ARCHIWUM
Budowa wspólnej platformy wymiany
informacji
oraz systemu szkoleń zawodowych w parkach
narodowych
Sprawozdanie ze szkolenia w Wigierskim Parku Narodowym
21 czerwca 2010 roku
Tytuł szkolenia: „Edukacja poprzez zabawę”
Data szkolenia: 21.06.2010 r.
Miejsce: Wigierski Park Narodowy Krzywe 82; 16-402 Suwałki
Prowadzący: Alina Rodziewicz
Program szkolenia:
8.00- 10.15
1. Wykład wstępny: Edukacja ekologiczna/przyrodnicza – jej cel i zadania.
2. Blok tematyczny: Różnorodność biologiczna- dlaczego jest ważna?
3. Blok tematyczny: Ekosystem lasu.
10.15-10.30 Przerwa kawowa
10.30- 11.30
4. Blok tematyczny - Ptaki
11.30-12.00 Przerwa obiadowa
12.00- 13.45
5. Blok tematyczny Ekosystem jeziora.
6. Dyskusja i wnioski, ewaluacja spotkania.
Przebieg i tematyka szkolenia
W dniu 21.06.2010 r. w siedzibie Wigierskiego Parku Narodowego w Krzywem odbyło
się szkolenie, zorganizowane w ramach projektu „Budowa wspólnej platformy
wymiany informacji oraz systemu szkoleń zawodowych w parkach narodowych”
realizowanego przez Narodową Fundację Ochrony Środowiska we współpracy z parkami
narodowymi. Projekt ten finansowany jest przez Unię Europejską ze środków
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i
Środowisko oraz przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Szkolenie przeznaczone było dla pracowników Wigierskiego Parku Narodowego.
Wzięło w nim udział 20 osób. Część z tych osób nie ma przygotowania
pedagogicznego, a są to przewodnicy i leśnicy.
Szkolenie zostało podzielone na cztery bloki tematyczne.
Na początku została przybliżona definicja edukacji przyrodniczej, jej cele i
zadania.
W dalszej części realizowano tematykę zgodnie z programem.
Pierwszy blok dotyczył różnorodności biologicznej.
I. Różnorodność biologiczna - dlaczego jest ważna?
Blok zawierał elementy wykładu połączone z prezentacją metod i ćwiczeń mających
na celu przedstawienie znaczenia bioróżnorodności dla ciągłości istnienia życia
na Ziemi, wpływu człowieka na zmniejszanie bioróżnorodności w przeszłości oraz
obecnie.
Zagadnienia realizowane były w oparciu o ćwiczenia:
- „Co o tym sądzisz?” ćwiczenie prezentuje w jaki sposób ludzie różnicują
znaczenie zwierząt i jak to wpływa na ochronę poszczególnych gatunków.
- „Rzadkie i zagrożone” - ćwiczenie prezentuje przyczyny które odpowiadają za
ginięcie gatunków
- „Dlaczego komar jest ważny?” – ćwiczenie obrazuje znaczenie każdego gatunku w przyrodzie.
Drugi blok tematyczny:
II. Ekosystem lasu.
Omówiono zasoby przyrodnicze lasów i wód pod kątem wykorzystania tych środowisk
do prowadzenia aktywnej edukacji przyrodniczej / ekologicznej w oparciu o
ćwiczenia, gry dydaktyczne prezentujące omawiane zagadnienia:
- „Powiązania organizmów żyjących w lesie” – zależności pokarmowe żyjących w
lesie zwierząt”
-
”Dlaczego martwe drzewo jest ważne” – ćwiczenie prezentujące znaczenie
obumierających i martwych drzew w lesie.
- „Stacja badania owadów”- ćwiczenie prezentujące przystosowania owadów do
środowisk w których żyją, sposobów pobierania pokarmu, mimikry, strategii
rozrodczych.
- „Historie zapisane w drzewie”- Budowa drzewa. Badanie wieku drzew w oparciu
słoje przyrostu rocznego, wywierty.
Trzeci blok tematyczny:
III. Ptaki
Celem bloku było przedstawienie metod uaktywnienia odbiorców do obserwacji
przyrody, wykorzystując do tego zainteresowanie ptakami oraz zwiększenie ich
wiedzy o roli ptaków w utrzymaniu różnorodności przyrodniczej. Ćwiczenia
praktyczne oparte były na zabawach, grach dydaktycznych, pokazach dotyczących
przybliżenia takich zagadnień jak:
- sztuka rozpoznawania gatunków ptaków, również po głosie,
- przystosowania ptaków do zdobywania pożywienia – powiązania rodzaju
pobieranego przez ptaki pokarmu z budową ich nóg i dziobów,
- rola ptaków w utrzymaniu równowagi przyrodniczej na przykładzie powiązań
pokarmowych niektórych dziuplaków z owadami, które przy masowym występowaniu
mogą wywoływać szkody gospodarcze w lasach,
- zagrożenia ptaków i sposoby ich ochrony: m.in. zagadnienia: Dlaczego ptaki
drapieżne są wskaźnikami zanieczyszczenia środowiska? Dlaczego ptaki migrujące
są bardziej zagrożone?
- pokaz środków dydaktycznych, które można wykorzystać w pracy dydaktycznej do
zwiększenia zainteresowania odbiorców ptakami.
Czwarty blok tematyczny:
IV. Ekosystem jeziora.
Celem bloku było przybliżenie odbiorcom roli wody w przyrodzie, typów jezior
oraz zależności występujących w środowisku jezior.
- „Jak stara jest woda?” – ćwiczenie prezentujące wiek wody na Ziemi,
- „Krążenie wody w przyrodzie”- ćwiczenie prezentuje krążenie wody w przyrodzie
wykorzystując elementy opowiadania,
-
„Wyścig bezkręgowców wodnych” – ćwiczenie pokazuje jak zanieczyszczenia wpływają
na skład gatunkowy bezkręgowców wodnych”.
W trakcie warsztatów została przedstawiona problematyka związana z prowadzeniem
grup najmłodszych. Została zwrócona uwaga na słownictwo, którym zwracamy się do
dzieci oraz specyfikę przybliżania pojęć przyrodniczych dla najmłodszych. W
dużej mierze warsztaty polegały na ćwiczeniach praktycznych. Uczestnicy musieli
się wcielić w dzieci i „dobrze się bawić” na zajęciach. Niektórzy z mniejszą
praktyką w prowadzeniu tego typu grup stwierdzili, że aby zainteresować tę grupę
odbiorców trzeba włożyć wiele wysiłku, być bardzo elastycznym i szybko
dostosowywać prowadzone zajęcia do stanu w jakim znajdują się dzieci. Zajęcia
odbywały się na ekspozycji przyrodniczej w siedzibie Wigierskiego Parku
Narodowego.
Podsumowaniem zajęć były ćwiczenia prezentujące sposoby sprawdzenia i utrwalenia
wiadomości w terenie w oparciu o naturalne zasoby środowiska, na przykładzie
gier dydaktycznych:
Kratka, Prawda – fałsz, Koktajl zapachów, Paleta barw,
Leśna gra, Owadzie bingo.
Podsumowanie i wnioski:
- praca z małymi dziećmi wymaga dużej cierpliwości, elastyczności w trakcie
prowadzenia zajęć,
- konieczne jest ustawiczne kształcenie pracowników, aby edukacja dla dzieci
była interesująca.
- wiedza którą otrzymali uczestnicy pozwoliła na lepsze zrozumienie grup i
ośmieliła prowadzących.
W trakcie szkolenia miały miejsce przerwa kawowa i przerwa obiadowa. Catering
zapewniała firma „Gams, wybrana w wyniku konkursu ofert.
Sprawozdanie sporządziła Katarzyna Łukowska
|
Projekt pt.
Budowa wspólnej platformy wymiany informacji
oraz systemu szkoleń zawodowych w parkach narodowych
realizowany przez Narodową Fundację Ochrony Środowiska
(01-445 Warszawa, ul. Erazma Ciołka 13; tel./fax 22 877 23
59;
e-mail:zarząd@nfos.org.pl) we współpracy z parkami
narodowymi. |
|