ARCHIWUM
Budowa wspólnej platformy wymiany
informacji
oraz systemu szkoleń zawodowych w parkach
narodowych
Sprawozdanie
z I Ogólnopolskiego Sympozjum Parków Narodowych
Tytuł sympozjum: „Edukacja w parkach narodowych – dokąd zmierzamy,
rola ośrodków edukacyjnych, aktywne formy przekazu i komunikacji”
Termin: 25-27 września 2009
Miejsce: Międzyzdroje - Biała Góra
Organizatorzy: Narodowa Fundacja Ochrony Środowiska i Woliński Park
Narodowy.
W sympozjum uczestniczyło 80 osób, reprezentujących wszystkie
polskie parki narodowe. Ponadto, w sympozjum wzięli udział
zaproszeni goście z Ministerstwa Środowiska, Narodowego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Zarządu Okręgowego Ligii
Ochrony Przyrody w Szczecinie i Zachodniopomorskiego Centrum
Doskonalenia Nauczycieli. Przedstawiciele ostatnich
dwóch instytucji wygłosili referaty wprowadzające w zagadnienia
edukacji przyrodniczej.
W pierwszym dniu sympozjum odbyły się trzy sesje referatowe i sesja
terenowa. Po rozpoczęciu sympozjum przez Dyrektora Wolińskiego Parku
Narodowego Ireneusza Lewickiego i Wiceprezesa Narodowej Fundacji
Ochrony Środowiska Andrzeja Weigle rozpoczęto pierwszą sesję
referatową, której przewodniczył Andrzej Weigle.
W trakcie sesji
wygłoszono 6 referatów, w tym dwa wprowadzające w tematykę.
1. Aktywizujące metody i formy edukacji ekologicznej
- Z. Nowak, Zachodniopo-morskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
2. Edukacja ekologiczna jako narzędzie wdrażania w Polsce systemu
europejskiej Sieci NATURA 2000. Prezentacja Kampanii
informacyjno-promocyjnej ,,Z NATURĄ ZA PAN BRAT”
- S. Kiszkurno,
Zarząd Okręgu w Szczecinie Ligi Ochrony Przyrody
3. Ekoedukacja w Wolińskim Parku Narodowym
- K. Grzegorczyk,
Woliński Park Narodowy
4. Strategia edukacji przyrodniczej w Słowińskim Parku Narodowym
-
E. Pietkun, Słowiński Park Narodowy
5. Wybrane przykłady edukacji o ochronie przyrody w Drawieńskim
Parku Narodowym - P. Bilski, J. Sanocka, E. Wnuk-Głowdel, Drawieński
Park Narodowy
6. Muzeum Wigier - nowe techniki w muzealnictwie
- M. Ambrosiewicz,
Wigierski Park Narodowy.
Po krótkiej przerwie, w południe rozpoczęła się druga sesja
referatowa, podczas której wygłoszono 7 referatów. Sesji tej
przewodniczył Maciej Ambrosiewicz.
1. Programy Edukacyjne Karkonoskiego Parku Narodowego - L.
Skrętkowski, Karkonoski Park Narodowy
2. Park Narodowy Gór Stołowych - działalność edukacyjna - Z. Gołąb,
Park Narodowy Gór Stołowych
3. Program edukacji środowiskowej w Pienińskim Parku Narodowym - T.
Ciesielka, Pieniński Park Narodowy
4. Działalność edukacyjna w Gorczańskim Parku Narodowym -
teraźniejszość i przyszłość
- A. Kurzeja, Gorczański Park Narodowy
5. Bieszczadzki Park Narodowy jako „żywe muzea natury” - edukacja w
oparciu o ścieżki dydaktyczne - B. Ćwikowska, Bieszczadzki Park
Narodowy
6. Edukacja bez granic - T. Pasierbek, K. Fujak, T. Urbaniec, M.
Maziel, Babiogórski Park Narodowy
7. Mobilny GIS w parkach narodowych - W. Strzelecki, A. Krzyworzeka,
INS Sp. z o.o.
Równolegle odbyło się spotkanie koordynatorów projektu wyznaczonych
przez parki narodowe z Grupą Zarządzającą Projektem. Podczas tego
spotkania szczegółowo omówione zostały zasady współpracy w ramach
realizacji projektu, wyjaśniono sporne kwestie oraz nakreślono
najbliższe działania.
Po obiedzie już wszyscy uczestnicy sympozjum razem wzięli udział w
sesji terenowej, podczas której odwiedzili punkt widokowy, z którego
rozciąga się widok na rozlewiska Delty Świny, wzgórze Zielonka,
Jezioro Turkusowe i punkt widokowy na klifie.
Po zakończeniu sesji terenowej i krótkiej przerwie przeprowadzona
została trzecia sesja referatowa, podczas której wygłoszono 5
referatów. Sesji przewodniczyła Katarzyna Łukowska.
1. Edukacja w Wielkopolskim Parku Narodowym - M. Bręczewska, K.
Bielecka, B. Lis, Wielkopolski Park Narodowy
2. Edukacja w Park Narodowy Ujście Warty - doświadczenie i zmiany
-
D. Wypychowska, A. Mielczarek, Park Narodowy Ujście Warty
3. Edukacja ekologiczna w Poleskim Parku Narodowym - A. Myka-Raduj,
Poleski Park Narodowy
4. Edukacja przyrodnicza w Narwiańskim Parku Narodowym - M. Bielonko,
Narwiański Park Narodowy
5. Rola edukacji w działaniach Biebrzańskiego Parku Narodowego
- K.
Nowicka, Biebrzański Park Narodowy.
Ostatnim punktem programu pierwszego dnia sympozjum była kolacja w Wiatraku, podczas której odbył się pokaz przeźroczy pana Lech Karaudy, dotyczący awifauny.
Drugi dzień sympozjum składał się tylko z sesji terenowej.
Uczestnicy sympozjum odwiedzili Ośrodek Edukacji Przyrodniczo-Leśnej
przy Nadleśnictwie Kliniska, w którym zapoznali się z ciekawym
programem edukacyjnym i poznali interesujące metody nauczania.
Następnie odwiedzili wystawy interaktywnych doświadczeń „EUREKA” w
Szczecinie, podczas których mogli bezpośrednio uczestniczyć w
ciekawych doświadczeniach obrazujących zjawiska występujące w naszym
środowisku. Ostatnim elementem sesji terenowej były warsztaty
archeologii eksperymentalnej. Odbyły się one w Wolinie, na terenie
skansenu „Centrum Słowian i Wikingów”. Uczestnicy sympozjum
zapoznali się z zabudową wczesnośredniowiecznego Wolina oraz mogli
podziwiać pokazy dawnych rzemiosł, biorąc w nich bezpośredni udział.
Warsztaty były okazją do nauczenia się wielu ciekawych i często już
zapomnianych umiejętności, jak wyrabiania filcu czy glinianych
naczyń.
Ostatni dzień sympozjum składał się z jednej sesji referatowej,
której przewodniczył Jacek Misiak. Podczas sesji wygłoszono 8
referatów.
1. Dokąd zmierza edukacja w Parku Narodowym „Bory Tucholskie”
- B.
Grabowska,
Park Narodowy „Bory Tucholskie”
2. Edukacja w Kampinoskim Parku Narodowym (edukacja w ODM Granica)
-
M. Wawryszuk,
B. Bąk, Kampinoski Park Narodowym
3. Działania edukacyjne w Białowieskim Parku Narodowy - J. Bober,
H.
Schmidt, M. Świć, Białowieski Park Narodowy
4. Działalność edukacyjna w OPN (prezentacja multimedialna) - A.
Subel,
Ojcowski Park Narodowy
5. Edukacja w Świętokrzyskim Parku Narodowym - A. Czeplina-Miernik,
Świętokrzyski Park Narodowy
6. 15 lat działalności Ośrodka Edukacyjno-Muzealnego Roztoczańskiego
Parku Narodowego - P. Marczakowski, Roztoczański Park Narodowy
7. Edukacja w Magurskim Parku Narodowym - K. Gładysz, Magurski Park
Narodowy
8. Edukacja ekologiczna w TPN - P. Szczepanek, B. Chlipała, W.
Starzewski,
Tatrzański Park Narodowy.
Po krótkiej przerwie odbyła się dyskusja ogólna, która stanowiła
zakończenie sympozjum. Dyskusja ukierunkowana była nie tylko na
treści poszczególnych referatów, ale również dotyczyła całego
zakresu realizowanego projektu „Budowa wspólnej platformy wymiany
informacji oraz systemu szkoleń zawodowych w parkach narodowych”.
Uczestnicy dyskusji jednomyślnie stwierdzili, że wiele problemów
przedstawionych podczas sympozjum musi być szczegółowo
przedyskutowanych podczas warsztatów i szkoleń, które są elementem
projektu. Przedstawione w referatach informacje o działaniach
edukacyjnych w poszczególnych parkach narodowych uświadomiły
wszystkim uczestnikom sympozjum, że parki narodowe stanowią potężną
siłę mogącą w znaczący sposób kształtować postawę społeczeństwa
wobec przyrody i jej ochrony. Wszystkie parki mają podobny zakres
swojej działalności edukacyjnej, ale bardzo często jest ona
realizowana w różny sposób. Wymiana doświadczeń, najlepszych
pomysłów i współpraca między parkami jest zadaniem, które musi być
podjęte jak najszybciej i w jak największym wymiarze.
Wszystkie punkty programu sympozjum zostały zrealizowane. Materiały
prezentowane podczas poszczególnych sesji będą w najbliższym czasie
opracowane i zamieszczone w Internecie.
|
Projekt pt.
Budowa wspólnej platformy wymiany informacji
oraz systemu szkoleń zawodowych w parkach narodowych
realizowany przez Narodową Fundację Ochrony Środowiska
(01-445 Warszawa, ul. Erazma Ciołka 13; tel./fax 22 877 23
59;
e-mail:zarząd@nfos.org.pl) we współpracy z parkami
narodowymi. |
|