjne - użytki Ls z bazy geometrycznej). W przypadku lasów o powierzchni mniejszej niż 5 ha strefy buforowe wytyczono jedynie dla niektórych obiektów, w tym m.in. dla lasów na szczytach wyniesień i dla lasów bagiennych;

c) strefy wokół siedlisk przyrodniczych na gruntach prywatnych zidentyfikowanych w ramach inwentaryzacji siedlisk będących przedmiotem ochrony w obszarze Natura 2000 Ostoja Wigierska. Wyłączenie tych terenów z zabudowy jest niezbędne dla utrzymania lub poprawy stanu ochrony siedlisk – co jest nakazem ustawowym. Ustalono strefę buforową o szerokości 100 m wokół siedlisk przyrodniczych. Strefa tej szerokości została przyjęta, zgodnie z regułą ostrożnościową, jako minimalna szerokość buforu eliminująca większość negatywnych oddziaływań bezpośrednich na siedliska przyrodnicze.

Zasięg obszarów wyłączonych z zabudowy, wytyczony według wyżej opisanych kryteriów, został w niektórych miejscach nieco zmniejszony, ze względu na dopasowanie granic do przebiegu dróg. W szczególności, jeśli w odległości co najmniej 70 m od obiektu, dla którego wytyczono strefę buforową przebiega droga, która w sposób oczywisty stanowi barierę, to zasięg strefy buforowej można było zmniejszyć o obszar położony poza drogą.

Ad 2.

W niektórych miejscach w obrębie proponowanych obszarów wyłączonych z zabudowy występują obecnie zabudowania lub działki z prawem zabudowy. Ich status nie ulega zmianie, co oznacza także możliwość realizowania przebudowy, rozbudowy czy remontów, przy zachowaniu zasad obowiązujących w danej gminie. Respektowane są również ustalenia obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

3.

Tadeusz Chołko

Wójt Gminy Suwałki

pismo PP.671.31.2014.BŻ z 17.07.2014 r.

Dotyczy: Propozycji Rozwoju Zabudowy w Obszarze Ochrony Krajobrazowej Wigierskiego Parku Narodowego i PLH200004 Ostoja Wigierska

Po zapoznaniu się z przygotowanym projektem opracowania Propozycji Rozwoju Zabudowy w Obszarze Ochrony Krajobrazowej Wigierskiego Parku Narodowego i PLH200004 Ostoja Wigierska oraz konsultacji w dniu 2 lipca 20l4 r. w siedzibie WPN w Krzywym z autorami opracowania Planu Ochrony WPN, Gmina Suwałki wnosi uwagi do przygotowanego dokumentu:

1) zmniejszenie stref buforowych wokół lasów i siedlisk przyrodniczych, brak podstaw do wyznaczania tak szerokiej strefy 100 m. Gmina proponuje przyjąć strefy buforowe o których mówią normy Ministerstwa Rolnictwa w ramach wzajemnej zgodności (cross - compliance) i zastosować je od lasów czy innych cennych siedlisk przyrodniczych,

2) należy dopuścić zabudowę i zagospodarowanie zgodnie z uchwałami obowiązujących planów a wiec uzgodnionych przez Dyrekcje Wigierskiego Parku Narodowego, na terenach wsi : Gawrych Ruda, Stary Folwark, Leszczewek, Krzywe, Lipniak, Płociczno (tereny posiadające plany w załączeniu kopii fragmentu studium),

3) należy dopuścić zabudowę i nie stosować zapisu obszary wyłączone z zabudowy na terenach dla których Gmina zamierza sporządzić plany zagospodarowania przestrzennego, wcześniej ujętych w uzgodnionym przez Dyrekcje Parku Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Suwałki, na terenach wsi: Bobrowisko, Wiatrołuża Pierwsza, Leszczewo, Leszczewek, Piertanie, Tartak, Czerwony Folwark, Wigry, Magdalenowo (kopia fragmentu studium w załączeniu).

Na obszarach wyłączonych z zabudowy należy dopuścić przebudowę, rozbudowę czy remonty w ramach istniejących siedlisk rolniczych.

Nadmienić należy, że ochronę planuje się na gruntach prywatnych i w związku z tym należy podchodzić z wielka rozwagą i starannością w stosowaniu zapisów dotyczących wszelkich zakazów. Zamiast wprowadzania bezpośrednich zakazów zabudowy należałoby wskazać obszary dla których istnieje możliwość rozbudowy-przebudowy w ramach istniejących siedlisk.

Utrzymanie naturalności krajobrazu należy przewidzieć poprzez zachowanie i ochronę cennych siedlisk przyrodniczych, dotychczasowe użytkowanie ziemi, promowanie regionalnej architektury przy współpracy z Wigierskim Parkiem Narodowym.

Plan Ochrony nie może zawierać rygorystycznych zapisów dotyczących gospodarowania, powinien wskazywać na gospodarowanie we wzajemnej zgodności (cross compliance,) gdzie głównie chodzi o ochronę środowiska przy pomocy funduszy unijnych.

Należałoby wspomnieć czy skorzystać z minimalnych norm ujętych w wymaganiach w zakresie dobrej kultury rolnej przy zachowaniu wymogów ochrony środowiska (normy) przedstawionych w Normach i Wymogach Wzajemnej Zgodności (Cross - Compliance) Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Rygorystyczne zapisy dotyczące zakazów zabudowy budzą sprzeciw mieszkańców wsi oraz niepotrzebne konflikty z Administracją Publiczną czy Dyrekcją Wigierskiego Parku Narodowego.

W celu zapoznania mieszkańców Gminy, których grunty leżą na terenie Wigierskiego Parku Narodowego a dokładnie wsi: Cimochowizna, Czerwony Folwark, Krzywe, Leszczewo, Lipniak, Magdalenowo, Piertanie, Tartak, Burdeniszki i Wigry położonych na terenie Wigierskiego Parku Narodowego, Urząd Gminy Suwałki w dniu 10 lipca 2014 r. zorganizował Konsultacje Społeczne W Sprawie Planu Ochrony Wigierskiego Parku Narodowego. W ramach konsultacji mieszkańcy zapoznali się z Propozycjami Rozwoju Zabudowy W Obszarze Ochrony Krajobrazowej oraz Mapą Stref Funkcjonalno - Przestrzennych Wigierskiego Parku Narodowego i PLH200004 Ostoja Wigierska wraz z objaśnieniami. W trakcie konsultacji wyrażali swoje opinie, dowodem czego są uwagi i wnioski zawarte na piśmie dołączone do niniejszego dokumentu wraz z mapkami obrazującymi tereny do których zostały zapisane uwagi i wnioski. Mieszkańcy na oddzielnych pismach (kserokopie pism w załączeniu), przedstawiają również negatywną opinię do propozycji zawartych zarówno na mapie Propozycji Rozwoju Zabudowy W Obszarze Ochrony Krajobrazowej i Mapie Stref Funkcjonalno - Przestrzennych Wigierskiego Parku Narodowego i PLH200004 Ostoja Wigierska. Uważają, że propozycje zawarte w obydwu dokumentach ograniczają ich prawa własności a wszelkie ograniczenia muszą mieć źródło w przepisach prawa o randze ustawy. Mieszkańcy rozumieją sens i cele ochrony Wigierskiego Parku Narodowego ale w poszanowaniu życia i prac jego mieszkańców oraz rozporządzanie ich własnością przy ich udziale i zgodą.

Gmina Suwałki proponuje uwzględnienie wniosków mieszkańców na działkach położonych wzdłuż dróg z zachowaniem proponowanych odległości od wód i innych obiektów przyrodniczych (na mapie zaznaczone kolorem różowym wzdłuż dróg gminnych i powiatowych).

W/w uwagi winny być przeanalizowane i podane do wiadomości mieszkańcom przy udziale Wójta Gminy.

Jednocześnie informujemy że Rada Gminy Suwałki podjęła stanowisko, ażeby autorzy Planu obowiązkowo spotkali się z mieszkańcami poszczególnych wsi położonych na terenie WPN. Uprzejmie proszę o wzięcie tych uwag pod rozwagę i przyjęcie, a zapewne pozwoli to na złagodzenie niepotrzebnego konfliktu mieszkańców z Wigierskim Parkiem Narodowym, dla dobra Parku, przyrody i ludzi w nim żyjących.

W załączeniu:

1. Kserokopia załącznika obowiązującego Studiu Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Suwałki wraz z legendą,

2. Wnioski mieszkańców wraz z mapkami i mapą poglądową.

3. Stanowisko Rady Gminy Suwałki.

Treść wniosków mieszkańców (załącznik nr 2) przesłanych do Wójta Gminy Suwałki 14.07.2014 roku

 

WÓJT Gminy Suwałki

Wigierski Park Narodowy przedstawił do wiadomości publicznej założenia do planu ochrony WPN. W części dotyczącej gruntów i nieruchomości będących własnością osób fizycznych ustalił i wskazał do uwzględnienia w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego m.in. gminy Suwałki obszary na tych nieruchomościach wyłączone z możliwości jakiejkolwiek zabudowy. Ustalił również tzw. „bufor” ochronny wód naturalnych i lasów w wymiarze 100 metrów.

Dotyczy to szczególnie nieruchomości należących do niżej podpisanych mieszkańców wsi ..............

W związku z powyższym zwracamy się do Zarządu Gminy Suwałki reprezentującego z mocy Ustawy o Samorządzie Gminnym nasze interesy prawno - ekonomiczne o:

1. Negatywne zaopiniowanie projektu wyżej wskazanego planu ochrony Wigierskiego Parku Narodowego w części dotyczącej obszarów będących naszą własnością.

2. Nie uwzględnianie w przyszłych miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego wskazań planu ochrony WPN wyznaczających na gruntach prywatnych obszary wyłączone z zabudowy oraz 100 metrowych „buforów”

wokół wód i lasów z powodu braku podstaw prawnych do zastosowania tak daleko idących ograniczeń prawa własności.

Wszelkie ograniczenia prawa własności w polskim systemie prawnym muszą mieć swoje źródło w jednoznacznie brzmiącym przepisie prawa o randze ustawy.

Ochrona krajobrazowa jaką objęte są nasze nieruchomości zgodnie z ai1.l5 ust.2 pkt.5 Ustawy 0 ochronie przyrody, wyłącza grunty użytkowane gospodarczo ze wszystkich obowiązujących na obszarze parku narodowego zakazów i ograniczeń i dopuszcza ich użytkowanie zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego. Oznacza to pełne władztwo - korzystanie z rzeczy, rozporządzanie oraz czerpanie pożytków z wyłączeniem osób trzecich. Próba wprowadzenia zakazu zabudowy na nieruchomościach gruntowych jest ograniczeniem prawa własności co do jego istoty i zabronione jest przez odnośne

przepisy Konstytucji RP. Obszarowa forma ochrony przyrody - krajobrazowa nie może stanowić podstawy do formułowania w aktach planistycznych gminy całkowitych zakazów

zabudowy. Wprowadzenie takich zakazów w oparciu o fakt objęcia jakiegoś terenu ochroną krajobrazową byłoby wykroczeniem poza ramy władztwa planistycznego gminy. Dał temu wyraz Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku II OSK 22/12 z 12 marca 2012 r. stwierdzając nieważność uchwały W sprawie studium uwarunkowań i 

kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Czerwonak w analogicznych okolicznościach. Również wskazanie projektu planu ochrony do wyznaczenia buforu w postaci 100 metrowego pasa gruntu wyłączonego z zabudowy wokół wód naturalnych i lasów nie ma podstaw w obowiązującym prawie. W przypadku zaś półwyspu wigierskiego oznaczałoby to całkowite pozbawienie możliwości czerpania pożytków ze swoich nieruchomości gruntowych mieszkańców wsi Wigry. Wieś Wigry jest obszarem zwartej zabudowy i niewyobrażalne jest aby mieszkańców tej wsi pozbawić

możliwości budowy, rozbudowy czy modernizacji swoich siedlisk. Nieruchomości te są jedynym źródłem utrzymania ich rodzin.

Mając na uwadze uwarunkowania przyrodnicze i krajobrazowe uznajemy za dopuszczalne i proporcjonalne ograniczenia w postaci zachowania tradycyjnych form architektonicznych, ochronę linii brzegowej wód naturalnych w postaci 5 metrowego

pasa ochronnego wyłączonego z zabudowy oraz 12 metrowego pasa ochronnego lasów stanowiących własność Skarbu Państwa.

Wnioski o tej treści zostały podpisane przez mieszkańców następujących wsi: Burdeniszki – 9 osób, Cimochowizna – 31 osób, Czerwony Folwark – 13 osób, Leszczewo – 16 osób, Stary Folwark – 24 osoby, Tartak – 14 osób, Wigry-Magdalenowo – 23 osoby.

Wigierski Park Narodowy ustosunkowuje się do zawartych w piśmie uwag w sposób następujący:

- 100-metrową odległość należy traktować jako ogólny (a nie sztywny) wyznacznik. W konkretnych przypadkach, np. tam gdzie są drogi, strefa buforowa mogłaby być zmniejszona, tak by był zachowany porządek przestrzenny, polegający na tworzeniu zabudowy wzdłuż dróg i w taki sposób, żeby zabudowa nie odstawała od istniejących ciągów wsi;

- plan ochrony respektuje ustalenia obowiązujących studiach uwarunkowań (…) i mpzp, jeśli Rada Gminy uważa, że jest inaczej to prosimy o wskazanie konkretnych miejsc;

- na obszarach wyłączonych z zabudowy nie proponuje się ograniczania możliwości remontów, przebudowy czy rozbudowy w ramach istniejących siedlisk;

- plan ochrony w części dotyczącej ustaleń do studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego nie jest formułowany jako nakazy lub zakazy określonych działań, a wyłącznie jako postulaty, które winny być uwzględnione w ww. dokumentach planistycznych. Jednak wśród tych postulatów dopuszcza się wyznaczenie obszarów wyłączonych zabudowy, co może być traktowane jako propozycja radykalna. Jest to jednak zgodne z zapisami rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie sporządzania projektu planu ochrony dla parku narodowego;

- korzystanie z minimalnych norm ujętych w wymaganiach Normy i Wymogi Wzajemnej Zgodności powinno być powszechne i normalne dla wszystkich rolników i nie ma bezpośredniego związku z przedmiotem konsultacji w sprawie zabudowy;

- zgodnie z postanowieniami art. 31 ust. 3 i art. 64 ust. 3 Konstytucji RP ograniczenia prawa własności mogą być ustanowione tylko w ustawie, a dopuszczalność ingerencji w prawo własności musi mieć podstawy w regulacji ustawowej. Nie oznacza to jednak, że ograniczenie prawa własności ma wynikać wprost z mocy ustawy. Dopuszczalność ograniczenia prawa własności może nastąpić w wyniku działania organów władzy publicznej, podjętego w ustanowionych w ustawach formach prawnych. Z taką sytuacją mamy właśnie do czynienia, gdzie podstawa postulowanych ograniczeń prawa własności wynika z przepisów rangi ustawowej, a realizowana jest w granicach ustawowych w akcie niższego rzędu, tj. w rozporządzeniu w sprawie planu ochrony dla parku narodowego.

Odnośnie postanowienia Rady Gminy Suwałki w sprawie obowiązkowego spotkania autorów planu z mieszkańcami poszczególnych wsi WPN informujemy, iż na spotkaniu z przedstawicielami samorządów gminnych w dniu 2 lipca 2014 r. autorzy planu zobowiązali się do przyjazdu do każdej gminy (nie do poszczególnych wsi). W związku z tym po ustaleniu terminu spotkania z gminą i autorami planu wszyscy zainteresowani mieszkańcy wsi leżących w granicach WPN będą mogli wziąć w nich udział.

4.

Rada Gminy Suwałki

Maciej Suchocki – Przewodniczący Rady, pismo z

14.07.2014 r.

W związku z trwającymi pracami nad projektem planu ochrony parku w załączeniu przekazuje stanowisko Rady Gminy Suwałki z dnia 14 lipca 2014 r. w sprawie projektu „Planu ochrony Wigierskiego Parku Narodowego i obszaru Natura 2000 ostoja Wigierska”, przyjęte podczas obrad XLIV nadzwyczajnej Sesji Rady Gminy Suwałki w dniu 14 grudnia.

„Stanowisko Rady Gminy Suwałki z dnia 14 lipca 2014

w sprawie projektu „Planu ochrony Wigierskiego Parku Narodowego i obszaru Natura 2000 Ostoja Wigierska”.

W związku z toczącymi się pracami nad nowym „Planem ochrony Wigierskiego Parku Narodowego i obszaru Natura 2000 Ostoja Wigierska” Rada Gminy Suwałki żąda przeprowadzenia konsultacji społecznych we wszystkich miejscowościach zainteresowanych tworzeniem w/w planu ochrony parku oraz spotkania z Radą Gminy Suwałki.

Na spotkaniu z przedstawicielami samorządów gminnych w dniu 2 lipca 2014 r. autorzy planu zobowiązali się do przyjazdu do każdej gminy (nie do poszczególnych wsi). W związku z tym po ustaleniu terminu spotkania z gminami i autorami planu wszyscy zainteresowani mieszkańcy wsi leżących w granicach WPN będą mogli wziąć w nich udział.

5.

Zestawienie „Konsultacje społeczne w sprawie planu ochrony Wigierskiego Parku Narodowego” na spotkaniu w dniu 10 lipca 2014 r. w Urzędzie Gminy Suwałki Ze wsi:

Burdeniszki –właściciel 1 nieruchomości

Cimochowizna - 9 właścicieli 21 nieruchomości

Czerwony Folwark – właściciele 7 nieruchomości

Krzywe - właściciele 6 nieruchomości

Leszczewo - właściciele 29 nieruchomości

Leszczewek - właściciele 9 nieruchomości

Lipniak - właściciele 7 nieruchomości

Magdalenowo - właściciele 10 nieruchomości

Piertanie - właściciele 8 nieruchomości

Tartak - właściciele 42 nieruchomości

Wigry - właściciele 4 nieruchomości

Indywidualne wnioski znajdują się w oddzielnej tabeli.

Przesłane do projektantów planu

6.

Pismo mieszkańców wsi Tartak z dnia16.07.2014 r. Wójt Gminy Suwałki

My mieszkańcy miejscowości Tartak Gmina Suwałki w związku z planowanym wprowadzaniem nowego planu ochrony Wigierskiego Parku Narodowego wnosimy o jego zmianę. Nowo plan ochrony parku prowadzi do naruszenia naszych interesów w postaci niemożności zabudowy naszych nieruchomości, a także zakazu remontowania i ewentualnej rozbudowy budynków już istniejących. Zarzucamy także nowemu planowi ignorowanie potrzeb rolników zamieszkujących teren miejscowości Tartak i ich gruntów rolniczych położonych na obszarze innych sołectw gminy Suwałki.

Z nowego planu wynika, iż nasze gospodarstwa istniejące nieprzerwanie od co najmniej kilkudziesięciu lat i założone przed powstaniem parku nie maja żadnej możliwości rozwoju. Park od wielu lat nie współpracuje z mieszkańcami i ignoruje ich potrzeby życiowe. Przed założeniem Parku nie przeprowadzono żadnych konsultacji z mieszkańcami, a w trakcie działania Parku odrzucano wnioski ludności dotyczące terenu Parku. Nikt nie uzgadniał włączenia naszych gruntów do Obszaru Natura 2000 i nie dostaliśmy żadnych odszkodowań z tego tytułu.

Biorąc to pod uwagę mieszkańcy wsi Tartak żądają aby wszystkie wnioski składane przez mieszkańców wsi Tartak zostały uwzględnione w nowym Planie Ochrony Wigierskiego Parku Narodowego. W przypadku odmowy składamy wniosek o wyłączenie naszego sołectwa z terenu Parku.

Należy tu wspomnieć ,że plan ochrony jest zamierzony na długi okres, które będą rzutować na wartość naszych nieruchomości i dostatek naszych dzieci wnuków i prawnuków.

Tartak - 33 podpisy

Indywidualne wnioski znajdują się w oddzielnej tabeli.

Przesłane do projektantów planu

Odpowiedź analogiczna jak w punkcie 3.

7.

Krzysztof Janczulewicz

Tartak 15

pismo z 17.07.2014 r.

Wnoszę o dokonanie zmian w projekcie planu ochrony WPN w części dotyczącej rozwoju zabudowy w obszarze ochrony krajobrazowej dotyczących działek nr geod. 37 i 36 położonych we wsi Leszczewo, gm. Suwałki polegających na wyznaczeniu obszaru potencjalnej nowej zabudowy na działce 37 przy istniejącej na sąsiedniej działce zabudowie, oraz wyłączeniu moich wszystkich nieruchomości (dz. nr 37 i 36- ob. ew. Leszczewo, 77/1 i 77/3 - ob. ew. Tartak) z proponowanych jak i zalecanych obszarów wyłączonych z zabudowy.

Wnoszę również o nie wprowadzanie żadnych ograniczeń, co do korzystania z przysługujących mi praw co do mojej własności bez mojej wiedzy i zgody.

Omawiana nieruchomość stanowi moją własność i w najbliższej przyszłości zamierzamy budowę domu wraz z budynkami gospodarczymi.

Omawiana działka położona jest wg. projektu planu na terenie wyłączonym z zabudowy, co bardzo ogranicza moje prawa.

Przeznaczenie dz. nr 37 na obszar proponowanego rozwoju zabudowy jest jak najbardziej uzasadnione i w żaden sposób nie wpłynie negatywnie na walory krajobrazowe tego obszaru.

Proszę o pozytywne rozpatrzenie mojego wniosku, oraz o pisemne poinformowanie mnie o sposobie uwzględnienia wnoszonych uwag.

Przesłane do projektantów planu

  

POWRÓT