ARCHIWUM
Budowa wspólnej platformy wymiany
informacji
oraz systemu szkoleń zawodowych w parkach
narodowych
Sprawozdanie z warsztatów w Parku Narodowym „Bory Tucholskie”
9-11 czerwca 2010 r.
Tytuł warsztatów:
„Budowanie wizerunku parków narodowych poprzez edukację i
turystykę”.
Termin: 9-11 czerwca 2010 r.
Miejsce: Akademicki Ośrodek Szkoleniowy „CYRANKA” w Czernicy; 89-632
Brusy-Czernica,
Prowadzący: Barbara Marczyńska, Artur Curyło
Organizatorzy: Narodowa Fundacja Ochrony Środowiska i Park Narodowy Bory
Tucholskie.
W warsztatach uczestniczyło 50 osób, reprezentujących polskie parki narodowe; na
warsztatach zabrakło jedynie przedstawicieli Bieszczadzkiego Parku Narodowego.
Uczestników powitał Dyrektor Parku Narodowego „Bory Tucholskie” Janusz
Kochanowski oraz przedstawiciele Fundacji Ochrony Środowiska w Warszawie. Został
również przypomniany uczestnikom program, w ramach którego zorganizowano
warsztaty. Uczestnicy zostali poinformowani, że warsztaty są organizowane w
ramach projektu „Budowa wspólnej platformy wymiany informacji oraz systemu
szkoleń zawodowych w parkach narodowych.” współfinansowanych przez Unię
Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach
Programu Infrastruktura i Środowisko oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej. Warsztaty prowadzone były przez dwie osoby: dr Barbarę
Marczyńską i dr Artura Curyło.
W pierwszym dniu warsztatów, zgodnie z programem, uczestnicy zostali podzieleni
na dwie grupy robocze, w których odbywały się zajęcia. Podziału dokonano tak,
aby w każdej grupie znalazł się jeden z przedstawicieli poszczególnych parków.
Każda z grup realizowała ten sam zakres tematyczny. Na warsztatach omówiono czym
jest public relations – jego definicja, cele i metody realizacji na potrzeby
parków narodowych. Później, w oparciu o prezentacje multimedialne oraz ćwiczenia
praktyczne, zespoły zajęły się problemem kreowania wizerunku i budowania „tła
wpływu społecznego” PN. Przed obiadem tematem warsztatów było Komunikowanie i
komunikowanie się - podstawowa zasady i techniki w tych procesach oraz poruszono
problem wizualizacji i wizerunku parku narodowego na tle ogółu społeczeństwa.
Zwrócono szczególną uwagę na umiejętności zarządzania wizerunkiem oraz na różne
sposoby autoprezentacji, relaksacji. Uczestnicy otrzymali również
mini-instruktaż jak słuchać, jak mówić przed audytorium, aby osiągnąć swoje
zamierzone cele. Po pierwszej części dnia czekał na wszystkich zasłużony obiad.
W trakcie przerw uczestnicy mieli możliwość wymiany doświadczeń i integracji.
Po obiedzie gospodarze zaproponowali rowerową wycieczkę terenową szlakami
biegnącymi przez Park Narodowy „Bory Tucholskie”. Uczestnicy mieli okazję
zobaczyć piękne bory sosnowe Tucholi oraz wyjątkowo rzadkie jeziora lobeliowe.
Trasa nie była łatwa. Było bardzo gorąco nie tylko z powodu dyskusji, które
nawet w takich okolicznościach nie milkły, ale również ze względu na opędzanie
się od wszędobylskich komarów.
Dzień zakończyła kolacja przy ognisku, gdzie była okazja do dalszej integracji.
Drugi dzień warsztatów rozpoczął się o godzinie 9.00, gdzie czekała dalsza praca
w grupach. Tematem dnia były konflikty i sposoby ich rozwiązywania. Każda z grup
miała również przeanalizować sytuację w jakiej znajdują się parki i na jej
podstawie sformułować strategię kreowania wizerunku parku narodowego.
Na zakończenie warsztatów podsumowano pracę obu grup i opracowano strategie
kreowania wizerunku jednolitą dla wszystkich parków narodowych, pozostawiając
dużą elastyczność w zakresie specyfiki każdego parku.
Wnioski z warsztatów przyjęły charakter analizy sytuacji i wypracowania
strategii kształ- towania wizerunku parku narodowego:
ANALIZA SYTUACJI
CEL: Budowanie pozytywnego wizerunku parków narodowych
Mocne strony (atuty, pozytywne czynniki wewnętrzne, sprzyjające budowaniu
wizerunku):
• walory przyrodniczo – kulturowe polskich Parków Narodowych
• kwalifikacje zawodowe kadry (w tym doświadczenie)
• silne zaangażowanie kadry w sprawy parków
• dobra oferta edukacyjna + wyposażona baza edukacyjna + kompetentna kadra osób
realizujących edukację dotyczącą PN
• dobrze przygotowana infrastruktura turystyczna
• stabilność instytucjonalna
• wpływ PN na rozwój regionu (np. przez przyciąganie turystów, tworzenie miejsc
pracy dla ludzi z najbliższego regionu)
Słabe strony (negatywne czynniki wewnętrzne, utrudniające tworzenie pozytywnego
wizerunku PN):
• trudności komunikacyjne pomiędzy pracownikami poszczególnych parków
• brak skutecznego organu koordynującego działalność parków
• brak wyraźnej (rozpoznawalnej w społeczeństwie) tożsamości parków
• niewystarczające środki finansowe na działalność parku (w tym zarobki kadry)
• brak świadomości odnośnie potrzeby kreowania wizerunku parku (niektórzy
pracownicy i decydenci nie widzą lub nie doceniają potrzeby nowego podejścia do
podejmowania specjalnych działań o charakterze marketingowym i wizerunkowym)
• trudności we współpracy z samorządami lokalnymi i społecznością lokalną
(wynikające z konfliktu interesów, błędów w komunikacji między stronami)
• zdarzające się incydenty naruszania etyki zawodowej przez niektórych
pracowników parków
• brak planu ochrony
• obecna sytuacja własnościowa
Szanse (pozytywne czynniki zewnętrzne, które mogą być wykorzystane do budowania
wizerunku parków; są to czynniki istniejące obecnie lub mogące zaistnieć w
otoczeniu społecznym i ekonomicznym):
• akceptacja ogółu społeczności dla ochrony przyrody
• dostęp do funduszy zewnętrznych
• obecność platform wymiany doświadczeń i współpracy, możliwych do pełnego
wykorzystania zarówno w Polsce jak i w kontaktach międzynarodowych
• dostęp do mediów (zwłaszcza rozwój mediów elektronicznych, dzięki którym można
coraz szerzej docierać z informacją do odbiorców)
• moda na zieloną turystykę
• wzrost świadomości ekologicznej w społeczeństwie
• dostępna wiedza na temat zasad oraz instrumentów budowania wizerunku
organizacji,
Zagrożenia (negatywne czynniki zewnętrzne, które mogą utrudnić budowanie
wizerunku PN:
• brak akceptacji części środowisk społecznych dla działań parku
• niedocenianie znaczenia parków przez rząd / przez niektóre władze regionalne
• nadmierny pęd do eksploatacji zasobów parków oraz nierównomierność w
wykorzystywaniu tych zasobów (np. zbyt dużo turystów w niektórych parkach,
niewielkie zainteresowanie innymi)
• niepewność co do przyszłych regulacji prawnych, dotyczących funkcjonowania
parków oraz ich finansowania
• konkurencja zainteresowana przejmowaniem wykwalifikowanych pracowników
Strategia – główne kierunki działania, zorientowane na systemową budowę
wizerunku parków, oparte na posiadanych atutach, na eliminowaniu słabych stron,
wykorzystaniu szans i unikaniu zagrożeń:
• rozwój polityki szkoleniowej, uwzględniającej szkolenia z zakresu zarządzania,
marketingu i budowania wizerunku parków narodowych, a także umiejętności
prezentacyjnych
• wypracowanie propozycji do regulacji prawnych metod i technik budowania
pożytecznego wizerunku PN (system identyfikacyjny)
• tworzenie markowych produktów edukacyjnych;
• intensyfikacja wymiany doświadczeń krajowych i międzynarodowych w zakresie
tworzenia produktów edukacyjnych i tworzenia wizerunku (benchmarking)
• polityka medialna – kontynuowanie systematycznych, intensywnych działań na
rzecz upowszechniania informacji o parkach, propagowanie zainteresowania parkami
w różnych grupach społecznych; rozwijanie form tych kontaktów
• pozyskiwanie akceptacji kadr pracowniczych (wszystkich szczebli) dla zmian w
zakresie form marketingu i budowania wizerunku
• poszukiwanie dróg współpracy ze środkami lokalnymi – wypracowanie skutecznych
metod rozwiązywania kwestii konfliktowych oraz podejmowania wspólnych projektów
regionalnych
Uczestnicy warsztatów korzystali z wyżywienia proponowanego przez Akademicki
Ośrodek Szkoleniowy „CYRANKA” w Czernicy.
Wszystkie punkty założone przez organizatorów warsztatów zostały zrealizowane, a najlepszym
dowodem, że takie spotkania robocze w celu wymiany informacji
pomiędzy poszczególnymi parkami powinny być organizowane jest fakt, że wszyscy
uczestnicy wyrazili chęć uczestnictwa w kolejnych warsztatach.
Sprawozdanie sporządziła koordynator ds. edukacji i turystyki Katarzyna Łukowska
|
Projekt pt.
Budowa wspólnej platformy wymiany informacji
oraz systemu szkoleń zawodowych w parkach narodowych
realizowany przez Narodową Fundację Ochrony Środowiska
(01-445 Warszawa, ul. Erazma Ciołka 13; tel./fax 22 877 23
59;
e-mail:zarząd@nfos.org.pl) we współpracy z parkami
narodowymi. |
|