ARCHIWUM
Budowa wspólnej platformy wymiany
informacji
oraz systemu szkoleń zawodowych w parkach
narodowych
Sprawozdanie ze szkolenia w Wigierskim Parku Narodowym
19 lutego 2010 r.
Tytuł szkolenia:
„Kreowanie wizerunku medialnego parku narodowego” w Wigierskim Parku
Narodowym
Termin:
19 lutego 2010 r.
Miejsce
: Wigierski Park Narodowy Krzywe 82; 16-402 Suwałki
Prowadzący
: Katarzyna Dziedzik
Program szkolenia:
9.15 -11.00 część wykładowa
1. Specyfika komunikacji masowej.
2. Informowanie: możliwość czy obowiązek?
3. Kto, kogo i jak informuje?
11.00-11.15 przerwa kawowa
11.15-13.00 część wykładowa
4. Przekaz medialny jako akt komunikacji. 2. Body
language i jego rola w przekazach
medialnych.
5. O czym pamiętać, żeby dobrze wypaść w mediach?
13.00-13.30 - przerwa (catering)
13.30-15.00 część ćwiczeniowa
1.Jak zachowywać się udzielając wywiadu i uczestnicząc na
konferencji prasowej
- praca z kamerą.
2. Dyskusja i wnioski
Przebieg i tematyka szkolenia:
W dniu 19.02.2010 r. w siedzibie Wigierskiego Parku Narodowego w Krzywem
odbyło się szkolenie, zorganizowane w ramach projektu „Budowa wspólnej
platformy wymiany informacji oraz systemu szkoleń zawodowych w parkach
narodowych” realizowanego przez Narodową Fundację Ochrony Środowiska we
współpracy z parkami narodowymi. Projekt ten finansowany jest przez Unię
Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w
ramach Programu Infrastruktura i Środowisko oraz przez Narodowy Fundusz
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Szkolenie przeznaczone było dla pracowników Wigierskiego Parku
Narodowego. Wzięły w nim udział 22 osoby.
Szkolenie zostało podzielone na dwa bloki tematyczne. Pierwsza część
dotyczyła specyfikacji komunikacji masowej. Zostały wyjaśnione i nazwane
pojęcia i sytuacje, z którymi pracownicy parku mają do czynienia na co
dzień. Przedstawiono również pięć podstawowych funkcji jakie spełniają
media publiczne. Funkcje:
- informacyjne
- edukacyjne
- społeczne (budowanie społecznych więzi, kształtowanie pożądanych
postaw)
- kontrolne (patrzenie władzy na ręce w imieniu społecznym)
Prowadząca uświadomiła uczestnikom szkolenia, że administracja państwowa
a taką są pracownicy parków może pojawić się w przekazach w związku
z pełnieniem każdej wymienionej funkcji w zależności o wagi informacji.
Zostały również przedstawione regulacje prawne dotyczące mediów, form i sposobów
gromadzenia i rozpowszechniania przez nie informacji. Zostały
przeanalizowane zapisy prawa prasowego. Zgodnie z tymi zapisami
informacji prasie obowiązani są udzielać szefowie instytucji czy
kierownicy jednostek organizacyjnych, a także inne wyznaczone do tego
osoby (w ramach powierzonych im obowiązków). Mogą to jednak robić
wszyscy pracownicy - o ile się na to zgodzą i nie
naruszą przy okazji prawa.
Warto też pamiętać, że zgodnie z zapisami ustawy o prawie autorskim
każdy obywatel - także w miejscu pracy - ma prawo do ochrony wizerunku.
Zatem tego wizerunku media nie mogą upowszechniać bez jego zgody.
Szeregowy pracownik administracji publicznej jest wprawdzie tzw.
funkcjonariuszem publicznym (z racji tego, gdzie pracuje), ale nie jest
o sobą powszechnie znaną. Ochrona wizerunku, a zwłaszcza ochrona
prywatności jest natomiast słabsza w przypadku tzw. osób pełniących
funkcje publiczne (to wiąże się z piastowaniem
ważnych stanowisk, zakresem kompetencji albo władzy) albo tzw. osób
publicznych (tu może być brane pod uwagę np. kryterium rozpoznawalności
takiej osoby, status "gwiazdy"). Niestety - to jedynie ogólne wskazania.
Polskie prawo w tej materii nie jest zbyt precyzyjne — co potwierdza też
orzecznictwo sądów.
Najgorsze jest unikanie mediów, blokowanie dostępu do informacji,
"spychologia" i odsyłanie dziennikarzy do innych
osób. To zwykle jedynie źle nastawia dziennikarzy, ale nie zniechęca ich
do zajęcia się tematem. Brak oficjalnej informacji czy stanowiska
instytucji owocuje spekulacjami, domysłami, dywagacjami.
W trakcie szkolenia uczestnicy uczyli się właściwego
formułowania informacji tak aby spełniała ona kryteria atrakcyjności dla
mediów. Stopień atrakcyjności informacji to przede wszystkim ranga
informacji, czy jest ważna (ilu osób, grup społecznych dotyczy), czy
jest interesująca (coś wyjątkowego, niepowtarzalnego, sensacyjnego).
Omówione zostały również formy kontaktu z mediami: komunikat, wypowiedź,
wywiad, briefing, konferencja prasowa.
Wiele miejsca poświęcono tematowi organizacji konferencji prasowej jako
uniwersalnego sposobu komunikacji z mediami. W wyniku dyskusji ustalono,
że daje ona szerokie możliwości w wyborze tematu spotkania z
dziennikarzami. To organizator decyduje kto o czym mówi i na jakie
pytania odpowiada. Jest to również dobra metoda na rozwiązywanie
sytuacji kryzysowych; konferencja prasowa wówczas daje możliwość
wyjaśnienia sprawy w sposób bezkonfliktowy. Najlepszym sposobem na
poprawę oraz wykreowanie pozytywnego wizerunków w mediach może być
przygotowanie na prawdopodobne pytania dziennikarzy. Najczęściej pytają
o informacje co się zdarzyło, co się dzieje, o przyczyny i powody
wydarzeń, zjawisk, wyjaśnienia: jakie skutki mogą mieć decyzje lub
wydarzenia, przełożenie informacji lub tekstów naukowych/urzędniczych na
język zrozumiały dla odbiorców, komentarz do faktów, zapowiadanych zmian
itp. Scharakteryzowano również język mówiony i język
pisany oraz podano różnice między dwoma formami wypowiedzi. Język
mówiony to zwykle bezpośredni kontakt z odbiorcą, bliższy stylowi
potocznemu - słowa nacechowane emocjami, częściej spontaniczne niż
przygotowane; mówienie i rozumienie odbywa się jednocześnie, zwykle
tekst mówiony jest wypowiadany tylko raz; można zrezygnować z komunikowania
tego, co wynika z sytuacji - miejsca, czasu, otoczenia, wiedzy rozmówcy;
język mówiony łatwiej dostosować do możliwości odbiorcy, ma prostszą
gramatykę, mniej w nim słownictwa
specjalistycznego i profesjonalnego; zdania krótsze, bo brak możliwości
podziałów i wyliczeń graficznych. Cechami języka pisanego jest zwykle
brak bezpośredniego kontaktu z odbiorcą (chyba, że porozumiewają się za
pomocą, pisma osoby nieme), tekst można odczytywać wielokrotnie -jest
trwały; od piszącego wymagana jest lepsza znajomość kodu - różnorodności
znaków, zasad ich łączenia; tylko w wyjątkowych sytuacjach sięga po
regionalizmy, archaizmy, słownictwo kolokwialne - „mięcho",
„łajdaczenie", „lalunia" itd.; wymusza konwencjonalne rozwiązania
formalne - tytułowanie, powitanie; zdania mogą być dłuższe, wielokrotnie
złożone, można zamieszczać odnośniki, wtręty, cytaty. Każdy z dyskutowanych
tematów był poprzedzany określonymi scenami z życia. Drugim blokiem
tematycznym były warsztaty praktyczne: wywiad konferencja prasowa
zostały zainscenizowane, nagrane na kamerę, obejrzane przez uczestników
szkolenia. Wykonawcy oraz oceniający opowiedzieli o swoich wrażeniach a
na zakończenie i podsumowanie ćwiczeń zostały wskazane przez prowadzącą
błędy, których należy unikać.
Obiektywy aparatów i kamer mają swoje prawa. A widzowie i czytelnicy -
oczekiwania.
- trzeba unikać jaskrawych kolorów, nazbyt lśniącej lub dźwięczącej
biżuterii,
- w tv nie sprawdza się drobna kratka (typu pepitka), bo obraz zaczyna
falować,
- w studiu telewizyjnym i przy niektórych rodzajach oświetlenia źle
wypada czerń i biel
(warto spytać w jakich kolorach jest scenografia w danym
programie, żeby się do niej
dopasować, ale z nią nie zlać),
- przed wizytą w studiu warto spytać, czy przewidziana jest
charakteryzacja; jeśli nie,
zrobić niezbyt jaskrawy makijaż, koniecznie z pudrem,
- fryzury - odpowiednie do okazji; zbyt wyszukane za bardzo skupią na
sobie uwagę
widzów.
I najważniejsze: nie bać się mediów. Być świadomym, jaki jest ich
potencjał i zrobić wszystko, żeby ten potencjał wykorzystać dla
budowania jak najlepszego wizerunku własnego i publicznej instytucji, w
której pracujemy.
Podsumowanie
Uczestnicy wyznaczyli kanon który powinien obowiązywać tych wszystkich
którzy współpracują z mediami w celu kreowania pozytywnego wizerunku
parku narodowego.
Najważniejsze jest to co mamy do powiedzenia, jak i w jakich
okolicznościach to robimy. Komunikat zawsze musi być interesujący lub
ważny przekaz czyli kod musi być zrozumiały poparty przez sposób
zachowania, mimikę twarzy. Kontakt czyli porozumienie musi być jak
najlepsze. Rozmówca , udzielający wywiadu musi zadbać o miejsce
wypowiedzi ponieważ może to wpływać na kontekst wypowiedzi. Należy dbać
o stworzenie pozytywnego” pierwszego wrażenia.
Sprawozdanie sporządziła Katarzyna Łukowska
|
Projekt pt.
Budowa wspólnej platformy wymiany informacji
oraz systemu szkoleń zawodowych w parkach narodowych
realizowany przez Narodową Fundację Ochrony Środowiska
(01-445 Warszawa, ul. Erazma Ciołka 13; tel./fax 22 877 23
59;
e-mail:zarząd@nfos.org.pl) we współpracy z parkami
narodowymi. |
|