SPRAWOZDANIA
Budowa wspólnej platformy wymiany
informacji
oraz systemu szkoleń zawodowych w parkach
narodowych
Sprawozdanie z osiągnięcia efektu
ekologicznego przedsięwzięcia
pt. „Budowa wspólnej platformy
wymiany informacji
oraz systemu szkoleń zawodowych w parkach narodowych”
1. Zakładane cele projektu i efekty:
Strategicznym celem projektu była poprawa skuteczności
funkcjonowania parków narodowych w wyniku podniesienia poziomu
przygotowania zawodowego pracowników.
Celami szczegółowymi było:
• Podniesienie kwalifikacji zawodowych oraz umiejętności ich
praktycznego zastosowania przez pracowników parków narodowych,
poprzez ich aktywny udział w organizowanych przedsięwzięciach
edukacyjnych.
• Wykreowanie i wdrożenie systemu współdziałania parków narodowych w
zakresie wymiany informacji i doświadczeń służących podnoszeniu
kwalifikacji zawodowych pracowników.
• Stworzenie warunków sprzyjających realizacji (rozwijaniu)
zainteresowań zawodowych pracowników parków narodowych.
• Zaktywizowanie pracowników poszczególnych parków narodowych do
działań na rzecz wzajemnej wymiany wiedzy, myśli i idei oraz
podejmowania wspólnych inicjatyw w zakresie
edukacji ekologicznej, aktywnych form ochrony przyrody, rozwoju
zrównoważonego, itp.
• Rozbudowa bazy wydawnictw własnych (wydawanie poradnika) i obcych
(zakup literatury fachowej) w 23 parkach narodowych.
Głównym efektem realizacji projektu było podniesienie poziomu wiedzy
wśród pracowników parków, m.in. na temat zasad zarządzania obszarami
Natura 2000, biologii szczególnie cennych gatunków roślin zwierząt i
grzybów, metod ochrony przyrody oraz nowatorskich sposobów
prowadzenia działalności edukacyjnej, co wpłynęło na poprawę jakości
i skuteczności podejmowanych przez parki
działań. Ponadto, poprzez integrację pracowników z różnych parków,
nastąpił przepływ informacji i doświadczeń dotyczących skutecznych
metod zarządzania parkami.
Biorąc pod uwagę, że celem Priorytetu 5.4 było „Kształtowanie postaw
społecznych sprzyjających ochronie środowiska, w tym różnorodności
biologicznej”, projekt w pełni odpowiada przyjętym założeniom.
2. Osiągnięto efekty ekologiczne poprzez
realizację przedsięwzięcia
polegającego na:
Zadanie II.1. Przeprowadzenie cyklu
szkoleń w poszczególnych parkach narodowych
W ramach zadania przeprowadzono łącznie 184 szkolenia, po 8 w każdym
z 23 parków narodowych. Tematyka szkoleń wynikała z aktualnych
potrzeb poszczególnych parków i dotyczyła w
szczególności następujących zagadnień:
• praktyczne metody ochrony przyrody,
• wdrażanie sieci Natura 2000,
• obce i inwazyjne gatunki,
• monitoring przyrodniczy,
• narzędzia informatyczne w ochronie przyrody, w tym System
Informacji Przestrzennej GIS, itp.
W
szkoleniach brały udział osoby zajmujące się daną problematyką w
parku. Szkolenia miały charakter jednodniowy i składały się z dwóch
części: teoretycznej i praktycznej. Czas trwania pojedynczego
szkolenia wynosił 5 godzin zegarowych, z półgodzinną przerwą na
catering. Część teoretyczna prowadzona była w formie wykładu, z
wykorzystaniem projekcji multimedialnych lub materiałów drukowanych.
Część praktyczna polegała na zastosowaniu zdobytej wiedzy w
konkretnych działaniach i w większości przypadków realizowana była w terenie. Zajęcia prowadzone były przez specjalistów z poszczególnych
dziedzin, wyłonionych przez Zespół Zarządzający Projektem, w
uzgodnieniu z dyrektorami parków narodowych. Każdy specjalista
prowadzący szkolenie przygotował materiały szkoleniowe, które były
wykorzystywane podczas szkolenia. Łącznie w szkoleniach wzięło
udział 3775 osób.
Przeprowadzenie cyklu szkoleń w parkach narodowych przyniosło
konkretny i zakładany efekt ekologiczny i edukacyjny. Na podstawie
wyników ankiety dotyczącej szkoleń (przeprowadzonej w formule
ex-ante i ex-post) można stwierdzić, że taka forma doskonalenia
zawodowego jest potrzebna i bardzo pozytywnie odbierana zarówno
przez samych uczestników szkoleń, jak i osoby nadzorujące szkolenia
z ramienia parków. Przede wszystkim szkolenia wyraźnie wpłynęły na
poziom wiedzy o przedmiocie szkolenia u zdecydowanej większości
szkolonych. Przed szkoleniami średnio około 61% szkolonych oceniało
swoją wiedzę na poziomie bardzo słabym lub słabym, a w 39% wiedza ta
była dobra. Po zakończeniu szkoleń już tylko około 25% szkolonych
uważała, że nadal ich wiedza na temat przedmiotu szkolenia jest
bardzo słaba lub słaba, a poziom osób z dobrą wiedzą wzrósł do ponad
74%. Przez ponad 90% uczestników szkoleń były one uważane z bardzo
atrakcyjne i pomocne nie tylko w poszerzaniu wiedzy, ale również w
jej porządkowaniu. Większość szkolonych osób uznała, że potrafi
wykorzystać nabytą wiedzę w praktyce, co zapewne wpłynie na poziom i
efektywność ich pracy.
Zdecydowana większość uczestników szkoleń uważa również, że stopień
trudności przekazywanego materiału był odpowiednio dobrany, a osoby
prowadzące szkolenia były bardzo dobrze przygotowane. Wskazuje to na
poprawny dobór przez Zespół Zarządzający Projektem kadry
szkoleniowców.
Należy założyć że podniesienie poziomu wiedzy uczestników szkoleń
będzie skutkować poprawą efektywności działań służb parków
narodowych na rzecz ochrony przyrody i rozwoju zrównoważonego.
Zadanie II.2. Przeprowadzenie
warsztatów dla wybranych grup pracowników parków narodowych
W ramach zadania zorganizowano 8 dwudniowych warsztatów dla
pracowników parków narodowych, w tym: 2 dla pracowników działów
edukacyjnych, 2 dla pracowników działów naukowych i osób
odpowiedzialnych za monitoring przyrodniczy, 2 dla działów turystyki
i 2 dla działów ochrony przyrody i krajobrazu. Warsztaty poświęcone
były omówieniu wspólnych dla wszystkich parków problemów związanych
z ich praktycznym funkcjonowaniem. Obejmowały one następujące
zagadnienia:
• "Proces inwestycyjny na obszarach parków narodowych i obszarach
Natura 2000 w świetle zasad postępowania w sprawie określenia
uwarunkowań środowiskowych i postępowania administracyjnego - w
praktyce", zorganizowane w Słowińskim PN w dniach 17-18.09. 2009 r.
• "Sieć Natura 2000 a ochrona przyrody w parkach narodowych"
zorganizowane w Biebrzańskim PN w dniach
02-04.11.2009 r.
• "Turystyka w parkach narodowych a zadania ochronne" zorganizowane
w Magurskim PN w dniach 05-06.11.2009 r.
• "Ekspozycje przyrodnicze w parkach narodowych, edukacja osób
niepełnosprawnych i udostępnianie terenów parków", zorganizowane w
Ojcowskim PN w dniach 10-12.12. 2009 r.
• "Nauka i monitoring w parkach narodowych", zorganizowane w PN
Ujście Warty w dniach 27-28.05.2010 r.
• "Budowanie wizerunku parków narodowych przez edukację i
turystykę", zorganizowane w PN Bory Tucholskie w dniach
10-11.06.2010 r.
• "Jak zarządzań ruchem turystycznym w parkach narodowych i na
obszarach Natura 2000" zorganizowane w Karkonoskim PN w dniach
24-25.06.2010 r.
• "Organizacja badań naukowych i monitoringu w parkach narodowych -
teraźniejszość i perspektywy", zorganizowane w Wigierskim PN w
dniach 07-08.09.2010 r.
W
każdym spotkaniu wzięło udział 50 osób, w tym pracownicy parków,
Zespołu Zarządzającego Projektem oraz zaproszeni goście. Obok
referatów wprowadzających, warsztaty miały charakter "burzy mózgów",
a ich efektem było wypracowanie propozycji skutecznych rozwiązań w
zakresie podejmowanych problemów. Dało to możliwość swobodnego
wypowiadania się wielu osobom, ścierania się różnych poglądów,
porównywania różnych metod działania.
Warsztaty prowadzone były przez specjalistów z poszczególnych
dziedzin, wyłonionych przez Zespół Zarządzający Projektem.
Przeprowadzenie cyklu warsztatów dla pracowników parkach narodowych
przyniosło konkretny i zakładany efekt ekologiczny i edukacyjny
wyrażający się podniesieniem poziomu wiedzy i doświadczeń służb
parkowych zajmujących wyżej wymienionymi dziedzinami.
Zadanie II.3. Zorganizowanie
ogólnopolskich sympozjów parków narodowych
W
ramach zadania zorganizowano dwa sympozja dla pracowników parków
narodowych poświęcone prezentacji dokonań poszczególnych parków
narodowych w zakresie prowadzenia edukacji przyrodniczej (I
sympozjum) i problemów wdrażania sieci Natura 2000 (II sympozjum). W
każdym sympozjum wzięło udział po 80 osób. Pierwsze Ogólnopolskie
Sympozjum Parków Narodowych odbyło się na terenie Wolińskiego Parku
Narodowego, w dniach 25-27 września 2009 r. a jego tematyką była
„Edukacja w parkach narodowych – dokąd zmierzamy, rola ośrodków
edukacyjnych, aktywne formy przekazu i komunikacji”. Drugie
sympozjum odbyło się 14-17.09.2010 na terenie Białowieskiego Parku
Narodowego, a jego tematem przewodnim była „Sieć Natura 2000 a
polskie parki narodowe”.
Przeprowadzenie dwóch sympozjów dla pracowników parkach narodowych
przyniosło konkretny i zakładany efekt ekologiczny i edukacyjny
wyrażający się podniesieniem poziomu wiedzy i doświadczeń służb
parkowych zajmujących wyżej wymienionymi dziedzinami.
Zadanie II.4. Opracowanie i wydanie 4 numerów poradnika dla
pracowników parków narodowych
W ramach zadania opracowano i wydano w formie elektronicznej w
Internecie, 4 numery poradnika dla pracowników parków narodowych.
Poradniki zawierają autorskie omówienia prowadzenia interesujących
badań przyrodniczych, pomysły, propozycje i przemyślenia na temat
działalności parków narodowych. W każdym numerze poradnika
zamieszczane były informacje dotyczące najnowszych wydawnictw
przydatnych dla służb parkowych. Poradnik dostępny u jest dla
wszystkich zainteresowanych wzbogaceniem swojej wiedzy przyrodniczej
na stronie Wigierskiego Parku Narodowego.
Zadanie II.5. Wydanie materiałów szkoleniowych
Materiały szkoleniowe w postaci prezentacji multimedialnych,
przygotowywane przez prowadzących na poszczególne szkolenia, zostały
zredagowane, opracowane graficzne i wydane na dwóch płytach DVD w
nakładzie 130 egz. Płyty te zostały przekazane do wszystkich parków
narodowych - po 5 egz. każda, i zasiliły zbiory biblioteczne parków.
Pozostałe egzemplarze zasilił zbiory Beneficjenta projektu.
Zawarte na płytach prezentacje multimedialne dotyczące m.in. takich
zagadnień jak: praktyczne metody ochrony przyrody, wdrażanie sieci
Natura 2000, obce i inwazyjne gatunki, monitoring przyrodniczy,
narzędzia informatyczne w ochronie przyrody, w tym System Informacji
Przestrzennej GIS, itp., stanowią unikatową pomoc dydaktyczną,
wzbogacającą wiedzę zarówno pracowników parków narodowych, jak
również innych osób zainteresowanych daną problematyką.
Zadanie II.6. Uzupełnienie zbiorów bibliotecznych
Dla każdego parku narodowego została zakupiona literatura fachowa z
zakresu ochrony przyrody, ekologii, edukacji ekologicznej i
dyscyplin pokrewnych. Łącznie zakupiono 2093 pozycje, które zasiliły
biblioteki poszczególnych parków.
Zbiory te stanowią cenną pomoc dydaktyczną, wzbogacającą wiedzę
pracowników parków narodowych oraz innych osób korzystających ze
zbiorów bibliotecznych parków. Stanowią również efektywne narzędzie
służące podnoszeniu skuteczności działań na rzecz ochrony przyrody i
rozwoju zrównoważonego.
Zadanie II.7. Uruchomienie i prowadzenie portalu internetowego
W ramach zadania opracowano, wdrożono i prowadzono ogólnodostępny
portal poświęcony polskim parkom narodowym:
www.parkinarodowe.edu.pl.
Jego podstawowym celem była promocja walorów przyrodniczych
najcenniejszych obszarów kraju oraz działań podejmowanych przez
parki narodowe dla ich ochrony. Niezależnie od powyższego portal
zawiera moduł dedykowany wyłącznie do służb parkowych, stanowiąc
narzędzie wymiany doświadczeń i opinii.
Dostęp do serwisu możliwy jest na trzech poziomach:
a) poziom publiczny – dla użytkowników nie posiadających własnych
kont; interfejs podstawowy, bez dostępu do forum,
b) poziom użytkowników zalogowanych, interfejs podstawowy z dostępem
do forum,
c) poziom administracyjny – dla administratorów i edytorów serwisu
oraz moderatorów, interfejs: panel administracyjny.
W ramach prac związanych z administrowaniem portalu na bieżąco
prowadzone były następujące działania:
• monitoring poprawności działania systemu zarządzania treścią,
• modyfikacja działania modułów, forum, galeria zdjęć, aktualności
zgodnie ze zgłaszanymi przez kierownika projektu wnioskami,
• kwerenda aktualnych informacji zamieszczanych na stronach
parkowych oraz ich publikowanie na portalu,
• fotoedycja zdjęć przesłanych przez parki narodowe oraz
przygotowanie ich do publikacji na portalu,
• wypełnianie treścią portalu innymi informacjami przesłanymi przez
parki narodowe,
• pomoc techniczna w obsłudze działania portalu www,
• moderacja dyskusji na forum.
Zakłada się, że portal będzie sukcesywnie rozwijany także po
zakończeniu projektu. Jako cenne źródło informacji o polskich
parkach narodowych, portal stanowi efektywne narzędzie wzbogacania
wiedzy społeczeństwa i wymiany doświadczeń służb parkowych.
Zadanie III.1. Umieszczenie informacji o projekcie i postępach w jego
realizacji w Internecie
Opis projektu był sukcesywnie publikowany na stronie internetowej
Wigierskiego Parku Narodowego.
Zadanie III.2. Opracowanie wyników badań ankietowych
Podczas każdego szkolenia prowadzone były badania ankietowe (w
formule ex-ante i ex-post), które miały wykazać, czy forma i jakość
prowadzonych zajęć szkoleniowych była odpowiednia, czy zakres
tematyczny szkoleń był przydatny oraz czy projekt wpłynął na
poprawienie poziomu pracy pracowników parków i ich zaangażowanie w
rozwiązywanie problemów parku. Niezależnie, badaniami objęto
koordynatorów działających w poszczególnych parkach narodowych.
Podsumowanie badań ankietowych zostało przeprowadzone dwukrotnie - w
połowie trwania Projektu oraz po zakończeniu wszystkich szkoleń.
Wyniki badań służyły ocenie przydatności i skuteczności
podejmowanych działań w odniesieniu do założonych celów projektu i
ich doskonaleniu (również dla przyszłych przedsięwzięć).
Zadanie III.3. Monitorowanie realizacji projektu
Wybrane zadania edukacyjne realizowane w ramach projektu były
monitorowane (kontrolowane) przez Zespół Zarządzający Projektem.
Kontrole prowadzone były w dwóch wariantach: 1) kontrole organizacji
i przebiegu wybranych szkoleń oraz 2) kontrole realizacji całego
projektu w poszczególnych parkach narodowych. Zakres kontroli
obejmował m.in. następujące elementy:
• stan dokumentacji oraz poprawność procedur związanych z
organizacją szkoleń,
• stan oznakowania publikacji zakupionych w ramach Projektu,
• zamieszczenie informacji na temat Projektu w siedzibie Parku,
• procedury aktualizacji informacji na stronach internetowych Parku
oraz na portalu
www.parkinarodowe.edu.pl
Wnioski z kontroli służyły podniesieniu efektywności prowadzonych
działań edukacyjnych.
Zadanie IV.1. Koordynacja organizacji projektu
Do zadań Koordynatora Organizacji Projektu należało między innymi:
przygotowywanie we współpracy z parkami narodowymi strony
technicznej organizowanych szkoleń, warsztatów i sympozjów oraz
innych realizowanych działań edukacyjnych, udział w ustalaniu
personelu szkoleniowego, monitorowanie realizacji projektu.
Zadanie IV.2. Kierowanie projektem
Do zadań Kierownika Projektu między innymi należało: formalne
kierowanie realizacją projektu, nadzór nad całokształtem działań
merytorycznych, kontrolowanie zgodności realizacji projektu z
harmonogramem rzeczowo-finansowym, sporządzanie raportów okresowych
i raportu końcowego, udział w ustalaniu personelu szkoleniowego,
monitorowanie realizacji projektu.
Zadanie IV.3. Obsługa księgowo-rachunkowa projektu
Do zadań osoby odpowiedzialnej za prowadzenie księgowości projektu
między innymi należało: prowadzenie ksiąg, weryfikacja formalna
dokumentów finansowych, dokonywanie wypłat należności, sporządzanie
sprawozdań finansowych.
Zadanie IV.4. Koordynacja zadań związanych z ochroną przyrody i
krajobrazu
Do Koordynatora zadań związanych z ochroną przyrody i krajobrazu
między innymi należało: przygotowywanie we współpracy z
poszczególnymi parkami narodowymi tematyki i sposobu prowadzenia
szkoleń, warsztatów i sympozjów w zakresie ochrony przyrody i krajobrazu, uzgadnianie we współpracy z parkami narodowymi składu
osób prowadzących szkolenia z zakresu ochrony przyrody i krajobrazu
oraz udzielanie im niezbędnego wsparcia merytorycznego, zbieranie i
analiza wniosków wynikających z prowadzonych szkoleń, warsztatów i
sympozjów oraz sukcesywne przedkładanie Kierownikowi projektu
propozycji mających na celu podniesienie poziomu merytorycznego
podejmowanych działań edukacyjnych, monitorowanie projektu, nadzór
merytoryczny oraz współudział w analizie materiałów szkoleniowych
oraz badań ankietowych w zakresie ochrony przyrody i krajobrazu,
przygotowywanie sprawozdań z przeprowadzonych działań edukacyjnych.
Zadanie IV.5. Koordynacja zadań związanych z nauką i monitoringiem
Do Koordynatora zadań związanych z nauką i monitoringiem między
innymi należało: przygotowywanie we współpracy z poszczególnymi
parkami narodowymi tematyki i sposobu prowadzenia szkoleń,
warsztatów i sympozjów w zakresie nauki i monitoringu, uzgadnianie
we współpracy z parkami narodowymi składu osób prowadzących
szkolenia z zakresu nauki i monitoringu oraz udzielanie im
niezbędnego wsparcia merytorycznego, zbieranie i analiza wniosków
wynikających z prowadzonych szkoleń, warsztatów i sympozjów oraz
sukcesywne przedkładanie Kierownikowi projektu propozycji mających
na celu podniesienie poziomu merytorycznego podejmowanych działań
edukacyjnych, monitorowanie projektu, nadzór merytoryczny oraz
współudział w analizie materiałów szkoleniowych oraz badań
ankietowych w zakresie nauki i monitoringu, przygotowywanie
sprawozdań z przeprowadzonych działań edukacyjnych.
Zadanie IV.6. Koordynacja zadań związanych z edukacją i turystyką
Do Koordynatora zadań związanych z edukacją i turystyką między
innymi należało: przygotowywanie we współpracy z poszczególnymi
parkami narodowymi tematyki i sposobu prowadzenia szkoleń,
warsztatów i sympozjów w zakresie edukacji przyrodniczej i
turystyki, uzgadnianie we współpracy z parkami narodowymi składu
osób prowadzących szkolenia z zakresu edukacji i turystyki oraz
udzielanie im niezbędnego wsparcia merytorycznego, zbieranie i
analiza wniosków wynikających z prowadzonych szkoleń, warsztatów i
sympozjów oraz sukcesywne przedkładanie Kierownikowi projektu
propozycji mających na celu podniesienie poziomu merytorycznego
podejmowanych działań edukacyjnych, monitorowanie projektu, nadzór
merytoryczny oraz współudział autorski w analizie materiałów
szkoleniowych oraz badań ankietowych w zakresie edukacji i
turystyki, przygotowywanie sprawozdań z przeprowadzonych działań
edukacyjnych.
Zadanie IV.7. Prowadzenie biura projektu
Na potrzeby prowadzenia projektu Zarząd Narodowej Fundacji Ochrony
Środowiska, podejmując stosowną uchwałę, przeznaczył zamykane i
stosownie oznakowane pomieszczenie wyposażone w podstawowe
urządzenia biurowe. Pomieszczenie te stanowiło miejsce do pracy
członków Zespołu Zarządzającego Projektem oraz miejsce gromadzenia
dokumentacji.
Zadanie IV.8. Założenie i prowadzenie rachunku bankowego
Na potrzeby obsługi projektu założono i prowadzono wydzielone konto
bankowe.
Zadanie IV.10. Przygotowanie dokumentacji wnioskowej
W ramach zadania opracowano zakres projektu, przeprowadzono
konsultacje z przedstawicielami wszystkich parków narodowych w
Polsce (23 parki), opracowano zebrane materiały i przystosowano je
do koncepcji projektu oraz przygotowano materiały do wniosku.
Zapoznano się również z innymi dokumentami dotyczącymi potrzeb
parków narodowych oraz dokumentami strategicznymi o znaczeniu
międzynarodowym i krajowym.
Wskaźniki
Nazwa
wskaźnika
|
Jednostka
miary
wskaźnika
|
Wartość
bazowa
mierzona
przed
rozpoczęciem
realizacji
projektu
|
Wartość
docelowa
wskaźnika
określona
w umowie
o dofinanso-
waniu
|
Wartość
wskaźnika
osiągnięta
od początku
realizacji
projektu
(narastająco)
|
Stopień
realizacji
wskaźnika
(%)
|
Nazwa
wskaźnika
|
1
|
2
|
3
|
4
|
6
|
7=(6/4)
*100
|
1
|
Liczba osób
uczestniczących w imprezach masowych (warsztaty, sympozja)
|
osobo- impreza
|
0
|
560
|
0
|
560
|
100,00%
|
Liczba osób
podnoszących kwalifikacje zawodowe w parkach narodowych (szkolenia)
|
osobo- szkolenie
|
0
|
3775
|
0
|
3775
|
100,00%
|
Liczba szkoleń
w parkach narodowych
|
szt.
|
0
|
184
|
0
|
184
|
100,00%
|
Liczba
kompletów materiałów szkoleniowych przygotowanych przez prowadzących
szkolenia
|
kpl.
|
0
|
184
|
0
|
184
|
100,00%
|
Liczba godzin
szkoleń przeprowadzonych dla pracowników parków narodowych
|
godz.
|
0
|
920
|
0
|
920
|
100,00%
|
Liczba usług
cateringowych podczas szkoleń w parkach narodowych
|
szt.
|
0
|
184
|
0
|
184
|
100,00%
|
Liczba
warsztatów w parkach narodowych
|
szt.
|
0
|
8
|
0
|
8
|
100,00%
|
Liczba
kompletów materiałów przygotowanych przez prowadzących warsztaty
|
kpl.
|
0
|
8
|
0
|
8
|
100,00%
|
Liczba
sympozjów w parkach narodowych
|
szt.
|
0
|
2
|
0
|
2
|
100,00%
|
Liczba
referatów zamawianych na sympozjach
|
szt.
|
0
|
4
|
0
|
4
|
100,00%
|
Liczba
kompletów materiałów konferencyjnych
|
kpl.
|
0
|
160
|
0
|
160
|
100,00%
|
Liczba opracowanych
edycji poradnika internetowego dla parków narodowych
|
edycja
|
0
|
4
|
0
|
4
|
100,00%
|
Liczba płyt CD
z materiałami szkoleniowymi
|
szt.
|
0
|
260
|
0
|
260
|
100,00%
|
Liczba książek
i czasopism fachowych (prenumerata roczna jednego tytułu czasopisma liczona
jako 1 szt.) zakupionych do bibliotek parków narodowych
|
szt.
|
0
|
2093
|
267
|
2093
|
100,00%
|
Liczba portali
internetowych utworzonych dla parków narodowych
|
szt.
|
0
|
1
|
0
|
1
|
100,00%
|
Liczba
zredagowanych publikacji o postępach w realizacji projektu umieszczonych w Internecie na stronie WPN
|
szt.
|
0
|
8
|
0
|
8
|
100,00%
|
Liczba stron
internetowych, na których zamieszczone będą informacje o projekcie
|
szt.
|
0
|
24
|
0
|
24
|
100,00%
|
Liczba
przeprowadzonych badań ankietowych
|
szt.
|
0
|
230
|
0
|
230
|
100,00%
|
Liczba imprez
edukacyjnych skontrolowanych przez członków Zespołu Zarządzającego Projektem
|
szt.
|
0
|
19
|
0
|
19
|
100,00%
|
Liczba
delegacji wystawionych dla Zespołu Zarządzającego Projektem w ramach
monitorowania projektu
|
szt.
|
0
|
30
|
0
|
30
|
100,00%
|
Liczba
roboczogodzin przepracowanych w projekcie przez koordynatora organizacji
projektu
|
rbh.
|
0
|
867
|
0
|
867
|
100,00%
|
Liczba
roboczogodzin przepracowanych w projekcie przez kierownika projektu
|
rbh.
|
0
|
1015
|
70
|
1015
|
100,00%
|
Liczba
roboczogodzin przepracowanych w projekcie przez księgową
|
rbh.
|
0
|
1450
|
100
|
1450
|
100,00%
|
Liczba roboczogodzin
przepracowanych w projekcie przez koordynatora ds. ochrony przyrody i
krajobrazu
|
rbh.
|
0
|
767
|
0
|
767
|
100,00%
|
Liczba
roboczogodzin przepracowanych w projekcie przez koordynatora ds. nauki i monitoringu
|
rbh.
|
0
|
767
|
0
|
767
|
100,00%
|
Liczba
roboczogodzin przepracowanych w projekcie przez koordynatora ds. turystyki i
edukacji
|
rbh.
|
0
|
767
|
0
|
767
|
100,00%
|
Liczba
roboczogodzin przepracowanych przy opracowywaniu pełnej dokumentacji
wnioskowej projektu
|
rbh.
|
0
|
200
|
0
|
200
|
100,00%
|
RAZEM
|
|
0
|
14491
|
437
|
14491
|
100,00%
|
Nazwa
wskaźnika
|
Jednostka
miary
wskaźnika
|
Wartość
bazowa
mierzona
przed
rozpoczęciem
realizacji
projektu
|
Wartość
docelowa
wskaźnika
określona
w umowie
o dofinanso-
waniu
|
Wartość
wskaźnika
osiągnięta
w wyniku
zrealizowania
projektu
|
Stopień
realizacji
wskaźnika
(%)
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6=((5-3)
/(4-3) *100
|
wskaźniki
rezultatu: |
Liczba parków
narodowych, które uczestniczyły w realizacji projektu
|
szt.
|
0
|
23
|
23
|
100,00%
|
Liczba
pracowników parków narodowych, którzy w wyniku udzielonego przeszkolenia
podnieśli swoje kwalifikacje zawodowe
|
os.
|
0
|
460
|
460
|
100,00%
|
Utworzenie
wydawnictwa - poradnika internetowego dla pracowników parków narodowych
|
szt.
|
0
|
1
|
1
|
100,00%
|
Zorganizowanie
warsztatów doskonalących umiejętności pracowników parków narodowych
|
szt.
|
0
|
8
|
8
|
100,00%
|
Zorganizowanie
szkoleń doskonalących umiejętności pracowników parków narodowych
|
szt.
|
0
|
184
|
184
|
100,00%
|
Zorganizowanie
sympozjów mających na celu wymianę wiedzy i doświadczeń pracowników parków
narodowych
|
szt.
|
0
|
2
|
2
|
100,00%
|
Liczba osób,
które wzięły udział w sympozjach parków narodowych
|
os.
|
0
|
160
|
160
|
100,00%
|
Liczba parków
narodowych korzystających z portalu polskich parków narodowych
|
szt.
|
0
|
23
|
23
|
100,00%
|
Liczba
pracowników parków narodowych, którzy zwiększyli skuteczność swoich działań w
wyniku udziału w warsztatach
|
os.
|
0
|
200
|
200
|
100,00%
|
Wzbogacenie
bibliotek parków narodowych o nową literaturę fachową
|
szt.
|
0
|
2093
|
2 093
|
100,00%
|
1 listopada - 31
grudnia 2011
r.
W okresie od 1 października do 31 grudnia 2011 roku kontynuowano
realizację projektu, zakupując 267 pozycji literaturowych dla
bibliotek parków narodowych. Łącznie w ciągu trwania całego projektu
zakupiono 2093 książki lub czasopisma fachowe, które zostały
przekazane do poszczególnych parków.
18 sierpnia - 31
października 2011
r.
W okresie od 18 sierpnia do 31 października 2011 roku kontynuowano
realizację projektu, przeprowadzając m.in. 15 szkoleń wewnętrznych w
15 parkach. Tematyka tych szkoleń przedstawiała się następująco:
„Wykorzystanie GPS w edukacji przyrodniczej” (Babiogórski PN), „Mchy
jako wskaźniki stanu ekosystemów torfowiskowych” (Biebrzański PN),
„Wykorzystanie GIS w ochronie przyrody” (Drawieński PN), „Mobilny
GIS (program ArcPad) jako narzędzie pomocne w zbieraniu danych
przyrodniczych w terenie” (Gorczański PN), „Inwazje biologiczne
obcych gatunków: przyczyny, skutki, rozwiązania” (Kampinoski PN),
„Monitoring efektów wykonywanych zabiegów ochronnych łąk i hal w
KrPN i monitoring i ochrona zagrożonych
gatunków w KrPN oraz zajęcia terenowe dotyczące monitoringu arniki
górskiej, monitoringu efektów wykonywanych zabiegów ochronnych łąk i
hal w KrPN oraz monitoringu siedlisk” (Karkonoski PN), „Zmiana
struktury własności w granicach Parku Narodowego poprzez wykup
nieruchomości” (Narwiański PN), „Różnorodność bezkręgowców
Ojcowskiego PN na przykładzie błonkówek” (Ojcowski PN), „Monitoring
przyrodniczy” (Pieniński PN), „Lasy Pojezierza
Łęczyńsko-Włodawskiego ze szczególnym uwzględnieniem lasów
bagiennych” (Poleski PN), „Z archeologii Roztocza - dzieje
najstarszego osadnictwa w rejonie RPN” (Roztoczański PN), „Ekologia
lasu - strategie życia roślin i zwierząt w naturalnej buczynie
karpackiej” (Tatrzański PN), „Gatunki raków występujących w Polsce”
(Wielkopolski PN), „Obce i inwazyjne gatunki roślin Wigierskiego PN”
(Wigierski PN), „Fundusze europejskie jako możliwość dofinansowania
Wolińskiego PN” (Woliński PN).
Od początku realizacji projektu przeprowadzono 184 szkolenia (920
godzin szkoleń), co stanowi 100% zaplanowanych w projekcie szkoleń.
W okresie sprawozdawczym przeprowadzona została 1 kontrola
monitoringowa w Kampinoskim Parku Narodowym.
Zakończone zostało opracowywanie i wydanie drugiej części materiałów
opracowanych na potrzeby szkoleń wewnętrznych w poszczególnych
parkach. Wydano 130 płyty DVD, które rozesłano do wszystkich parków
narodowych. Nadal kontynuowane są prace przy portalu internetowym
parków narodowych. Ostatnie prace polegały m.in. na: monitoringu
działania systemu zarządzania treścią, modyfikacji działania
poszczególnych modułów, przygotowywaniu informacji ze stron
parkowych do publikacji na portalu www, fotoedycji zdjęć oraz
przygotowaniu ich do publikacji na portalu, wypełnianiu treścią
portalu informacjami przesłanymi przez parki narodowe oraz pomocy
technicznej w obsłudze działania portalu www.
Zebrane i opracowane zostały ankiety ewaluacyjne wypełniane przez
uczestników szkoleń wewnętrznych w drugiej części projektu oraz
ankiety wypełniane przez koordynatorów z poszczególnych parków,
stanowiące podsumowanie realizacji całego projektu. Badania
ankietowe wyraźnie wykazały, że forma i jakość prowadzonych zajęć
szkoleniowych (warsztatów, szkoleń) była odpowiednia. Duże
zainteresowanie tymi formami edukacji i wyrażenie
potrzeby ich dalszej kontynuacji wskazują na przydatność tych
działań i ich znaczenie dla poprawienia poziomu pracy pracowników
parków.
1 sierpnia - 17
sierpnia 2011 r.
W okresie od 1 do 17 sierpnia 2011 roku kontynuowano realizację
projektu, przeprowadzając m.in. 4 szkolenia wewnętrzne w 3 parkach.
Tematyka tych szkoleń przedstawiała się następująco: „Specyfika i
metody realizacji prac związanych z usuwaniem drzew powodujących
zagrożenie wzdłuż szlaków turystycznych i dróg publicznych”
(Świętokrzyski PN), „Zróżnicowanie fitocenoz połonin w Bieszczadzkim
PN” (Bieszczadzki PN), „Szkolenie kancelaryjno-archiwalne -
wymagania w stosunku do parków narodowych w zakresie prowadzenia i
archiwizacji dokumentacji” oraz „Wykorzystanie nowych technik
informatycznych w wykonywaniu zadań ochronnych w parkach narodowych”
(Woliński PN).
Od początku realizacji projektu przeprowadzono już 169 szkoleń (łącznie 845
godzin), co stanowi prawie 92% zaplanowanych w projekcie
szkoleń.
Nadal kontynuowane są prace przy
portalu internetowym parków narodowych. Ostatnie prace polegały m.in. na: monitoringu działania
systemu zarządzania treścią, modyfikacji działania poszczególnych
modułów, przygotowywaniu informacji ze stron parkowych do publikacji
na portalu www, fotoedycji zdjęć oraz przygotowaniu ich do
publikacji na portalu, wypełnianiu treścią portalu informacjami
przesłanymi przez parki narodowe oraz pomocy technicznej w obsłudze
działania portalu www.
1 maja - 31
lipca 2011 r.
W okresie od początku maja 2011 roku do końca lipca 2011 roku
kontynuowano realizację projektu, przeprowadzając m.in. 27 szkoleń
wewnętrznych w 23 parkach. Tematyka tych szkoleń przedstawiała się
następująco: „Grafika komputerowa - zastosowania w biurze”
(Biebrzański PN), „Mokradła - klasyfikacja, funkcjonowanie oraz
znaczenie w aspekcie ochrony środowiska” oraz „Jeziora jako jeden z
rodzajów siedlisk wodnych na przykładzie zbiorników wodnych
Poleskiego PN” (Poleski PN), „Monitoring wybranych gatunków flory w Wolińskim
Parku Narodowym” (Woliński PN), „Gradacje owadów w drzewostanach"
oraz „Podstawowe informacje o chorobach drzew” (Magurski PN), „Ważki
Polski” (Wigierski PN), „Tworzenie, znakowanie i monitorowanie stref
ochronnych w parkach narodowych” (PN Gór Stołowych), „Zwierzęta
Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000 w Roztoczańskim PN”
(Roztoczański PN), „Pozyskiwanie, rozliczanie i kontrola rozliczania
dotacji unijnych” (Karkonoski PN), „Plan ochrony Białowieskiego
Parku Narodowego. Aktualizacja informacji o zasobach
przyrodniczych Parku” (Białowieski PN), „Monitoring szaty roślinnej
i fauny z uwzględnieniem zaleceń Państwowego
Monitoringu Przyrody” (Kampinoski PN), „Monitoring środowiska
przyrodniczego" oraz „Monitoring efektów ekologicznych działań
ochronnych w zakresie ochrony przyrody” (PN Bory Tucholskie),
„Gatunki roślin obcego pochodzenia w Ojcowskim
PN - ich ekspansja i metody zwalczania” (Ojcowski PN), „Ochrona
ptaków na terenie DPN" (Drawieński PN), „Umiejętność udzielania
pouczeń i prowadzenia interwencji” (Pieniński PN), „Planowanie
wizerunku firmy” (Babiogórski PN), „Ochrona czynna w ekosystemach
leśnych - sytuacje uzasadniające jej prowadzenie oraz sposoby
realizacji” (Świętokrzyski PN), „Rozpoznawanie najważniejszych grup
bezkręgowców związanych z ekosystemami
nieleśnymi i próba szacowania ich różnorodności biologicznej”
(Gorczański PN), „Polany Tatrzańskie - charakterystyka roślinności i
problemy ochrony jej bogactwa gatunkowego” (Tatrzański PN),
„Charakterystyka wybranych zespołów leśnych w Bieszczadzkim
PN” (Bieszczadzki PN), „Uwarunkowania prawne funkcjonowania parku
narodowego i obszarów Natura 2000 w świetle zapisów ustawy o
ochronie przyrody i o ochronie
środowiska” (Słowiński PN), „Gatunki rzadkie i zagrożone we florze
naczyniowej Wielkopolskiego PN” (Wielkopolski PN), „Rozpoznawanie
motyli i ważek” oraz „Wprowadzenie do monitoringu siedlisk
przyrodniczych z wykorzystaniem oprogramowania ArcPad” (PN Ujścia
Warty), „Chronione gatunki owadów, w tym z listy Natura 2000 i ich
oznaczanie - ekosystemy nieleśne” (Narwiański PN).
Od początku realizacji projektu przeprowadzono już 165 szkoleń (825
godzin szkoleń), co stanowi prawie 90% zaplanowanych w projekcie
szkoleń.
W okresie sprawozdawczym przeprowadzono 7 kontroli monitoringowych,
w tym 2 dotyczące prowadzonych szkoleń wewnętrznych. Skontrolowano
przeprowadzenie szkolenia w Roztoczańskim Parku Narodowym oraz w
Magurskim Parku Narodowym. Kontrolą objęto zgodność imprezy z
zaplanowanym harmonogramem rzeczowym oraz ustalonym programem,
prowadzenie imprezy przez ustalone z Zespołem Zarządzającym osoby,
poprawność przygotowania materiałów szkoleniowych, odpowiednia forma
i poziom merytoryczny imprezy, obecność uzgodnionej z Zespołem
Zarządzającym liczby uczestników, prawidłowość sporządzenia i
kompletność dokumentów finansowych, prawidłowość stosowanych
procedur wyboru osoby prowadzącej zajęcia oraz dostawcy usług,
prawidłowość oznakowania sal i materiałów
stosownymi logotypami.
Wydana została czwarta edycja
Poradnika dla parków narodowych, która zamieszczona została na
stronie internetowej Wigierskiego parku Narodowego. Na tej samej
stronie ukazała się również informacja o przeprowadzonych w I kw.
2011 roku działaniach w ramach projektu.
Nadal kontynuowane są prace przy
portalu internetowym parków narodowych. Ostatnie prace polegały
m.in. na: przygotowaniu modułu zarządzania zawartością, monitoringu
działania systemu zarządzania treścią, modyfikacji działania
modułów, forum, galeria zdjęć, aktualności, przygotowywaniu
informacji ze stron parkowych do publikacji na portalu www,
fotoedycji zdjęć oraz przygotowaniu ich do publikacji na portalu,
wypełnianiu treścią portalu informacjami przesłanymi przez parki
narodowe oraz pomocy technicznej w obsłudze działania portalu www.
1 lutego - 30
kwietnia 2011
r.
W okresie od początku lutego 2011 roku do końca kwietnia 2011 roku
kontynuowano realizację projektu, przeprowadzając m.in. 23 szkoleń
wewnętrznych. Szkolenia odbyły się w 21
parkach narodowych. Tematyka tych szkoleń przedstawiała się
następująco: "Sprawna i efektywna komunikacja" (Słowiński PN),
"Obsługa odbiorników GPS na potrzeby GIS w Ojcowskim
PN" (Ojcowski PN), "Zagrożenia środowiska przyrodniczego związane z udostępnianiem
parku narodowego" (PN Gór Stołowych), "Udzielanie poszkodowanym
pierwszej pomocy przez służby parkowe" (Białowieski PN),
"Negocjacje" (Babiogórski PN), "Mikrosoft Excell - zaawansowane
zastosowania na potrzeby monitoringu przyrodniczego" (PN Ujście
Warty), "System LasInfo jako narzędzie pracy leśniczego/konserwatora
obwodu ochronnego" (Wielkopolski PN), "Obsługa oprogramowania GIS"
(Narwiański PN), "Planistyczna ochrona środowiska" (Roztoczański
PN), "Zasady inwentaryzacji zwierząt" (Pieniński PN), "Zadania z
zakresu administracji publicznej w pracy pracowników parku
narodowego" (Karkonoski PN), "Systemy Informacji Geograficznej i GPS
oraz ich wykorzystanie w działalności parków
narodowych" (Świętokrzyski PN), "Porosty - różnorodność,
identyfikacja, lichenoindykacja i problemy ochrony" (Tatrzański PN),
"Ekosystem lasu - struktura, funkcjonowanie i zależności" (Magurski
PN), "Sowy Polski - ekologia i ochrona" (Wigierski PN), "Efektywna
komunikacja w zespole" (PN Bory Tucholskie), "Edukacja ekologiczna w
Bieszczadzkim PN" i "Wykorzystanie GIS do monitoringu infrastruktury
terenowej służącej udostępnianiu Bieszczadzkiego PN" (Bieszczadzki
PN), "Natura 2000 - Dyrektywa Ptasia na terenie DPN” (Drawieński
PN), "Komunikacja społeczna - od dotyku do podzielania znaczeń i
wartości" (Biebrzański PN), "Zasady udzielania pierwszej pomocy"
(Gorczański PN) i "Planowanie przestrzenne na terenie parku
narodowego i otuliny - część teoretyczna i praktyczna" (Kampinoski
PN).
Od początku realizacji projektu przeprowadzono już 138 szkoleń (690
godzin szkoleń), co stanowi 75,0% zaplanowanych w projekcie szkoleń.
W okresie sprawozdawczym przeprowadzona została przez jednego z
koordynatorów merytorycznych projektu 1 kontrola monitoringowa w
Drawieńskim Parku Narodowym. Kontrolą objęto zgodność imprezy z
zaplanowanym harmonogramem rzeczowym oraz ustalonym programem,
prowadzenie imprezy przez ustalone z Zespołem Zarządzającym osoby,
poprawność przygotowania materiałów szkoleniowych, odpowiednia forma
i poziom merytoryczny imprezy, obecność uzgodnionej z Zespołem
Zarządzającym liczby uczestników i prawidłowość
ich doboru, prawidłowość sporządzenia i kompletność dokumentów
finansowych, prawidłowość stosowanych procedur wyboru osoby
prowadzącej zajęcia oraz dostawcy usług, prawidłowość oznakowania
sal i materiałów stosownymi logotypami.
W minionym okresie dokonano ostatnich zakupów publikacji o tematyce
przyrodniczej dla parków narodowych (zakupiono 37 nowych pozycji). W
ramach projektu poszczególne parki zakupiły łącznie 1826 pozycji
literatury fachowej, w tym książki i czasopisma naukowe.
Nadal kontynuowane są prace przy portalu internetowym parków
narodowych. Ostatnie prace polegały m.in. na: przygotowaniu modułu
zarządzania zawartością, monitoringu działania systemu zarządzania
treścią, modyfikacji działania modułów, forum, galeria zdjęć,
aktualności, przygotowywaniu informacji ze stron parkowych do
publikacji na portalu www, fotoedycji zdjęć oraz przygotowaniu ich
do publikacji na portalu, wypełnianiu treścią portalu informacjami
przesłanymi przez parki narodowe oraz pomocy technicznej w obsłudze
działania portalu www.
1 listopada 2010
r. - 20 stycznia 2011
r.
W okresie od początku listopada 2010 roku do połowy stycznia 2011 roku kontynuowano realizację projektu, przeprowadzając m.in. 28 szkoleń wewnętrznych,
wydając trzecią edycję poradnika i zakupując 58 pozycji literatury fachowej.
Szkolenia odbyły się w 15 parkach narodowych po jednym szkoleniu. Tematyka tych szkoleń przedstawiała się następująco: „Skuteczna i efektywna
komunikacja” (Słowiński PN), „Ekosystemy nieleśne OPN - ich zróżnicowanie i ochrona” (Ojcowski PN), „Public relations” (PN Gór Stołowych),
„Komunikowanie od dotyku do podzielenia znaczeń i wartości” (Białowieski PN), „Muzealnictwo” (Babiogórski PN), „Corel Draw - tworzenie grafiki
wektorowej na potrzeby prezentacji przyrodniczych” (PN Ujście Warty), „Doskonalenie warsztatu fotograficznego pod kątem pracy w przestrzeni naturalnej”
(Wielkopolski PN), „Komunikacja społeczna” (Narwiański PN), „Fotografia przyrodnicza - zasady fotografowania, wykorzystanie fotografii w edukacji i
dokumentacji” (Roztoczański PN), „Ochrona gatunkowa: ochrona roślin, ochrona grzybów, ochrona zwierząt” (Pieniński PN), „Aktywizujące metody nauczania
i twórcze rozwiązywanie problemów w edukacji przyrodniczej” (Woliński PN), „Prawne narzędzia ochrony przyrody” (Karkonoski PN), „Chronione, rzadkie i
zagrożone gatunki owadów w Świętokrzyskim PN” (Świętokrzyski PN), „Podobieństwa i różnice w TPN i TANAPie” (Tatrzański PN), „Strategia ochrony przyrody
w parkach narodowych w połączeniu z funkcjonującą siecią Natura 2000” (Maguraski PN).
Od początku realizacji projektu przeprowadzono już 115 szkoleń (575 godzin szkoleń), co stanowi 62,5% zaplanowanych w projekcie szkoleń.
W okresie sprawozdawczym przeprowadzone zostały przez koordynatorów merytorycznych projektu 4 kontrole monitoringowe w parkach narodowych (w
Roztoczańskim PN, Pienińskim PN, Wielkopolskim PN oraz Gorczańskim PN). Kontrolą objęto zgodność imprezy z zaplanowanym harmonogramem rzeczowym oraz
ustalonym programem, prowadzenie imprezy przez ustalone z Zespołem Zarządzającym osoby, poprawność przygotowania materiałów szkoleniowych, odpowiednia
forma i poziom merytoryczny imprezy, obecność uzgodnionej z Zespołem Zarządzającym liczby uczestników i prawidłowość ich doboru, prawidłowość
sporządzenia i kompletność dokumentów finansowych, prawidłowość stosowanych procedur wyboru osoby prowadzącej zajęcia oraz dostawcy usług, prawidłowość
oznakowania sal i materiałów stosownymi logotypami. Ponadto kontrolowano realizację zadania związanego z zakupem literatury fachowej i jej stosownego
oznakowywania.
Ukazała się już w całości trzecia edycja Poradnika, w którym znalazły się artykuły o pachnicy dębowej Osmoderma eremita, monitoringu nietoperzy,
edukacji przyrodniczej dla najmłodszych, ochronie granicznika płucnika Lobaria pulmonaria oraz informacje o ciekawszych i najnowszych
wydawnictwach przyrodniczych.
Kontynuowano zakupy publikacji o tematyce przyrodniczej dla poszczególnych parków narodowych. W okresie od listopada do końca grudnia 2010 roku parki
zakupiły 788 pozycji literatury fachowej, co daje łącznie od początku projektu 1789 pozycji, w tym książki i czasopisma naukowe.
Sukcesywnie rozbudowywany jest portal internetowy
parków narodowych. Ostatnie prace polegały m.in. na: przygotowaniu modułu zarządzania zawartością,
monitoringu działania systemu zarządzania treścią, modyfikacji działania modułów, forum, galeria zdjęć, aktualności, przygotowywaniu informacji ze
stron parkowych do publikacji na portalu www, fotoedycji zdjęć oraz przygotowaniu ich do publikacji na portalu, wypełnianiu treścią portalu
informacjami przesłanymi przez parki narodowe oraz pomocy technicznej w obsłudze działania portalu www.
19 sierpnia - 31
października 2010
r.
W okresie od połowy sierpnia do końca października 2010 roku kontynuowano realizację projektu, przeprowadzając m.in. 26 szkoleń wewnętrznych,
warsztaty, sympozjum, wydając materiały szkoleniowe i zakupując 59 pozycji literatury fachowej.
Szkolenia odbyły się w 23 parkach narodowych - w 20 parkach po jednym i w 3 po dwa szkolenia. Tematyka tych szkoleń przedstawiała się następująco:
„Synantropizacja siedlisk w obszarach chronionych” (PN Gór Stołowych), „Entomofauna występująca na terenie Drawieńskiego PN”, „Natura 2000 - Dyrektywa
Siedliskowa - monitoring - zajęcia audytoryjne i terenowe” (Drawieński PN),
„Granicznik płucnik oraz rzadkie i zagrożone gatunki grzybów w WPN”
(Wigierski PN), „Socjotechniki stosowane w kontaktach administracji Parku z turystami, mediami, odwiedzającymi BPN sprzyjające tworzeniu dobrego
wizerunku Parku” (Białowieski PN), „Ptaki Babiej Góry” (Babiogórski PN), „Ochrona walorów turystycznych w otoczeniu szlaków turystycznych i szlaków
przyrodniczych”, „Od kadru do publikacji w aspekcie zdjęć przyrodniczych” (Bieszczadzki PN), „Ochrona ekosystemów lądowych” (Pieniński PN),
„Rozpoznawanie organizmów wodnych oraz badanie czystości wód powierzchniowych na podstawie organizmów wskaźnikowych” (Narwiański PN), „Bioróżnorodność
w ekosystemach leśnych i nieleśnych” (Magurski PN), „Siedliska przyrodnicze Natura 2000 w Roztoczańskim PN” (Roztoczański PN), „Ochrona biocenoz
metodami ekoinżynieryjnymi” (Wielkopolski PN), „Obsługa oprogramowania ArcGIS dla pracowników parków narodowych” (PN Ujście Warty), „Rola komunikacji
interpersonalnej w instytucjach ochrony przyrody - współpraca - konflikt - integracja - Etap I”, „Rola komunikacji interpersonalnej w instytucjach
ochrony przyrody - współpraca - konflikt - integracja - Etap II” (Biebrzański PN), „Charakterystyka ekosystemów wodnych oraz wybrane elementy ochrony
ichtiofauny w Słowińskim PN” (Słowiński PN), „Sowy Polski - ekologia i ochrona” (Tatrzański PN), „Półnaturalna hodowla lasu w ochronie ekosystemów
leśnych” (Kampinoski PN), „Warsztaty fotografii przyrodniczej” (Woliński PN), „Grzyby makroskopowe PN Bory Tucholskie - praktyczna nauka rozpoznawania
grzybów w terenie”, „Prawne aspekty ochrony środowiska w funkcjonowaniu parków narodowych ze szczególnym uwzględnieniem problematyki obszarów Natura
2000” (PN Bory Tucholskie), „Grzyby OPN” (Ojcowski PN), „Mszaki Gorców - zasoby, zagrożenia, ochrona, rozpoznawanie praktyczne” (Gorczański PN),
„Zarządzanie ruchem turystycznym w Karkonoskim Parku Narodowym” (Karkonoski PN),
„Pielęgnowanie drzewostanów WPN” (Wigierski PN).
Od początku realizacji projektu przeprowadzono już 100 szkoleń (500 godzin szkoleń), co stanowi ponad 54% zaplanowanych w projekcie szkoleń.
W minionym okresie odbyły się ostatnie warsztaty, tym razem dla pracowników parków zajmujących się nauką i monitoringiem. Warsztaty zatytułowane
„Organizacja badań naukowych i monitoringu w parkach narodowych - teraźniejszość i perspektywy” odbyły się w Wigierskim Parku Narodowym. Sprawozdanie z
tych warsztatów znajduje się w zakładce ARCHIWUM. Łącznie w ramach projektu odbyło się 8 warsztatów, w których wzięło kilkuset pracowników
parków narodowych, zajmujących się ochroną przyrody, edukacją, nauką i monitoringiem oraz turystyką.
We wrześniu br. odbyło się II Ogólnopolskie Sympozjum Parków Narodowych, którego tematem przewodnim było „Sieć Natura 2000 a polskie parki narodowe”.
Gospodarzem trzydniowej imprezy był Białowieski Park Narodowy. Sprawozdanie z przebiegu Sympozjum znajduje się w zakładce
ARCHIWUM, a
materiały (wystąpienia) w zakładce MATERIAŁY DO POBRANIA.
Wszystkie materiały szkoleniowe wykorzystywane podczas szkoleń w poszczególnych parkach będą wydane na płytach DVD. We wrześniu zakończone zostało
opracowywanie i wydanie pierwszej części tych
materiałów. Łącznie wydano 130 płyt DVD z pierwszą częścią materiałów szkoleniowych.
Częściowo ukazała się już trzecia edycja Poradnika, w którym znalazły się artykuły o pachnicy dębowej Osmoderma eremita, monitoringu nietoperzy
i edukacji przyrodniczej dla najmłodszych oraz informacje o ciekawszych i najnowszych wydawnictwach przyrodniczych.
Kontynuowano zakupy publikacji o tematyce przyrodniczej dla poszczególnych parków narodowych. W okresie od połowy sierpnia do połowy października br.
parki zakupiły 59 pozycji literatury fachowej, co daje łącznie od początku projektu 1001 pozycji, w tym książki i czasopisma naukowe.
Sukcesywnie rozbudowywany jest portal internetowy parków narodowych. Ostatnie prace polegały m.in. na: przygotowaniu modułu zarządzania zawartością
oraz modułu uprawnień dla użytkowników, monitoringu działania systemu zarządzania treścią, modyfikacji działania modułów, forum, galeria zdjęć,
aktualności, przygotowywaniu informacji ze stron parkowych do publikacji na portalu www, fotoedycji zdjęć oraz przygotowaniu ich do publikacji na
portalu oraz wypełnianiu treścią portalu informacjami przesłanymi przez parki narodowe.
W okresie sprawozdawczym przeprowadzone zostały przez koordynatorów merytorycznych projektu 4 kontrole monitoringowe w parkach narodowych (w Ojcowskim
PN, Babiogórskim PN, Białowieskim PN i Biebrzańskim PN). Kontrolą objęto zgodność imprezy z zaplanowanym harmonogramem rzeczowym oraz ustalonym
programem, prowadzenie imprezy przez ustalone z Zespołem Zarządzającym osoby, poprawność przygotowania materiałów szkoleniowych, odpowiednia forma i
poziom merytoryczny imprezy, obecność uzgodnionej z Zespołem Zarządzającym liczby uczestników i prawidłowość ich doboru, prawidłowość sporządzenia i
kompletność dokumentów finansowych, prawidłowość stosowanych procedur wyboru osoby prowadzącej zajęcia oraz dostawcy usług, prawidłowość oznakowania
sal i materiałów stosownymi logotypami.
1 kwietnia - 16
sierpnia 2010
r.
W okresie od kwietnia do połowy sierpnia 2010 roku kontynuowano
realizację projektu, przeprowadzając m.in. 27 szkoleń wewnętrznych,
3 warsztaty i zakupując 388 pozycji literatury fachowej.
Szkolenia odbyły się w 23 parkach narodowych - w 19 parkach po
jednym i w 4 po dwa szkolenia. Tematyka tych szkoleń przedstawiała
się następująco: „Identyfikacja ptaków szponiastych i sów Polski”,
„Rozpad drzewostanów świerkowych na obszarach chronionych -
przyczyny, przebieg i następstwa”, „Pierwsza pomoc"”, „Wprowadzenie
do ArcGis Desctop”, „Rośliny runa w Drawieńskim PN”, „Ptaki wysp
Wolin i Uznam”, „Kształtowanie drzewostanów jodłowych w młodszych
fazach rozwojowych”, „Plan ochrony dla parku narodowego z uwzględnieniem
planów ochrony dla obszarów Natura 2000”, „Inwazyjne gatunki roślin
w Puszczy Białowieskiej”, „Porosty i mszaki”, „Natura 2000 - ochrona
obszarów Natura 2000 zarządzanych przez park narodowy”,
„Rozpoznawanie siedlisk Natura 2000 i zbiorowisk roślinnych na
terenie PN Bory Tucholskie”, „Zasady posługiwania się narzędziami
nawigacji satelitarnej (GPS) oraz echolokacji”, „Europejska Sieć
Ekologiczna Natura 2000 - zalety, korzyści i problemy”, „Obszary
specjalnej ochrony (ostoje) ptaków - wyznaczanie obszarów,
rozmieszczenie w Polsce i na Lubelszczyźnie, omówienie i
rozpoznawanie gatunków”, „Ochrona różnorodności biologicznej w
ekosystemach leśnych”, „Rozpoznawanie traw, turzyc i innych gatunków
diagnostycznych dla siedlisk Natura 2000”, „Siedliska i gatunki
roślin oraz zwierząt występujące na obszarach Natura 2000 w
Gorcach”, „Szata roślinna krainy dolin Bieszczadzkiego PN”, „Fauna
Słowińskiego PN w kontekście siedlisk pobrzeża Bałtyku i strefy
przymorskiej”, „Ekosystemy (siedliska przyrodnicze) brzegu Bałtyku i
strefy przymorskiej na przykładzie Słowińskiego PN”, „Edukacja
poprzez zabawę”, „Rozpoznawanie roślin, grzybów RPN - z naciskiem na
gatunki ważne dla obszarów Natura 2000”, „Prawo zamówień
publicznych”, „Podstawy i zastosowanie systemów informacji
geograficznej w Karkonoskim Parku Narodowym”, „Z Naturą 2000 na Ty”,
„Problem wzmożonego występowania kambio- i foliofagów
w ekosystemach leśnych objętych ochroną prawną oraz aktualnie
proponowane i wdrażane kierunki
postępowania”.
Materiały szkoleniowe z tych szkoleń niebawem ukażą się na płytach
DVD i zostaną rozesłane do wszystkich parków. Od początku realizacji
projektu przeprowadzono 74 szkolenia (370 godzin szkoleń), co
stanowi ok. 40% zaplanowanych w projekcie szkoleń.
W minionym okresie odbyły się 3 warsztaty dla pracowników parków
zajmujących się nauką i monitoringiem oraz edukacją i turystyką.
Pierwsze warsztaty odbyły się w Parku Narodowym „Ujście Warty” i
były zatytułowane „Nauka i monitoring w
parkach narodowych”. W Parku Narodowym „Bory Tucholskie”
przeprowadzono warsztaty pt. „Budowa
wizerunku parków narodowych poprzez edukację i turystykę”, a w
Karkonoskim Parku Narodowym pt. „Jak
zarządzać ruchem turystycznym w parkach narodowych i na obszarach
Natura 2000”.
Łącznie w ramach projektu odbyło się już 7 warsztatów i pozostał
tylko jeden, który przeprowadzony zostanie we wrześniu na terenie
Wigierskiego Parku Narodowego. Trwają również przygotowania do II
Ogólnopolskiego Sympozjum Parków Narodowych, które odbędzie się w
Białowieskim Parku Narodowym w dniach 15-17 września, a jego tematem
przewodnim będzie „Sieć Natura 2000 a polskie parki narodowe”.
Kontynuowano zakupy publikacji o tematyce przyrodniczej dla
poszczególnych parków narodowych. W okresie 1.04-16.08.2010 parki
zakupiły 388 pozycji literatury fachowej, co daje łącznie od
początku projektu 942 pozycje, w tym książki i czasopisma naukowe.
Sukcesywnie rozbudowywany jest portal internetowy parków narodowych.
Ostatnie prace polegały m.in. na: wypełnieniu treścią portalu i
bieżącej aktualizacji danych, monitoringu działania systemu
zarządzania treścią, modyfikacji działania modułów, forum, galerii
zdjęć i aktualności, przygotowaniu map na
podstawie przesłanych przez parki koordynatów, przygotowaniu
informacji ze stron parkowych do publikacji na portalu www,
fotoedycji zdjęć oraz przygotowaniu ich do publikacji na portalu.
I kwartał 2010
r.
W pierwszym kwartale 2010 roku kontynuowano realizację projektu.
Główne działania skupiły się na szkoleniach wewnętrznych. Odbyły się
łącznie 24 szkolenia, w 22 parkach po jednym i w Poleskim PN dwa.
Zatem od początku realizacji projektu przeprowadzono 47 szkoleń.
Kontynuowano zakupy publikacji o tematyce przyrodniczej dla
poszczególnych parków narodowych. Do końca I kwartału parki zakupiły
64 pozycje literatury fachowej, co daje łącznie od początku projektu
554 pozycje, w tym książki i czasopisma naukowe.
W pierwszym kwartale 2010 roku nie zaplanowano żadnych warsztatów
dla pracowników parków. Intensywnie trwały natomiast przygotowania
do 4 kolejnych warsztatów, których realizacja przewidziana jest w II
i III kwartale br. Uzgodniono terminy, lokalizację i tematykę
wszystkich warsztatów. Pierwsze warsztaty, z dziedziny nauki i
monitoringu, odbędą się w dniach 26-28 maja w
Parku Narodowym Ujście Warty, natomiast drugie w dniach 6-8 września
w Wigierskim Parku Narodowym. Z kolei warsztaty dotyczące edukacji
odbędą się w Parku Narodowym Bory Tucholskie w dniach 10-11 czerwca,
a warsztaty dotyczące turystyki w Karkonoskim Parku Narodowym, w
dniach 23-25 czerwca.
Zaplanowano również II Ogólnopolskie Sympozjum Parków Narodowych,
które odbędzie się w Białowieskim Parku Narodowym w dniach 15-17
września, a jego tematem przewodnim będzie „Sieć Natura 2000 a
polskie parki narodowe”.
Uruchomiony w ubiegłym roku portal internetowy parków narodowych
jest sukcesywnie rozbudowywany i powoli rozkręca się. Miejmy
nadzieję, że niebawem będzie on stanowił znaczące i zawsze aktualne
źródło informacji o wszystkich polskich parkach narodowych.
Rok 2009
W roku 2009 rozpoczęto realizację większości zadań zaplanowanych w
ramach projektu. Zorganizowano I Ogólnopolskie Sympozjum Parków
Narodowych. Impreza odbyła się w Wolińskim Parku Narodowym, w dniach
25-27 września. Wzięło w niej udział 80 osób, w tym przedstawiciele
wszystkich polskich parków narodowych oraz zaproszeni goście.
Przygotowano i przeprowadzono 4 warsztaty tematyczne dla pracowników
parków narodowych. Pierwsze warsztaty, z zakresu ochrony przyrody i
krajobrazu, odbyły się w dniach 16-18 września
w Słowińskim Parku
Narodowym. Następne, o takiej samej tematyce, zorganizowano w
Biebrzańskim Parku Narodowym, w dniach 2-4 grudnia. W dniach 4-6
listopada w Magurskim Parku Narodowym odbyły się warsztaty o
tematyce turystycznej, a od 10 do 12 grudnia trwały warsztaty
dotyczące edukacji w parkach narodowych, które zorganizowane zostały
w Ojcowskim Parku Narodowym. W każdym z warsztatów uczestni- czyło po
50 osób wydelegowanych z poszczególnych parków narodowych.
W ramach realizacji projektu parki mogły zakupić pewną ilość
literatury przyrodniczej. Każdy park zakupił książki lub czasopisma
naukowe na łączną kwotę 23 tys. zł. Biblioteki parków narodowych
wzbogaciły swoje zbiory łącznie o 490 pozycji.
W poszczególnych parkach narodowych przeprowadzono szkolenia dla
własnych pracowników. Szkolenia te dotyczyły głównie tematyki
przyrodniczej oraz związanej z funkcjonowaniem parków narodowych.
Łącznie do końca 2009 roku przeprowadzono 23 szkolenia, po jednym w
każdym parku.
Opracowano i wydano w formie elektronicznej dwie edycje poradnika
dla pracowników parków narodowych. W pierwszej edycji znalazły dwa
artykuły dotyczące czynnej ochrony przyrody: „Walka z barszczem
Sosnowskiego – jednym z najgroźniejszych gatunków roślin inwazyjnych
w Polsce” oraz „Konstrukcje z gliny i drewna, jako sposób na czynną
ochronę owadów”. W drugiej edycji ukazały się kolejne artykuły:
„Ochrona storczyków w Wigierskim Parku Narodowym” oraz „Ochrona
mrówek i mrowisk”. Poradnik publikowany jest na stronach
internetowych Wigierskiego Parku Narodowego www.wigry.win.pl.
Dla poprawy komunikacji pomiędzy pracownikami wszystkich parków
narodowych uruchomiono specjalny portal internetowy polskich parków
narodowych (www.parkinarodowe.edu.pl/polskie_parki_narodowe.htm).
Znajduje się tam forum, które można wykorzystać do rozwiązania
różnych problemów związanych np. z funkcjonowaniem polskich parków.
Szczegóły dotyczące zorganizowanych w 2009 roku warsztatów oraz
sympozjum znajdziecie Państwo na naszej stronie w zakładce
„Materiały do pobrania” oraz
„Archiwum”.
|