Proszę chwilę zaczekać, ładuję stronę ...

 

 

Budowa wspólnej platformy wymiany informacji oraz systemu szkoleń zawodowych w parkach narodowych

  

   

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko

   

  

  

Projekt współfinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

  


 Strona główna
 Opis projektu
 Aktualności
 Nadchodzące
 wydarzenia
 Materiały
 do pobrania
 Poradnik
 Archiwum
 Sprawozdania
 Literatura
 WPN

  

  

SPRAWOZDANIA

  

Budowa wspólnej platformy wymiany informacji

oraz systemu szkoleń zawodowych w parkach narodowych

  

  


  

Sprawozdanie z osiągnięcia efektu ekologicznego przedsięwzięcia

pt. „Budowa wspólnej platformy wymiany informacji

oraz systemu szkoleń zawodowych w parkach narodowych”

  

  

1. Zakładane cele projektu i efekty:

  

Strategicznym celem projektu była poprawa skuteczności funkcjonowania parków narodowych w wyniku podniesienia poziomu przygotowania zawodowego pracowników.

  

Celami szczegółowymi było:

• Podniesienie kwalifikacji zawodowych oraz umiejętności ich praktycznego zastosowania przez pracowników parków narodowych, poprzez ich aktywny udział w organizowanych przedsięwzięciach edukacyjnych.

• Wykreowanie i wdrożenie systemu współdziałania parków narodowych w zakresie wymiany informacji i doświadczeń służących podnoszeniu kwalifikacji zawodowych pracowników.

• Stworzenie warunków sprzyjających realizacji (rozwijaniu) zainteresowań zawodowych pracowników parków narodowych.

• Zaktywizowanie pracowników poszczególnych parków narodowych do działań na rzecz wzajemnej wymiany wiedzy, myśli i idei oraz podejmowania wspólnych inicjatyw w zakresie edukacji ekologicznej, aktywnych form ochrony przyrody, rozwoju zrównoważonego, itp.

• Rozbudowa bazy wydawnictw własnych (wydawanie poradnika) i obcych (zakup literatury fachowej) w 23 parkach narodowych.

  

Głównym efektem realizacji projektu było podniesienie poziomu wiedzy wśród pracowników parków, m.in. na temat zasad zarządzania obszarami Natura 2000, biologii szczególnie cennych gatunków roślin zwierząt i grzybów, metod ochrony przyrody oraz nowatorskich sposobów prowadzenia działalności edukacyjnej, co wpłynęło na poprawę jakości i skuteczności podejmowanych przez parki działań. Ponadto, poprzez integrację pracowników z różnych parków, nastąpił przepływ informacji i doświadczeń dotyczących skutecznych metod zarządzania parkami.

  

Biorąc pod uwagę, że celem Priorytetu 5.4 było „Kształtowanie postaw społecznych sprzyjających ochronie środowiska, w tym różnorodności biologicznej”, projekt w pełni odpowiada przyjętym założeniom.

  

  

2. Osiągnięto efekty ekologiczne poprzez realizację przedsięwzięcia

    polegającego na:

  

Zadanie II.1. Przeprowadzenie cyklu szkoleń w poszczególnych parkach narodowych

  

W ramach zadania przeprowadzono łącznie 184 szkolenia, po 8 w każdym z 23 parków narodowych. Tematyka szkoleń wynikała z aktualnych potrzeb poszczególnych parków i dotyczyła w szczególności następujących zagadnień:

• praktyczne metody ochrony przyrody,

• wdrażanie sieci Natura 2000,

• obce i inwazyjne gatunki,

• monitoring przyrodniczy,

• narzędzia informatyczne w ochronie przyrody, w tym System Informacji Przestrzennej GIS, itp.

  

W szkoleniach brały udział osoby zajmujące się daną problematyką w parku. Szkolenia miały charakter jednodniowy i składały się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Czas trwania pojedynczego szkolenia wynosił 5 godzin zegarowych, z półgodzinną przerwą na catering. Część teoretyczna prowadzona była w formie wykładu, z wykorzystaniem projekcji multimedialnych lub materiałów drukowanych. Część praktyczna polegała na zastosowaniu zdobytej wiedzy w konkretnych działaniach i w większości przypadków realizowana była w terenie. Zajęcia prowadzone były przez specjalistów z poszczególnych dziedzin, wyłonionych przez Zespół Zarządzający Projektem, w uzgodnieniu z dyrektorami parków narodowych. Każdy specjalista prowadzący szkolenie przygotował materiały szkoleniowe, które były wykorzystywane podczas szkolenia. Łącznie w szkoleniach wzięło udział 3775 osób.

  

Przeprowadzenie cyklu szkoleń w parkach narodowych przyniosło konkretny i zakładany efekt ekologiczny i edukacyjny. Na podstawie wyników ankiety dotyczącej szkoleń (przeprowadzonej w formule ex-ante i ex-post) można stwierdzić, że taka forma doskonalenia zawodowego jest potrzebna i bardzo pozytywnie odbierana zarówno przez samych uczestników szkoleń, jak i osoby nadzorujące szkolenia z ramienia parków. Przede wszystkim szkolenia wyraźnie wpłynęły na poziom wiedzy o przedmiocie szkolenia u zdecydowanej większości szkolonych. Przed szkoleniami średnio około 61% szkolonych oceniało swoją wiedzę na poziomie bardzo słabym lub słabym, a w 39% wiedza ta była dobra. Po zakończeniu szkoleń już tylko około 25% szkolonych uważała, że nadal ich wiedza na temat przedmiotu szkolenia jest bardzo słaba lub słaba, a poziom osób z dobrą wiedzą wzrósł do ponad 74%. Przez ponad 90% uczestników szkoleń były one uważane z bardzo atrakcyjne i pomocne nie tylko w poszerzaniu wiedzy, ale również w jej porządkowaniu. Większość szkolonych osób uznała, że potrafi wykorzystać nabytą wiedzę w praktyce, co zapewne wpłynie na poziom i efektywność ich pracy.

  

Zdecydowana większość uczestników szkoleń uważa również, że stopień trudności przekazywanego materiału był odpowiednio dobrany, a osoby prowadzące szkolenia były bardzo dobrze przygotowane. Wskazuje to na poprawny dobór przez Zespół Zarządzający Projektem kadry szkoleniowców.

 

Należy założyć że podniesienie poziomu wiedzy uczestników szkoleń będzie skutkować poprawą efektywności działań służb parków narodowych na rzecz ochrony przyrody i rozwoju zrównoważonego.

  

  

Zadanie II.2. Przeprowadzenie warsztatów dla wybranych grup pracowników parków narodowych

  

W ramach zadania zorganizowano 8 dwudniowych warsztatów dla pracowników parków narodowych, w tym: 2 dla pracowników działów edukacyjnych, 2 dla pracowników działów naukowych i osób odpowiedzialnych za monitoring przyrodniczy, 2 dla działów turystyki i 2 dla działów ochrony przyrody i krajobrazu. Warsztaty poświęcone były omówieniu wspólnych dla wszystkich parków problemów związanych z ich praktycznym funkcjonowaniem. Obejmowały one następujące zagadnienia:

• "Proces inwestycyjny na obszarach parków narodowych i obszarach Natura 2000 w świetle zasad postępowania w sprawie określenia uwarunkowań środowiskowych i postępowania administracyjnego - w praktyce", zorganizowane w Słowińskim PN w dniach 17-18.09. 2009 r.

• "Sieć Natura 2000 a ochrona przyrody w parkach narodowych" zorganizowane w Biebrzańskim PN w dniach 02-04.11.2009 r.

• "Turystyka w parkach narodowych a zadania ochronne" zorganizowane w Magurskim PN w dniach 05-06.11.2009 r.

• "Ekspozycje przyrodnicze w parkach narodowych, edukacja osób niepełnosprawnych i udostępnianie terenów parków", zorganizowane w Ojcowskim PN w dniach 10-12.12. 2009 r.

• "Nauka i monitoring w parkach narodowych", zorganizowane w PN Ujście Warty w dniach 27-28.05.2010 r.

• "Budowanie wizerunku parków narodowych przez edukację i turystykę", zorganizowane w PN Bory Tucholskie w dniach 10-11.06.2010 r.

• "Jak zarządzań ruchem turystycznym w parkach narodowych i na obszarach Natura 2000" zorganizowane w Karkonoskim PN w dniach 24-25.06.2010 r.

• "Organizacja badań naukowych i monitoringu w parkach narodowych - teraźniejszość i perspektywy", zorganizowane w Wigierskim PN w dniach 07-08.09.2010 r.

  

W każdym spotkaniu wzięło udział 50 osób, w tym pracownicy parków, Zespołu Zarządzającego Projektem oraz zaproszeni goście. Obok referatów wprowadzających, warsztaty miały charakter "burzy mózgów", a ich efektem było wypracowanie propozycji skutecznych rozwiązań w zakresie podejmowanych problemów. Dało to możliwość swobodnego wypowiadania się wielu osobom, ścierania się różnych poglądów, porównywania różnych metod działania.

  

Warsztaty prowadzone były przez specjalistów z poszczególnych dziedzin, wyłonionych przez Zespół Zarządzający Projektem.

  

Przeprowadzenie cyklu warsztatów dla pracowników parkach narodowych przyniosło konkretny i zakładany efekt ekologiczny i edukacyjny wyrażający się podniesieniem poziomu wiedzy i doświadczeń służb parkowych zajmujących wyżej wymienionymi dziedzinami.

  

  

Zadanie II.3. Zorganizowanie ogólnopolskich sympozjów parków narodowych

  

W ramach zadania zorganizowano dwa sympozja dla pracowników parków narodowych poświęcone prezentacji dokonań poszczególnych parków narodowych w zakresie prowadzenia edukacji przyrodniczej (I sympozjum) i problemów wdrażania sieci Natura 2000 (II sympozjum). W każdym sympozjum wzięło udział po 80 osób. Pierwsze Ogólnopolskie Sympozjum Parków Narodowych odbyło się na terenie Wolińskiego Parku Narodowego, w dniach 25-27 września 2009 r. a jego tematyką była „Edukacja w parkach narodowych – dokąd zmierzamy, rola ośrodków edukacyjnych, aktywne formy przekazu i komunikacji”. Drugie sympozjum odbyło się 14-17.09.2010 na terenie Białowieskiego Parku Narodowego, a jego tematem przewodnim była „Sieć Natura 2000 a polskie parki narodowe”.

  

Przeprowadzenie dwóch sympozjów dla pracowników parkach narodowych przyniosło konkretny i zakładany efekt ekologiczny i edukacyjny wyrażający się podniesieniem poziomu wiedzy i doświadczeń służb parkowych zajmujących wyżej wymienionymi dziedzinami.

  

  

Zadanie II.4. Opracowanie i wydanie 4 numerów poradnika dla pracowników parków narodowych

  

W ramach zadania opracowano i wydano w formie elektronicznej w Internecie, 4 numery poradnika dla pracowników parków narodowych. Poradniki zawierają autorskie omówienia prowadzenia interesujących badań przyrodniczych, pomysły, propozycje i przemyślenia na temat działalności parków narodowych. W każdym numerze poradnika zamieszczane były informacje dotyczące najnowszych wydawnictw przydatnych dla służb parkowych. Poradnik dostępny u jest dla wszystkich zainteresowanych wzbogaceniem swojej wiedzy przyrodniczej na stronie Wigierskiego Parku Narodowego.

  

  

Zadanie II.5. Wydanie materiałów szkoleniowych

  

Materiały szkoleniowe w postaci prezentacji multimedialnych, przygotowywane przez prowadzących na poszczególne szkolenia, zostały zredagowane, opracowane graficzne i wydane na dwóch płytach DVD w nakładzie 130 egz. Płyty te zostały przekazane do wszystkich parków narodowych - po 5 egz. każda, i zasiliły zbiory biblioteczne parków. Pozostałe egzemplarze zasilił zbiory Beneficjenta projektu.

  

Zawarte na płytach prezentacje multimedialne dotyczące m.in. takich zagadnień jak: praktyczne metody ochrony przyrody, wdrażanie sieci Natura 2000, obce i inwazyjne gatunki, monitoring przyrodniczy, narzędzia informatyczne w ochronie przyrody, w tym System Informacji Przestrzennej GIS, itp., stanowią unikatową pomoc dydaktyczną, wzbogacającą wiedzę zarówno pracowników parków narodowych, jak również innych osób zainteresowanych daną problematyką.

  

  

Zadanie II.6. Uzupełnienie zbiorów bibliotecznych

  

Dla każdego parku narodowego została zakupiona literatura fachowa z zakresu ochrony przyrody, ekologii, edukacji ekologicznej i dyscyplin pokrewnych. Łącznie zakupiono 2093 pozycje, które zasiliły biblioteki poszczególnych parków.

  

Zbiory te stanowią cenną pomoc dydaktyczną, wzbogacającą wiedzę pracowników parków narodowych oraz innych osób korzystających ze zbiorów bibliotecznych parków. Stanowią również efektywne narzędzie służące podnoszeniu skuteczności działań na rzecz ochrony przyrody i rozwoju zrównoważonego.

  

  

Zadanie II.7. Uruchomienie i prowadzenie portalu internetowego

  

W ramach zadania opracowano, wdrożono i prowadzono ogólnodostępny portal poświęcony polskim parkom narodowym: www.parkinarodowe.edu.pl. Jego podstawowym celem była promocja walorów przyrodniczych najcenniejszych obszarów kraju oraz działań podejmowanych przez parki narodowe dla ich ochrony. Niezależnie od powyższego portal zawiera moduł dedykowany wyłącznie do służb parkowych, stanowiąc narzędzie wymiany doświadczeń i opinii.

  

Dostęp do serwisu możliwy jest na trzech poziomach:

a) poziom publiczny – dla użytkowników nie posiadających własnych kont; interfejs podstawowy, bez dostępu do forum,

b) poziom użytkowników zalogowanych, interfejs podstawowy z dostępem do forum,

c) poziom administracyjny – dla administratorów i edytorów serwisu oraz moderatorów, interfejs: panel administracyjny.

  

W ramach prac związanych z administrowaniem portalu na bieżąco prowadzone były następujące działania:

• monitoring poprawności działania systemu zarządzania treścią,

• modyfikacja działania modułów, forum, galeria zdjęć, aktualności zgodnie ze zgłaszanymi przez kierownika projektu wnioskami,

• kwerenda aktualnych informacji zamieszczanych na stronach parkowych oraz ich publikowanie na portalu,

• fotoedycja zdjęć przesłanych przez parki narodowe oraz przygotowanie ich do publikacji na portalu,

• wypełnianie treścią portalu innymi informacjami przesłanymi przez parki narodowe,

• pomoc techniczna w obsłudze działania portalu www,

• moderacja dyskusji na forum.

 

Zakłada się, że portal będzie sukcesywnie rozwijany także po zakończeniu projektu. Jako cenne źródło informacji o polskich parkach narodowych, portal stanowi efektywne narzędzie wzbogacania wiedzy społeczeństwa i wymiany doświadczeń służb parkowych.

  

  

Zadanie III.1. Umieszczenie informacji o projekcie i postępach w jego realizacji w Internecie

  

Opis projektu był sukcesywnie publikowany na stronie internetowej Wigierskiego Parku Narodowego.

  

  

Zadanie III.2. Opracowanie wyników badań ankietowych

  

Podczas każdego szkolenia prowadzone były badania ankietowe (w formule ex-ante i ex-post), które miały wykazać, czy forma i jakość prowadzonych zajęć szkoleniowych była odpowiednia, czy zakres tematyczny szkoleń był przydatny oraz czy projekt wpłynął na poprawienie poziomu pracy pracowników parków i ich zaangażowanie w rozwiązywanie problemów parku. Niezależnie, badaniami objęto koordynatorów działających w poszczególnych parkach narodowych.

  

Podsumowanie badań ankietowych zostało przeprowadzone dwukrotnie - w połowie trwania Projektu oraz po zakończeniu wszystkich szkoleń.

  

Wyniki badań służyły ocenie przydatności i skuteczności podejmowanych działań w odniesieniu do założonych celów projektu i ich doskonaleniu (również dla przyszłych przedsięwzięć).

  

  

Zadanie III.3. Monitorowanie realizacji projektu

  

Wybrane zadania edukacyjne realizowane w ramach projektu były monitorowane (kontrolowane) przez Zespół Zarządzający Projektem. Kontrole prowadzone były w dwóch wariantach: 1) kontrole organizacji i przebiegu wybranych szkoleń oraz 2) kontrole realizacji całego projektu w poszczególnych parkach narodowych. Zakres kontroli obejmował m.in. następujące elementy:

• stan dokumentacji oraz poprawność procedur związanych z organizacją szkoleń,

• stan oznakowania publikacji zakupionych w ramach Projektu,

• zamieszczenie informacji na temat Projektu w siedzibie Parku,

• procedury aktualizacji informacji na stronach internetowych Parku oraz na portalu www.parkinarodowe.edu.pl

  

Wnioski z kontroli służyły podniesieniu efektywności prowadzonych działań edukacyjnych.

  

  

Zadanie IV.1. Koordynacja organizacji projektu

  

Do zadań Koordynatora Organizacji Projektu należało między innymi: przygotowywanie we współpracy z parkami narodowymi strony technicznej organizowanych szkoleń, warsztatów i sympozjów oraz innych realizowanych działań edukacyjnych, udział w ustalaniu personelu szkoleniowego, monitorowanie realizacji projektu.

  

  

Zadanie IV.2. Kierowanie projektem

  

Do zadań Kierownika Projektu między innymi należało: formalne kierowanie realizacją projektu, nadzór nad całokształtem działań merytorycznych, kontrolowanie zgodności realizacji projektu z harmonogramem rzeczowo-finansowym, sporządzanie raportów okresowych i raportu końcowego, udział w ustalaniu personelu szkoleniowego, monitorowanie realizacji projektu.

  

  

Zadanie IV.3. Obsługa księgowo-rachunkowa projektu

  

Do zadań osoby odpowiedzialnej za prowadzenie księgowości projektu między innymi należało: prowadzenie ksiąg, weryfikacja formalna dokumentów finansowych, dokonywanie wypłat należności, sporządzanie sprawozdań finansowych.

  

  

Zadanie IV.4. Koordynacja zadań związanych z ochroną przyrody i krajobrazu

  

Do Koordynatora zadań związanych z ochroną przyrody i krajobrazu między innymi należało: przygotowywanie we współpracy z poszczególnymi parkami narodowymi tematyki i sposobu prowadzenia szkoleń, warsztatów i sympozjów w zakresie ochrony przyrody i krajobrazu, uzgadnianie we współpracy z parkami narodowymi składu osób prowadzących szkolenia z zakresu ochrony przyrody i krajobrazu oraz udzielanie im niezbędnego wsparcia merytorycznego, zbieranie i analiza wniosków wynikających z prowadzonych szkoleń, warsztatów i sympozjów oraz sukcesywne przedkładanie Kierownikowi projektu propozycji mających na celu podniesienie poziomu merytorycznego podejmowanych działań edukacyjnych, monitorowanie projektu, nadzór merytoryczny oraz współudział w analizie materiałów szkoleniowych oraz badań ankietowych w zakresie ochrony przyrody i krajobrazu, przygotowywanie sprawozdań z przeprowadzonych działań edukacyjnych.

  

  

Zadanie IV.5. Koordynacja zadań związanych z nauką i monitoringiem

  

Do Koordynatora zadań związanych z nauką i monitoringiem między innymi należało: przygotowywanie we współpracy z poszczególnymi parkami narodowymi tematyki i sposobu prowadzenia szkoleń, warsztatów i sympozjów w zakresie nauki i monitoringu, uzgadnianie we współpracy z parkami narodowymi składu osób prowadzących szkolenia z zakresu nauki i monitoringu oraz udzielanie im niezbędnego wsparcia merytorycznego, zbieranie i analiza wniosków wynikających z prowadzonych szkoleń, warsztatów i sympozjów oraz sukcesywne przedkładanie Kierownikowi projektu propozycji mających na celu podniesienie poziomu merytorycznego podejmowanych działań edukacyjnych, monitorowanie projektu, nadzór merytoryczny oraz współudział w analizie materiałów szkoleniowych oraz badań ankietowych w zakresie nauki i monitoringu, przygotowywanie sprawozdań z przeprowadzonych działań edukacyjnych.

  

  

Zadanie IV.6. Koordynacja zadań związanych z edukacją i turystyką

  

Do Koordynatora zadań związanych z edukacją i turystyką między innymi należało: przygotowywanie we współpracy z poszczególnymi parkami narodowymi tematyki i sposobu prowadzenia szkoleń, warsztatów i sympozjów w zakresie edukacji przyrodniczej i turystyki, uzgadnianie we współpracy z parkami narodowymi składu osób prowadzących szkolenia z zakresu edukacji i turystyki oraz udzielanie im niezbędnego wsparcia merytorycznego, zbieranie i analiza wniosków wynikających z prowadzonych szkoleń, warsztatów i sympozjów oraz sukcesywne przedkładanie Kierownikowi projektu propozycji mających na celu podniesienie poziomu merytorycznego podejmowanych działań edukacyjnych, monitorowanie projektu, nadzór merytoryczny oraz współudział autorski w analizie materiałów szkoleniowych oraz badań ankietowych w zakresie edukacji i turystyki, przygotowywanie sprawozdań z przeprowadzonych działań edukacyjnych.

  

  

Zadanie IV.7. Prowadzenie biura projektu

  

Na potrzeby prowadzenia projektu Zarząd Narodowej Fundacji Ochrony Środowiska, podejmując stosowną uchwałę, przeznaczył zamykane i stosownie oznakowane pomieszczenie wyposażone w podstawowe urządzenia biurowe. Pomieszczenie te stanowiło miejsce do pracy członków Zespołu Zarządzającego Projektem oraz miejsce gromadzenia dokumentacji.

  

  

Zadanie IV.8. Założenie i prowadzenie rachunku bankowego

  

Na potrzeby obsługi projektu założono i prowadzono wydzielone konto bankowe.

  

  

Zadanie IV.10. Przygotowanie dokumentacji wnioskowej

  

W ramach zadania opracowano zakres projektu, przeprowadzono konsultacje z przedstawicielami wszystkich parków narodowych w Polsce (23 parki), opracowano zebrane materiały i przystosowano je do koncepcji projektu oraz przygotowano materiały do wniosku. Zapoznano się również z innymi dokumentami dotyczącymi potrzeb parków narodowych oraz dokumentami strategicznymi o znaczeniu międzynarodowym i krajowym.

  

  

Wskaźniki

     

Nazwa

wskaźnika

Jednostka

miary

wskaźnika

Wartość

bazowa

mierzona

przed

rozpoczęciem

realizacji

projektu

Wartość

docelowa

wskaźnika

określona

w umowie

o dofinanso-

waniu

Wartość

wskaźnika

osiągnięta

od początku

realizacji

projektu

(narastająco)

Stopień

realizacji

wskaźnika

(%)

Nazwa

wskaźnika

1 2 3 4 6 7=(6/4)

*100

1
Liczba osób uczestniczących w imprezach masowych (warsztaty, sympozja) osobo-

impreza

0 560 0 560 100,00%
Liczba osób podnoszących kwalifikacje zawodowe w parkach narodowych (szkolenia) osobo-

szkolenie

0 3775 0 3775 100,00%
Liczba szkoleń w parkach narodowych szt. 0 184 0 184 100,00%
Liczba kompletów materiałów szkoleniowych przygotowanych przez prowadzących szkolenia kpl. 0 184 0 184 100,00%
Liczba godzin szkoleń przeprowadzonych dla pracowników parków narodowych godz. 0 920 0 920 100,00%
Liczba usług cateringowych podczas szkoleń w parkach narodowych szt. 0 184 0 184 100,00%
Liczba warsztatów w parkach narodowych szt. 0 8 0 8 100,00%
Liczba kompletów materiałów przygotowanych przez prowadzących warsztaty kpl. 0 8 0 8 100,00%
Liczba sympozjów w parkach narodowych szt. 0 2 0 2 100,00%
Liczba referatów zamawianych na sympozjach szt. 0 4 0 4 100,00%
Liczba kompletów materiałów konferencyjnych kpl. 0 160 0 160 100,00%
Liczba opracowanych edycji poradnika internetowego dla parków narodowych edycja 0 4 0 4 100,00%
Liczba płyt CD z materiałami szkoleniowymi szt. 0 260 0 260 100,00%
Liczba książek i czasopism fachowych (prenumerata roczna jednego tytułu czasopisma liczona jako 1 szt.) zakupionych do bibliotek parków narodowych szt. 0 2093 267 2093 100,00%
Liczba portali internetowych utworzonych dla parków narodowych szt. 0 1 0 1 100,00%
Liczba zredagowanych publikacji o postępach w realizacji projektu umieszczonych w Internecie na stronie WPN szt. 0 8 0 8 100,00%
Liczba stron internetowych, na których zamieszczone będą informacje o projekcie szt. 0 24 0 24 100,00%
Liczba przeprowadzonych badań ankietowych szt. 0 230 0 230 100,00%
Liczba imprez edukacyjnych skontrolowanych przez członków Zespołu Zarządzającego Projektem szt. 0 19 0 19 100,00%
Liczba delegacji wystawionych dla Zespołu Zarządzającego Projektem w ramach monitorowania projektu szt. 0 30 0 30 100,00%
Liczba roboczogodzin przepracowanych w projekcie przez koordynatora organizacji projektu rbh. 0 867 0 867 100,00%
Liczba roboczogodzin przepracowanych w projekcie przez kierownika projektu rbh. 0 1015 70 1015 100,00%
Liczba roboczogodzin przepracowanych w projekcie przez księgową rbh. 0 1450 100 1450 100,00%
Liczba roboczogodzin przepracowanych w projekcie przez koordynatora ds. ochrony przyrody i krajobrazu rbh. 0 767 0 767 100,00%
Liczba roboczogodzin przepracowanych w projekcie przez koordynatora ds. nauki i monitoringu rbh. 0 767 0 767 100,00%
Liczba roboczogodzin przepracowanych w projekcie przez koordynatora ds. turystyki i edukacji rbh. 0 767 0 767 100,00%
Liczba roboczogodzin przepracowanych przy opracowywaniu pełnej dokumentacji wnioskowej projektu rbh. 0 200 0 200 100,00%
RAZEM 0 14491 437 14491 100,00%

     

     

Nazwa

wskaźnika

Jednostka

miary

wskaźnika

Wartość

bazowa

mierzona

przed

rozpoczęciem

realizacji

projektu

Wartość

docelowa

wskaźnika

określona

w umowie

o dofinanso-

waniu

Wartość

wskaźnika

osiągnięta

w wyniku

zrealizowania

projektu

Stopień

realizacji

wskaźnika

(%)

1 2 3 4 5 6=((5-3)

/(4-3)

*100

wskaźniki rezultatu:
Liczba parków narodowych, które uczestniczyły w realizacji projektu szt. 0 23 23 100,00%
Liczba pracowników parków narodowych, którzy w wyniku udzielonego przeszkolenia podnieśli swoje kwalifikacje zawodowe os. 0 460 460 100,00%
Utworzenie wydawnictwa - poradnika internetowego dla pracowników parków narodowych szt. 0 1 1 100,00%
Zorganizowanie warsztatów doskonalących umiejętności pracowników parków narodowych szt. 0 8 8 100,00%
Zorganizowanie szkoleń doskonalących umiejętności pracowników parków narodowych szt. 0 184 184 100,00%
Zorganizowanie sympozjów mających na celu wymianę wiedzy i doświadczeń pracowników parków narodowych szt. 0 2 2 100,00%
Liczba osób, które wzięły udział w sympozjach parków narodowych os. 0 160 160 100,00%
Liczba parków narodowych korzystających z portalu polskich parków narodowych szt. 0 23 23 100,00%
Liczba pracowników parków narodowych, którzy zwiększyli skuteczność swoich działań w wyniku udziału w warsztatach os. 0 200 200 100,00%
Wzbogacenie bibliotek parków narodowych o nową literaturę fachową szt. 0 2093 2 093 100,00%

  

  


  

  

1 listopada - 31 grudnia 2011 r.

     

     

W okresie od 1 października do 31 grudnia 2011 roku kontynuowano realizację projektu, zakupując 267 pozycji literaturowych dla bibliotek parków narodowych. Łącznie w ciągu trwania całego projektu zakupiono 2093 książki lub czasopisma fachowe, które zostały przekazane do poszczególnych parków. 

  

  


  

  

18 sierpnia - 31 października 2011 r.

     

     

W okresie od 18 sierpnia do 31 października 2011 roku kontynuowano realizację projektu, przeprowadzając m.in. 15 szkoleń wewnętrznych w 15 parkach. Tematyka tych szkoleń przedstawiała się następująco: „Wykorzystanie GPS w edukacji przyrodniczej” (Babiogórski PN), „Mchy jako wskaźniki stanu ekosystemów torfowiskowych” (Biebrzański PN), „Wykorzystanie GIS w ochronie przyrody” (Drawieński PN), „Mobilny GIS (program ArcPad) jako narzędzie pomocne w zbieraniu danych przyrodniczych w terenie” (Gorczański PN), „Inwazje biologiczne obcych gatunków: przyczyny, skutki, rozwiązania” (Kampinoski PN), „Monitoring efektów wykonywanych zabiegów ochronnych łąk i hal w KrPN i monitoring i ochrona zagrożonych gatunków w KrPN oraz zajęcia terenowe dotyczące monitoringu arniki górskiej, monitoringu efektów wykonywanych zabiegów ochronnych łąk i hal w KrPN oraz monitoringu siedlisk” (Karkonoski PN), „Zmiana struktury własności w granicach Parku Narodowego poprzez wykup nieruchomości” (Narwiański PN), „Różnorodność bezkręgowców Ojcowskiego PN na przykładzie błonkówek” (Ojcowski PN), „Monitoring przyrodniczy” (Pieniński PN), „Lasy Pojezierza Łęczyńsko-Włodawskiego ze szczególnym uwzględnieniem lasów bagiennych” (Poleski PN), „Z archeologii Roztocza - dzieje najstarszego osadnictwa w rejonie RPN” (Roztoczański PN), „Ekologia lasu - strategie życia roślin i zwierząt w naturalnej buczynie karpackiej” (Tatrzański PN), „Gatunki raków występujących w Polsce” (Wielkopolski PN), „Obce i inwazyjne gatunki roślin Wigierskiego PN” (Wigierski PN), „Fundusze europejskie jako możliwość dofinansowania Wolińskiego PN” (Woliński PN).

  

Od początku realizacji projektu przeprowadzono 184 szkolenia (920 godzin szkoleń), co stanowi 100% zaplanowanych w projekcie szkoleń.

  

W okresie sprawozdawczym przeprowadzona została 1 kontrola monitoringowa w Kampinoskim Parku Narodowym. Zakończone zostało opracowywanie i wydanie drugiej części materiałów opracowanych na potrzeby szkoleń wewnętrznych w poszczególnych parkach. Wydano 130 płyty DVD, które rozesłano do wszystkich parków narodowych. Nadal kontynuowane są prace przy portalu internetowym parków narodowych. Ostatnie prace polegały m.in. na: monitoringu działania systemu zarządzania treścią, modyfikacji działania poszczególnych modułów, przygotowywaniu informacji ze stron parkowych do publikacji na portalu www, fotoedycji zdjęć oraz przygotowaniu ich do publikacji na portalu, wypełnianiu treścią portalu informacjami przesłanymi przez parki narodowe oraz pomocy technicznej w obsłudze działania portalu www.

  

Zebrane i opracowane zostały ankiety ewaluacyjne wypełniane przez uczestników szkoleń wewnętrznych w drugiej części projektu oraz ankiety wypełniane przez koordynatorów z poszczególnych parków, stanowiące podsumowanie realizacji całego projektu. Badania ankietowe wyraźnie wykazały, że forma i jakość prowadzonych zajęć szkoleniowych (warsztatów, szkoleń) była odpowiednia. Duże zainteresowanie tymi formami edukacji i wyrażenie potrzeby ich dalszej kontynuacji wskazują na przydatność tych działań i ich znaczenie dla poprawienia poziomu pracy pracowników parków.  

  

  


  

  

1 sierpnia - 17 sierpnia 2011 r.

     

     

W okresie od 1 do 17 sierpnia 2011 roku kontynuowano realizację projektu, przeprowadzając m.in. 4 szkolenia wewnętrzne w 3 parkach. Tematyka tych szkoleń przedstawiała się następująco: „Specyfika i metody realizacji prac związanych z usuwaniem drzew powodujących zagrożenie wzdłuż szlaków turystycznych i dróg publicznych” (Świętokrzyski PN), „Zróżnicowanie fitocenoz połonin w Bieszczadzkim PN” (Bieszczadzki PN), „Szkolenie kancelaryjno-archiwalne - wymagania w stosunku do parków narodowych w zakresie prowadzenia i archiwizacji dokumentacji” oraz „Wykorzystanie nowych technik informatycznych w wykonywaniu zadań ochronnych w parkach narodowych” (Woliński PN).

    

Od początku realizacji projektu przeprowadzono już 169 szkoleń (łącznie 845 godzin), co stanowi prawie 92% zaplanowanych w projekcie szkoleń.

  

Nadal kontynuowane są prace przy portalu internetowym parków narodowych. Ostatnie prace polegały m.in. na: monitoringu działania systemu zarządzania treścią, modyfikacji działania poszczególnych modułów, przygotowywaniu informacji ze stron parkowych do publikacji na portalu www, fotoedycji zdjęć oraz przygotowaniu ich do publikacji na portalu, wypełnianiu treścią portalu informacjami przesłanymi przez parki narodowe oraz pomocy technicznej w obsłudze działania portalu www.

  

  

  


 

  

1 maja - 31 lipca 2011 r.

     

     

W okresie od początku maja 2011 roku do końca lipca 2011 roku kontynuowano realizację projektu, przeprowadzając m.in. 27 szkoleń wewnętrznych w 23 parkach. Tematyka tych szkoleń przedstawiała się następująco: „Grafika komputerowa - zastosowania w biurze” (Biebrzański PN), „Mokradła - klasyfikacja, funkcjonowanie oraz znaczenie w aspekcie ochrony środowiska” oraz „Jeziora jako jeden z rodzajów siedlisk wodnych na przykładzie zbiorników wodnych Poleskiego PN” (Poleski PN), „Monitoring wybranych gatunków flory w Wolińskim Parku Narodowym” (Woliński PN), „Gradacje owadów w drzewostanach" oraz „Podstawowe informacje o chorobach drzew” (Magurski PN), „Ważki Polski” (Wigierski PN), „Tworzenie, znakowanie i monitorowanie stref ochronnych w parkach narodowych” (PN Gór Stołowych), „Zwierzęta Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000 w Roztoczańskim PN” (Roztoczański PN), „Pozyskiwanie, rozliczanie i kontrola rozliczania dotacji unijnych” (Karkonoski PN), „Plan ochrony Białowieskiego Parku Narodowego. Aktualizacja informacji o zasobach przyrodniczych Parku” (Białowieski PN), „Monitoring szaty roślinnej i fauny z uwzględnieniem zaleceń Państwowego Monitoringu Przyrody” (Kampinoski PN), „Monitoring środowiska przyrodniczego" oraz „Monitoring efektów ekologicznych działań ochronnych w zakresie ochrony przyrody” (PN Bory Tucholskie), „Gatunki roślin obcego pochodzenia w Ojcowskim PN - ich ekspansja i metody zwalczania” (Ojcowski PN), „Ochrona ptaków na terenie DPN" (Drawieński PN), „Umiejętność udzielania pouczeń i prowadzenia interwencji” (Pieniński PN), „Planowanie wizerunku firmy” (Babiogórski PN), „Ochrona czynna w ekosystemach leśnych - sytuacje uzasadniające jej prowadzenie oraz sposoby realizacji” (Świętokrzyski PN), „Rozpoznawanie najważniejszych grup bezkręgowców związanych z ekosystemami nieleśnymi i próba szacowania ich różnorodności biologicznej” (Gorczański PN), „Polany Tatrzańskie - charakterystyka roślinności i problemy ochrony jej bogactwa gatunkowego” (Tatrzański PN), „Charakterystyka wybranych zespołów leśnych w Bieszczadzkim PN” (Bieszczadzki PN), „Uwarunkowania prawne funkcjonowania parku narodowego i obszarów Natura 2000 w świetle zapisów ustawy o ochronie przyrody i o ochronie środowiska” (Słowiński PN), „Gatunki rzadkie i zagrożone we florze naczyniowej Wielkopolskiego PN” (Wielkopolski PN), „Rozpoznawanie motyli i ważek” oraz „Wprowadzenie do monitoringu siedlisk przyrodniczych z wykorzystaniem oprogramowania ArcPad” (PN Ujścia Warty), „Chronione gatunki owadów, w tym z listy Natura 2000 i ich oznaczanie - ekosystemy nieleśne” (Narwiański PN).

  

Od początku realizacji projektu przeprowadzono już 165 szkoleń (825 godzin szkoleń), co stanowi prawie 90% zaplanowanych w projekcie szkoleń.

  

W okresie sprawozdawczym przeprowadzono 7 kontroli monitoringowych, w tym 2 dotyczące prowadzonych szkoleń wewnętrznych. Skontrolowano przeprowadzenie szkolenia w Roztoczańskim Parku Narodowym oraz w Magurskim Parku Narodowym. Kontrolą objęto zgodność imprezy z zaplanowanym harmonogramem rzeczowym oraz ustalonym programem, prowadzenie imprezy przez ustalone z Zespołem Zarządzającym osoby, poprawność przygotowania materiałów szkoleniowych, odpowiednia forma i poziom merytoryczny imprezy, obecność uzgodnionej z Zespołem Zarządzającym liczby uczestników, prawidłowość sporządzenia i kompletność dokumentów finansowych, prawidłowość stosowanych procedur wyboru osoby prowadzącej zajęcia oraz dostawcy usług, prawidłowość oznakowania sal i materiałów stosownymi logotypami.

  

Wydana została czwarta edycja Poradnika dla parków narodowych, która zamieszczona została na stronie internetowej Wigierskiego parku Narodowego. Na tej samej stronie ukazała się również informacja o przeprowadzonych w I kw. 2011 roku działaniach w ramach projektu.

  

Nadal kontynuowane są prace przy portalu internetowym parków narodowych. Ostatnie prace polegały m.in. na: przygotowaniu modułu zarządzania zawartością, monitoringu działania systemu zarządzania treścią, modyfikacji działania modułów, forum, galeria zdjęć, aktualności, przygotowywaniu informacji ze stron parkowych do publikacji na portalu www, fotoedycji zdjęć oraz przygotowaniu ich do publikacji na portalu, wypełnianiu treścią portalu informacjami przesłanymi przez parki narodowe oraz pomocy technicznej w obsłudze działania portalu www.

  

  

  


  

  

1 lutego - 30 kwietnia 2011 r.

     

     

W okresie od początku lutego 2011 roku do końca kwietnia 2011 roku kontynuowano realizację projektu, przeprowadzając m.in. 23 szkoleń wewnętrznych. Szkolenia odbyły się w 21 parkach narodowych. Tematyka tych szkoleń przedstawiała się następująco: "Sprawna i efektywna komunikacja" (Słowiński PN), "Obsługa odbiorników GPS na potrzeby GIS w Ojcowskim PN" (Ojcowski PN), "Zagrożenia środowiska przyrodniczego związane z udostępnianiem parku narodowego" (PN Gór Stołowych), "Udzielanie poszkodowanym pierwszej pomocy przez służby parkowe" (Białowieski PN), "Negocjacje" (Babiogórski PN), "Mikrosoft Excell - zaawansowane zastosowania na potrzeby monitoringu przyrodniczego" (PN Ujście Warty), "System LasInfo jako narzędzie pracy leśniczego/konserwatora obwodu ochronnego" (Wielkopolski PN), "Obsługa oprogramowania GIS" (Narwiański PN), "Planistyczna ochrona środowiska" (Roztoczański PN), "Zasady inwentaryzacji zwierząt" (Pieniński PN), "Zadania z zakresu administracji publicznej w pracy pracowników parku narodowego" (Karkonoski PN), "Systemy Informacji Geograficznej i GPS oraz ich wykorzystanie w działalności parków narodowych" (Świętokrzyski PN), "Porosty - różnorodność, identyfikacja, lichenoindykacja i problemy ochrony" (Tatrzański PN), "Ekosystem lasu - struktura, funkcjonowanie i zależności" (Magurski PN), "Sowy Polski - ekologia i ochrona" (Wigierski PN), "Efektywna komunikacja w zespole" (PN Bory Tucholskie), "Edukacja ekologiczna w Bieszczadzkim PN" i "Wykorzystanie GIS do monitoringu infrastruktury terenowej służącej udostępnianiu Bieszczadzkiego PN" (Bieszczadzki PN), "Natura 2000 - Dyrektywa Ptasia na terenie DPN” (Drawieński PN), "Komunikacja społeczna - od dotyku do podzielania znaczeń i wartości" (Biebrzański PN), "Zasady udzielania pierwszej pomocy" (Gorczański PN) i "Planowanie przestrzenne na terenie parku narodowego i otuliny - część teoretyczna i praktyczna" (Kampinoski PN).

  

Od początku realizacji projektu przeprowadzono już 138 szkoleń (690 godzin szkoleń), co stanowi 75,0% zaplanowanych w projekcie szkoleń.

  

W okresie sprawozdawczym przeprowadzona została przez jednego z koordynatorów merytorycznych projektu 1 kontrola monitoringowa w Drawieńskim Parku Narodowym. Kontrolą objęto zgodność imprezy z zaplanowanym harmonogramem rzeczowym oraz ustalonym programem, prowadzenie imprezy przez ustalone z Zespołem Zarządzającym osoby, poprawność przygotowania materiałów szkoleniowych, odpowiednia forma i poziom merytoryczny imprezy, obecność uzgodnionej z Zespołem Zarządzającym liczby uczestników i prawidłowość ich doboru, prawidłowość sporządzenia i kompletność dokumentów finansowych, prawidłowość stosowanych procedur wyboru osoby prowadzącej zajęcia oraz dostawcy usług, prawidłowość oznakowania sal i materiałów stosownymi logotypami.

  

W minionym okresie dokonano ostatnich zakupów publikacji o tematyce przyrodniczej dla parków narodowych (zakupiono 37 nowych pozycji). W ramach projektu poszczególne parki zakupiły łącznie 1826 pozycji literatury fachowej, w tym książki i czasopisma naukowe.

  

Nadal kontynuowane są prace przy portalu internetowym parków narodowych. Ostatnie prace polegały m.in. na: przygotowaniu modułu zarządzania zawartością, monitoringu działania systemu zarządzania treścią, modyfikacji działania modułów, forum, galeria zdjęć, aktualności, przygotowywaniu informacji ze stron parkowych do publikacji na portalu www, fotoedycji zdjęć oraz przygotowaniu ich do publikacji na portalu, wypełnianiu treścią portalu informacjami przesłanymi przez parki narodowe oraz pomocy technicznej w obsłudze działania portalu www.

  

  

  


  

  

1 listopada 2010 r. - 20 stycznia 2011 r.

  

  

W okresie od początku listopada 2010 roku do połowy stycznia 2011 roku kontynuowano realizację projektu, przeprowadzając m.in. 28 szkoleń wewnętrznych, wydając trzecią edycję poradnika i zakupując 58 pozycji literatury fachowej.

  

Szkolenia odbyły się w 15 parkach narodowych po jednym szkoleniu. Tematyka tych szkoleń przedstawiała się następująco: „Skuteczna i efektywna komunikacja” (Słowiński PN), „Ekosystemy nieleśne OPN - ich zróżnicowanie i ochrona” (Ojcowski PN), „Public relations” (PN Gór Stołowych), „Komunikowanie od dotyku do podzielenia znaczeń i wartości” (Białowieski PN), „Muzealnictwo” (Babiogórski PN), „Corel Draw - tworzenie grafiki wektorowej na potrzeby prezentacji przyrodniczych” (PN Ujście Warty), „Doskonalenie warsztatu fotograficznego pod kątem pracy w przestrzeni naturalnej” (Wielkopolski PN), „Komunikacja społeczna” (Narwiański PN), „Fotografia przyrodnicza - zasady fotografowania, wykorzystanie fotografii w edukacji i dokumentacji” (Roztoczański PN), „Ochrona gatunkowa: ochrona roślin, ochrona grzybów, ochrona zwierząt” (Pieniński PN), „Aktywizujące metody nauczania i twórcze rozwiązywanie problemów w edukacji przyrodniczej” (Woliński PN), „Prawne narzędzia ochrony przyrody” (Karkonoski PN), „Chronione, rzadkie i zagrożone gatunki owadów w Świętokrzyskim PN” (Świętokrzyski PN), „Podobieństwa i różnice w TPN i TANAPie” (Tatrzański PN), „Strategia ochrony przyrody w parkach narodowych w połączeniu z funkcjonującą siecią Natura 2000” (Maguraski PN).

  

Od początku realizacji projektu przeprowadzono już 115 szkoleń (575 godzin szkoleń), co stanowi 62,5% zaplanowanych w projekcie szkoleń.

  

W okresie sprawozdawczym przeprowadzone zostały przez koordynatorów merytorycznych projektu 4 kontrole monitoringowe w parkach narodowych (w Roztoczańskim PN, Pienińskim PN, Wielkopolskim PN oraz Gorczańskim PN). Kontrolą objęto zgodność imprezy z zaplanowanym harmonogramem rzeczowym oraz ustalonym programem, prowadzenie imprezy przez ustalone z Zespołem Zarządzającym osoby, poprawność przygotowania materiałów szkoleniowych, odpowiednia forma i poziom merytoryczny imprezy, obecność uzgodnionej z Zespołem Zarządzającym liczby uczestników i prawidłowość ich doboru, prawidłowość sporządzenia i kompletność dokumentów finansowych, prawidłowość stosowanych procedur wyboru osoby prowadzącej zajęcia oraz dostawcy usług, prawidłowość oznakowania sal i materiałów stosownymi logotypami. Ponadto kontrolowano realizację zadania związanego z zakupem literatury fachowej i jej stosownego oznakowywania.

  

Ukazała się już w całości trzecia edycja Poradnika, w którym znalazły się artykuły o pachnicy dębowej Osmoderma eremita, monitoringu nietoperzy, edukacji przyrodniczej dla najmłodszych, ochronie granicznika płucnika Lobaria pulmonaria oraz informacje o ciekawszych i najnowszych wydawnictwach przyrodniczych.

  

Kontynuowano zakupy publikacji o tematyce przyrodniczej dla poszczególnych parków narodowych. W okresie od listopada do końca grudnia 2010 roku parki zakupiły 788 pozycji literatury fachowej, co daje łącznie od początku projektu 1789 pozycji, w tym książki i czasopisma naukowe.

  

Sukcesywnie rozbudowywany jest portal internetowy parków narodowych. Ostatnie prace polegały m.in. na: przygotowaniu modułu zarządzania zawartością, monitoringu działania systemu zarządzania treścią, modyfikacji działania modułów, forum, galeria zdjęć, aktualności, przygotowywaniu informacji ze stron parkowych do publikacji na portalu www, fotoedycji zdjęć oraz przygotowaniu ich do publikacji na portalu, wypełnianiu treścią portalu informacjami przesłanymi przez parki narodowe oraz pomocy technicznej w obsłudze działania portalu www.

      

  

  


  

  

19 sierpnia - 31 października 2010 r.

  

  

W okresie od połowy sierpnia do końca października 2010 roku kontynuowano realizację projektu, przeprowadzając m.in. 26 szkoleń wewnętrznych, warsztaty, sympozjum, wydając materiały szkoleniowe i zakupując 59 pozycji literatury fachowej.

  

Szkolenia odbyły się w 23 parkach narodowych - w 20 parkach po jednym i w 3 po dwa szkolenia. Tematyka tych szkoleń przedstawiała się następująco: „Synantropizacja siedlisk w obszarach chronionych” (PN Gór Stołowych), „Entomofauna występująca na terenie Drawieńskiego PN”, „Natura 2000 - Dyrektywa Siedliskowa - monitoring - zajęcia audytoryjne i terenowe” (Drawieński PN), „Granicznik płucnik oraz rzadkie i zagrożone gatunki grzybów w WPN” (Wigierski PN), „Socjotechniki stosowane w kontaktach administracji Parku z turystami, mediami, odwiedzającymi BPN sprzyjające tworzeniu dobrego wizerunku Parku” (Białowieski PN), „Ptaki Babiej Góry” (Babiogórski PN), „Ochrona walorów turystycznych w otoczeniu szlaków turystycznych i szlaków przyrodniczych”, „Od kadru do publikacji w aspekcie zdjęć przyrodniczych” (Bieszczadzki PN), „Ochrona ekosystemów lądowych” (Pieniński PN), „Rozpoznawanie organizmów wodnych oraz badanie czystości wód powierzchniowych na podstawie organizmów wskaźnikowych” (Narwiański PN), „Bioróżnorodność w ekosystemach leśnych i nieleśnych” (Magurski PN), „Siedliska przyrodnicze Natura 2000 w Roztoczańskim PN” (Roztoczański PN), „Ochrona biocenoz metodami ekoinżynieryjnymi” (Wielkopolski PN), „Obsługa oprogramowania ArcGIS dla pracowników parków narodowych” (PN Ujście Warty), „Rola komunikacji interpersonalnej w instytucjach ochrony przyrody - współpraca - konflikt - integracja - Etap I”, „Rola komunikacji interpersonalnej w instytucjach ochrony przyrody - współpraca - konflikt - integracja - Etap II” (Biebrzański PN), „Charakterystyka ekosystemów wodnych oraz wybrane elementy ochrony ichtiofauny w Słowińskim PN” (Słowiński PN), „Sowy Polski - ekologia i ochrona” (Tatrzański PN), „Półnaturalna hodowla lasu w ochronie ekosystemów leśnych” (Kampinoski PN), „Warsztaty fotografii przyrodniczej” (Woliński PN), „Grzyby makroskopowe PN Bory Tucholskie - praktyczna nauka rozpoznawania grzybów w terenie”, „Prawne aspekty ochrony środowiska w funkcjonowaniu parków narodowych ze szczególnym uwzględnieniem problematyki obszarów Natura 2000” (PN Bory Tucholskie), „Grzyby OPN” (Ojcowski PN), „Mszaki Gorców - zasoby, zagrożenia, ochrona, rozpoznawanie praktyczne” (Gorczański PN), „Zarządzanie ruchem turystycznym w Karkonoskim Parku Narodowym” (Karkonoski PN), „Pielęgnowanie drzewostanów WPN” (Wigierski PN).

  

Od początku realizacji projektu przeprowadzono już 100 szkoleń (500 godzin szkoleń), co stanowi ponad 54% zaplanowanych w projekcie szkoleń.

  

W minionym okresie odbyły się ostatnie warsztaty, tym razem dla pracowników parków zajmujących się nauką i monitoringiem. Warsztaty zatytułowane „Organizacja badań naukowych i monitoringu w parkach narodowych - teraźniejszość i perspektywy” odbyły się w Wigierskim Parku Narodowym. Sprawozdanie z tych warsztatów znajduje się w zakładce ARCHIWUM. Łącznie w ramach projektu odbyło się 8 warsztatów, w których wzięło kilkuset pracowników parków narodowych, zajmujących się ochroną przyrody, edukacją, nauką i monitoringiem oraz turystyką.

  

We wrześniu br. odbyło się II Ogólnopolskie Sympozjum Parków Narodowych, którego tematem przewodnim było „Sieć Natura 2000 a polskie parki narodowe”. Gospodarzem trzydniowej imprezy był Białowieski Park Narodowy. Sprawozdanie z przebiegu Sympozjum znajduje się w zakładce ARCHIWUM, a materiały (wystąpienia) w zakładce MATERIAŁY DO POBRANIA.

  

Wszystkie materiały szkoleniowe wykorzystywane podczas szkoleń w poszczególnych parkach będą wydane na płytach DVD. We wrześniu zakończone zostało opracowywanie i wydanie pierwszej części tych materiałów. Łącznie wydano 130 płyt DVD z pierwszą częścią materiałów szkoleniowych.

  

Częściowo ukazała się już trzecia edycja Poradnika, w którym znalazły się artykuły o pachnicy dębowej Osmoderma eremita, monitoringu nietoperzy i edukacji przyrodniczej dla najmłodszych oraz informacje o ciekawszych i najnowszych wydawnictwach przyrodniczych.

  

Kontynuowano zakupy publikacji o tematyce przyrodniczej dla poszczególnych parków narodowych. W okresie od połowy sierpnia do połowy października br. parki zakupiły 59 pozycji literatury fachowej, co daje łącznie od początku projektu 1001 pozycji, w tym książki i czasopisma naukowe.

  

Sukcesywnie rozbudowywany jest portal internetowy parków narodowych. Ostatnie prace polegały m.in. na: przygotowaniu modułu zarządzania zawartością oraz modułu uprawnień dla użytkowników, monitoringu działania systemu zarządzania treścią, modyfikacji działania modułów, forum, galeria zdjęć, aktualności, przygotowywaniu informacji ze stron parkowych do publikacji na portalu www, fotoedycji zdjęć oraz przygotowaniu ich do publikacji na portalu oraz wypełnianiu treścią portalu informacjami przesłanymi przez parki narodowe.

  

W okresie sprawozdawczym przeprowadzone zostały przez koordynatorów merytorycznych projektu 4 kontrole monitoringowe w parkach narodowych (w Ojcowskim PN, Babiogórskim PN, Białowieskim PN i Biebrzańskim PN). Kontrolą objęto zgodność imprezy z zaplanowanym harmonogramem rzeczowym oraz ustalonym programem, prowadzenie imprezy przez ustalone z Zespołem Zarządzającym osoby, poprawność przygotowania materiałów szkoleniowych, odpowiednia forma i poziom merytoryczny imprezy, obecność uzgodnionej z Zespołem Zarządzającym liczby uczestników i prawidłowość ich doboru, prawidłowość sporządzenia i kompletność dokumentów finansowych, prawidłowość stosowanych procedur wyboru osoby prowadzącej zajęcia oraz dostawcy usług, prawidłowość oznakowania sal i materiałów stosownymi logotypami.

      

  

  


  

  

1 kwietnia - 16 sierpnia 2010 r.

  

  

W okresie od kwietnia do połowy sierpnia 2010 roku kontynuowano realizację projektu, przeprowadzając m.in. 27 szkoleń wewnętrznych, 3 warsztaty i zakupując 388 pozycji literatury fachowej.

  

Szkolenia odbyły się w 23 parkach narodowych - w 19 parkach po jednym i w 4 po dwa szkolenia. Tematyka tych szkoleń przedstawiała się następująco: „Identyfikacja ptaków szponiastych i sów Polski”, „Rozpad drzewostanów świerkowych na obszarach chronionych - przyczyny, przebieg i następstwa”, „Pierwsza pomoc"”, „Wprowadzenie do ArcGis Desctop”, „Rośliny runa w Drawieńskim PN”, „Ptaki wysp Wolin i Uznam”, „Kształtowanie drzewostanów jodłowych w młodszych fazach rozwojowych”, „Plan ochrony dla parku narodowego z uwzględnieniem planów ochrony dla obszarów Natura 2000”, „Inwazyjne gatunki roślin w Puszczy Białowieskiej”, „Porosty i mszaki”, „Natura 2000 - ochrona obszarów Natura 2000 zarządzanych przez park narodowy”, „Rozpoznawanie siedlisk Natura 2000 i zbiorowisk roślinnych na terenie PN Bory Tucholskie”, „Zasady posługiwania się narzędziami nawigacji satelitarnej (GPS) oraz echolokacji”, „Europejska Sieć Ekologiczna Natura 2000 - zalety, korzyści i problemy”, „Obszary specjalnej ochrony (ostoje) ptaków - wyznaczanie obszarów, rozmieszczenie w Polsce i na Lubelszczyźnie, omówienie i rozpoznawanie gatunków”, „Ochrona różnorodności biologicznej w ekosystemach leśnych”, „Rozpoznawanie traw, turzyc i innych gatunków diagnostycznych dla siedlisk Natura 2000”, „Siedliska i gatunki roślin oraz zwierząt występujące na obszarach Natura 2000 w Gorcach”, „Szata roślinna krainy dolin Bieszczadzkiego PN”, „Fauna Słowińskiego PN w kontekście siedlisk pobrzeża Bałtyku i strefy przymorskiej”, „Ekosystemy (siedliska przyrodnicze) brzegu Bałtyku i strefy przymorskiej na przykładzie Słowińskiego PN”, „Edukacja poprzez zabawę”, „Rozpoznawanie roślin, grzybów RPN - z naciskiem na gatunki ważne dla obszarów Natura 2000”, „Prawo zamówień publicznych”, „Podstawy i zastosowanie systemów informacji geograficznej w Karkonoskim Parku Narodowym”, „Z Naturą 2000 na Ty”, „Problem wzmożonego występowania kambio- i foliofagów w ekosystemach leśnych objętych ochroną prawną oraz aktualnie proponowane i wdrażane kierunki postępowania”.

 

Materiały szkoleniowe z tych szkoleń niebawem ukażą się na płytach DVD i zostaną rozesłane do wszystkich parków. Od początku realizacji projektu przeprowadzono 74 szkolenia (370 godzin szkoleń), co stanowi ok. 40% zaplanowanych w projekcie szkoleń.

  

W minionym okresie odbyły się 3 warsztaty dla pracowników parków zajmujących się nauką i monitoringiem oraz edukacją i turystyką. Pierwsze warsztaty odbyły się w Parku Narodowym „Ujście Warty” i były zatytułowane „Nauka i monitoring w parkach narodowych”. W Parku Narodowym „Bory Tucholskie” przeprowadzono warsztaty pt. „Budowa wizerunku parków narodowych poprzez edukację i turystykę”, a w Karkonoskim Parku Narodowym pt. „Jak zarządzać ruchem turystycznym w parkach narodowych i na obszarach Natura 2000”.

  

Łącznie w ramach projektu odbyło się już 7 warsztatów i pozostał tylko jeden, który przeprowadzony zostanie we wrześniu na terenie Wigierskiego Parku Narodowego. Trwają również przygotowania do II Ogólnopolskiego Sympozjum Parków Narodowych, które odbędzie się w Białowieskim Parku Narodowym w dniach 15-17 września, a jego tematem przewodnim będzie „Sieć Natura 2000 a polskie parki narodowe”.

  

Kontynuowano zakupy publikacji o tematyce przyrodniczej dla poszczególnych parków narodowych. W okresie 1.04-16.08.2010 parki zakupiły 388 pozycji literatury fachowej, co daje łącznie od początku projektu 942 pozycje, w tym książki i czasopisma naukowe.

  

Sukcesywnie rozbudowywany jest portal internetowy parków narodowych. Ostatnie prace polegały m.in. na: wypełnieniu treścią portalu i bieżącej aktualizacji danych, monitoringu działania systemu zarządzania treścią, modyfikacji działania modułów, forum, galerii zdjęć i aktualności, przygotowaniu map na podstawie przesłanych przez parki koordynatów, przygotowaniu informacji ze stron parkowych do publikacji na portalu www, fotoedycji zdjęć oraz przygotowaniu ich do publikacji na portalu.      

     

     


  

  

I kwartał 2010 r.

  

  

W pierwszym kwartale 2010 roku kontynuowano realizację projektu. Główne działania skupiły się na szkoleniach wewnętrznych. Odbyły się łącznie 24 szkolenia, w 22 parkach po jednym i w Poleskim PN dwa. Zatem od początku realizacji projektu przeprowadzono 47 szkoleń.

  

Kontynuowano zakupy publikacji o tematyce przyrodniczej dla poszczególnych parków narodowych. Do końca I kwartału parki zakupiły 64 pozycje literatury fachowej, co daje łącznie od początku projektu 554 pozycje, w tym książki i czasopisma naukowe.

  

W pierwszym kwartale 2010 roku nie zaplanowano żadnych warsztatów dla pracowników parków. Intensywnie trwały natomiast przygotowania do 4 kolejnych warsztatów, których realizacja przewidziana jest w II i III kwartale br. Uzgodniono terminy, lokalizację i tematykę wszystkich warsztatów. Pierwsze warsztaty, z dziedziny nauki i monitoringu, odbędą się w dniach 26-28 maja w Parku Narodowym Ujście Warty, natomiast drugie w dniach 6-8 września w Wigierskim Parku Narodowym. Z kolei warsztaty dotyczące edukacji odbędą się w Parku Narodowym Bory Tucholskie w dniach 10-11 czerwca, a warsztaty dotyczące turystyki w Karkonoskim Parku Narodowym, w dniach 23-25 czerwca.

  

Zaplanowano również II Ogólnopolskie Sympozjum Parków Narodowych, które odbędzie się w Białowieskim Parku Narodowym w dniach 15-17 września, a jego tematem przewodnim będzie „Sieć Natura 2000 a polskie parki narodowe”.

  

Uruchomiony w ubiegłym roku portal internetowy parków narodowych jest sukcesywnie rozbudowywany i powoli rozkręca się. Miejmy nadzieję, że niebawem będzie on stanowił znaczące i zawsze aktualne źródło informacji o wszystkich polskich parkach narodowych.

     

     

     


  

  

Rok 2009

     

  

W roku 2009 rozpoczęto realizację większości zadań zaplanowanych w ramach projektu. Zorganizowano I Ogólnopolskie Sympozjum Parków Narodowych. Impreza odbyła się w Wolińskim Parku Narodowym, w dniach 25-27 września. Wzięło w niej udział 80 osób, w tym przedstawiciele wszystkich polskich parków narodowych oraz zaproszeni goście.

  

Przygotowano i przeprowadzono 4 warsztaty tematyczne dla pracowników parków narodowych. Pierwsze warsztaty, z zakresu ochrony przyrody i krajobrazu, odbyły się w dniach 16-18 września w Słowińskim Parku Narodowym. Następne, o takiej samej tematyce, zorganizowano w Biebrzańskim Parku Narodowym, w dniach 2-4 grudnia. W dniach 4-6 listopada w Magurskim Parku Narodowym odbyły się warsztaty o tematyce turystycznej, a od 10 do 12 grudnia trwały warsztaty dotyczące edukacji w parkach narodowych, które zorganizowane zostały w Ojcowskim Parku Narodowym. W każdym z warsztatów uczestni- czyło po 50 osób wydelegowanych z poszczególnych parków narodowych.

  

W ramach realizacji projektu parki mogły zakupić pewną ilość literatury przyrodniczej. Każdy park zakupił książki lub czasopisma naukowe na łączną kwotę 23 tys. zł. Biblioteki parków narodowych wzbogaciły swoje zbiory łącznie o 490 pozycji.

  

W poszczególnych parkach narodowych przeprowadzono szkolenia dla własnych pracowników. Szkolenia te dotyczyły głównie tematyki przyrodniczej oraz związanej z funkcjonowaniem parków narodowych. Łącznie do końca 2009 roku przeprowadzono 23 szkolenia, po jednym w każdym parku.

  

Opracowano i wydano w formie elektronicznej dwie edycje poradnika dla pracowników parków narodowych. W pierwszej edycji znalazły dwa artykuły dotyczące czynnej ochrony przyrody: „Walka z barszczem Sosnowskiego – jednym z najgroźniejszych gatunków roślin inwazyjnych w Polsce” oraz „Konstrukcje z gliny i drewna, jako sposób na czynną ochronę owadów”. W drugiej edycji ukazały się kolejne artykuły: „Ochrona storczyków w Wigierskim Parku Narodowym” oraz „Ochrona mrówek i mrowisk”. Poradnik publikowany jest na stronach internetowych Wigierskiego Parku Narodowego www.wigry.win.pl.

  

Dla poprawy komunikacji pomiędzy pracownikami wszystkich parków narodowych uruchomiono specjalny portal internetowy polskich parków narodowych (www.parkinarodowe.edu.pl/polskie_parki_narodowe.htm). Znajduje się tam forum, które można wykorzystać do rozwiązania różnych problemów związanych np. z funkcjonowaniem polskich parków.

   

Szczegóły dotyczące zorganizowanych w 2009 roku warsztatów oraz sympozjum znajdziecie Państwo na naszej stronie w zakładce „Materiały do pobrania” oraz „Archiwum”.