Proszę chwilę zaczekać, ładuję zdjęcia ...

 

 

Budowa wspólnej platformy wymiany informacji oraz systemu szkoleń zawodowych w parkach narodowych

  

   

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko

   

  

  

Projekt współfinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

  


 Strona główna
 Opis projektu
 Aktualności
 Nadchodzące
 wydarzenia
 Materiały
 do pobrania
 Poradnik
 Archiwum
 Sprawozdania
 Literatura
 WPN

  

  

ARCHIWUM

  

Budowa wspólnej platformy wymiany informacji

oraz systemu szkoleń zawodowych w parkach narodowych

  

  

  


  

  

Sprawozdanie z warsztatów w Parku Narodowym „Bory Tucholskie”

9-11 czerwca 2010 r.

  

  

Tytuł warsztatów:

„Budowanie wizerunku parków narodowych poprzez edukację i turystykę”.

Termin: 9-11 czerwca 2010 r.

Miejsce: Akademicki Ośrodek Szkoleniowy „CYRANKA” w Czernicy; 89-632 Brusy-Czernica,

Prowadzący: Barbara Marczyńska, Artur Curyło

Organizatorzy: Narodowa Fundacja Ochrony Środowiska i Park Narodowy Bory Tucholskie.

  

W warsztatach uczestniczyło 50 osób, reprezentujących polskie parki narodowe; na warsztatach zabrakło jedynie przedstawicieli Bieszczadzkiego Parku Narodowego.

Uczestników powitał Dyrektor Parku Narodowego „Bory Tucholskie” Janusz Kochanowski oraz przedstawiciele Fundacji Ochrony Środowiska w Warszawie. Został również przypomniany uczestnikom program, w ramach którego zorganizowano warsztaty. Uczestnicy zostali poinformowani, że warsztaty są organizowane w ramach projektu „Budowa wspólnej platformy wymiany informacji oraz systemu szkoleń zawodowych w parkach narodowych.” współfinansowanych przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Warsztaty prowadzone były przez dwie osoby: dr Barbarę Marczyńską i dr Artura Curyło.

  

  

  

W pierwszym dniu warsztatów, zgodnie z programem, uczestnicy zostali podzieleni na dwie grupy robocze, w których odbywały się zajęcia. Podziału dokonano tak, aby w każdej grupie znalazł się jeden z przedstawicieli poszczególnych parków. Każda z grup realizowała ten sam zakres tematyczny. Na warsztatach omówiono czym jest public relations – jego definicja, cele i metody realizacji na potrzeby parków narodowych. Później, w oparciu o prezentacje multimedialne oraz ćwiczenia praktyczne, zespoły zajęły się problemem kreowania wizerunku i budowania „tła wpływu społecznego” PN. Przed obiadem tematem warsztatów było Komunikowanie i komunikowanie się - podstawowa zasady i techniki w tych procesach oraz poruszono problem wizualizacji i wizerunku parku narodowego na tle ogółu społeczeństwa. Zwrócono szczególną uwagę na umiejętności zarządzania wizerunkiem oraz na różne sposoby autoprezentacji, relaksacji. Uczestnicy otrzymali również mini-instruktaż jak słuchać, jak mówić przed audytorium, aby osiągnąć swoje zamierzone cele. Po pierwszej części dnia czekał na wszystkich zasłużony obiad.

  

  

W trakcie przerw uczestnicy mieli możliwość wymiany doświadczeń i integracji.

 

  

  

Po obiedzie gospodarze zaproponowali rowerową wycieczkę terenową szlakami biegnącymi przez Park Narodowy „Bory Tucholskie”. Uczestnicy mieli okazję zobaczyć piękne bory sosnowe Tucholi oraz wyjątkowo rzadkie jeziora lobeliowe. Trasa nie była łatwa. Było bardzo gorąco nie tylko z powodu dyskusji, które nawet w takich okolicznościach nie milkły, ale również ze względu na opędzanie się od wszędobylskich komarów.

  

  

Dzień zakończyła kolacja przy ognisku, gdzie była okazja do dalszej integracji.

  

  

Drugi dzień warsztatów rozpoczął się o godzinie 9.00, gdzie czekała dalsza praca w grupach. Tematem dnia były konflikty i sposoby ich rozwiązywania. Każda z grup miała również przeanalizować sytuację w jakiej znajdują się parki i na jej podstawie sformułować strategię kreowania wizerunku parku narodowego.

Na zakończenie warsztatów podsumowano pracę obu grup i opracowano strategie kreowania wizerunku jednolitą dla wszystkich parków narodowych, pozostawiając dużą elastyczność w zakresie specyfiki każdego parku.

  

Wnioski z warsztatów przyjęły charakter analizy sytuacji i wypracowania strategii kształ- towania wizerunku parku narodowego:

  

  

ANALIZA SYTUACJI

  

CEL: Budowanie pozytywnego wizerunku parków narodowych

  

Mocne strony (atuty, pozytywne czynniki wewnętrzne, sprzyjające budowaniu wizerunku):

• walory przyrodniczo – kulturowe polskich Parków Narodowych

• kwalifikacje zawodowe kadry (w tym doświadczenie)

• silne zaangażowanie kadry w sprawy parków

• dobra oferta edukacyjna + wyposażona baza edukacyjna + kompetentna kadra osób realizujących edukację dotyczącą PN

• dobrze przygotowana infrastruktura turystyczna

• stabilność instytucjonalna

• wpływ PN na rozwój regionu (np. przez przyciąganie turystów, tworzenie miejsc pracy dla ludzi z najbliższego regionu)

  

Słabe strony (negatywne czynniki wewnętrzne, utrudniające tworzenie pozytywnego wizerunku PN):

• trudności komunikacyjne pomiędzy pracownikami poszczególnych parków

• brak skutecznego organu koordynującego działalność parków

• brak wyraźnej (rozpoznawalnej w społeczeństwie) tożsamości parków

• niewystarczające środki finansowe na działalność parku (w tym zarobki kadry)

• brak świadomości odnośnie potrzeby kreowania wizerunku parku (niektórzy pracownicy i decydenci nie widzą lub nie doceniają potrzeby nowego podejścia do podejmowania specjalnych działań o charakterze marketingowym i wizerunkowym)

• trudności we współpracy z samorządami lokalnymi i społecznością lokalną (wynikające z konfliktu interesów, błędów w komunikacji między stronami)

• zdarzające się incydenty naruszania etyki zawodowej przez niektórych pracowników parków

• brak planu ochrony

• obecna sytuacja własnościowa

  

Szanse (pozytywne czynniki zewnętrzne, które mogą być wykorzystane do budowania wizerunku parków; są to czynniki istniejące obecnie lub mogące zaistnieć w otoczeniu społecznym i ekonomicznym):

• akceptacja ogółu społeczności dla ochrony przyrody

• dostęp do funduszy zewnętrznych

• obecność platform wymiany doświadczeń i współpracy, możliwych do pełnego wykorzystania zarówno w Polsce jak i w kontaktach międzynarodowych

• dostęp do mediów (zwłaszcza rozwój mediów elektronicznych, dzięki którym można coraz szerzej docierać z informacją do odbiorców)

• moda na zieloną turystykę

• wzrost świadomości ekologicznej w społeczeństwie

• dostępna wiedza na temat zasad oraz instrumentów budowania wizerunku organizacji,

  

Zagrożenia (negatywne czynniki zewnętrzne, które mogą utrudnić budowanie wizerunku PN:

• brak akceptacji części środowisk społecznych dla działań parku

• niedocenianie znaczenia parków przez rząd / przez niektóre władze regionalne

• nadmierny pęd do eksploatacji zasobów parków oraz nierównomierność w wykorzystywaniu tych zasobów (np. zbyt dużo turystów w niektórych parkach, niewielkie zainteresowanie innymi)

• niepewność co do przyszłych regulacji prawnych, dotyczących funkcjonowania parków oraz ich finansowania

• konkurencja zainteresowana przejmowaniem wykwalifikowanych pracowników

  

  

Strategia – główne kierunki działania, zorientowane na systemową budowę wizerunku parków, oparte na posiadanych atutach, na eliminowaniu słabych stron, wykorzystaniu szans i unikaniu zagrożeń:

• rozwój polityki szkoleniowej, uwzględniającej szkolenia z zakresu zarządzania, marketingu i budowania wizerunku parków narodowych, a także umiejętności prezentacyjnych

• wypracowanie propozycji do regulacji prawnych metod i technik budowania pożytecznego wizerunku PN (system identyfikacyjny)

• tworzenie markowych produktów edukacyjnych;

• intensyfikacja wymiany doświadczeń krajowych i międzynarodowych w zakresie tworzenia produktów edukacyjnych i tworzenia wizerunku (benchmarking)

• polityka medialna – kontynuowanie systematycznych, intensywnych działań na rzecz upowszechniania informacji o parkach, propagowanie zainteresowania parkami w różnych grupach społecznych; rozwijanie form tych kontaktów

• pozyskiwanie akceptacji kadr pracowniczych (wszystkich szczebli) dla zmian w zakresie form marketingu i budowania wizerunku

• poszukiwanie dróg współpracy ze środkami lokalnymi – wypracowanie skutecznych metod rozwiązywania kwestii konfliktowych oraz podejmowania wspólnych projektów regionalnych

  

  

Uczestnicy warsztatów korzystali z wyżywienia proponowanego przez Akademicki Ośrodek Szkoleniowy „CYRANKA” w Czernicy.

  

Wszystkie punkty założone przez organizatorów warsztatów zostały zrealizowane, a najlepszym dowodem, że takie spotkania robocze w celu wymiany informacji pomiędzy poszczególnymi parkami powinny być organizowane jest fakt, że wszyscy uczestnicy wyrazili chęć uczestnictwa w kolejnych warsztatach.

       

       

Sprawozdanie sporządziła koordynator ds. edukacji i turystyki
Katarzyna Łukowska

  

  

  


  

  

Projekt pt.
Budowa wspólnej platformy wymiany informacji
oraz systemu szkoleń zawodowych w parkach narodowych
realizowany przez Narodową Fundację Ochrony Środowiska
(01-445 Warszawa, ul. Erazma Ciołka 13; tel./fax 22 877 23 59;
e-mail:zarząd@nfos.org.pl) we współpracy z parkami narodowymi.