ARCHIWUM
Budowa wspólnej platformy wymiany
informacji
oraz systemu szkoleń zawodowych w parkach
narodowych
Sprawozdanie ze szkolenia w Wigierskim Parku Narodowym
1 grudnia 2009 r.
Tytuł szkolenia:
„Technologia satelitarna GPS” oraz „Audiodeskrypcja - udostępnianie
ścieżek edukacyjnych, wystaw i edukacja dla osób niewidomych i
słabowidzących”
Data szkolenia: 1.12.2009 r.
Miejsce: Wigierski Park Narodowy Krzywe 82; 16-402 Suwałki
Prowadzący: Piotr Pieczyński; Barbara Szymańska
W dniu 1.12.2009 r. w siedzibie Wigierskiego Parku Narodowego w Krzywem odbyło
się szkolenie, zorganizowane w ramach projektu „Budowa wspólnej platformy
wymiany informacji oraz systemu szkoleń zawodowych w parkach narodowych”
realizowanego przez Narodową Fundację Ochrony Środowiska we współpracy z parkami
narodowymi. Projekt ten finansowany jest przez Unię Europejską ze środków
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Infrastruktura i
Środowisko oraz przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Szkolenie przeznaczone było dla pracowników Wigierskiego Parku Narodowego.
Wzięło w nim udział 30 osób.
Szkolenie rozpoczęło się od teoretycznego wprowadzenia, w trakcie którego
uczestnicy mogli zapoznać się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi obsługi
GPS.
Systemy informacji przestrzennej (GIS) coraz częściej są wykorzystywane do
zarządzania obszarami chronionymi. Gromadzenie danych przestrzennych w oparciu o
technologię GPS jest podstawą takich systemów. Szkolenie przeznaczone było dla
pracowników merytorycznych parku, posługujących się na co dzień lub
rozpoczynających pracę z odbiornikami GPS. Tematyka szkolenia została dobrana
tak, aby zapoznać uczestników szkolenia z podstawami budowy systemów GPS.
Omówiono amerykański system Navstar GPS i jego odpowiednik rosyjski Glonass.
Przedstawiono założenia i plany związane z budową europejskiego, w pełni
cywilnego systemu Galileo. Uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się o rodzajach
błędów jakie powstają podczas pomiarów GPS i możliwościach ich korekcji.
Uczestnicy szkolenia dowidzieli się o zasadach, jakich należy przestrzegać
podczas pomiarów GPS na obszarach leśnych, min.: jakie warunki panujące w lesie
mają istotny wpływ na dokładność pomiaru, jaka jest minimalna ilość pomiarów
(tzw. epok) na pojedynczym punkcie, stanowiąca podstawę do ich uśrednienia w
celu obliczenia jak najdokładniejszej pozycji. Podczas szkolenia w sposób
praktyczny wykonano pomiar GPS za pomocą rejestratora MC 9094K. Uczestnicy mieli
okazję obserwować geometrię rozmieszczenia satelitów namierzonych przez
odbiornik GPS i zapoznać się z ich najkorzystniejszymi, dla celów pomiaru,
układami na horyzoncie. Dokładnie omówiono parametr PDOP, wskazujący kiedy
rozmieszczenie satelitów pozwoli uzyskać najdokładniejszy wynik. Dodatkowo
podczas szkolenia omówiono rodzaje odbiorników GPS, w tym zaprezentowano:
- zestaw Total GIS wyposażony w dalmierz laserowy,
- PDA Juno SC,
- rejestrator MC 9094K.
Zasadniczym elementem warsztatów były zajęcia praktyczne. W czasie ćwiczeń
praktycznych zastanawiano się nad możliwościami wykorzystania techniki GPS w
codziennej pracy terenowej.
W szkoleniu zaplanowano również przerwę, w czasie której zaproponowano obiad
uczestnikom szkolenia. Catering zapewniła firma „Gams” z Suwałk.
Drugą część szkolenia związana była z tematem „Audiodeskrypcja- udostępnianie
ścieżek edukacyjnych, wystaw i edukacja dla osób niewidomych i słabowidzących”.
Uczestnicy poznali definicję audiodeskrypcji, czyli werbalnego opisu, za pomocą
którego przedstawia się treści wizualne obrazu osobom niewidomym i słabowidzącym.
Dzięki precyzyjnemu użyciu języka obraz zostaje przełożony na słowa, które
pobudzając odpowiednie skojarzenia prowadzą do jego umysłowej rekonstrukcji.
Audiodeskryptor lub deskryptor to osoba opisująca widziany obraz z punktu
obiektywnego narratora.
Prowadzący najpierw zaproponowali ćwiczenie praktyczne polegające na wysłuchaniu
ścieżki dźwiękowej z filmu pt. „Piotruś i wilk” i wykonaniu prostego opisu na
podstawie usłyszanych dźwięków. Skonfrontowano te opisy z filmem i okazało się,
że wyobraźnia osób widzących jest różna od tego „co widzą” osoby niewidzące lub
niedowidzące. Jednym z ćwiczeń było proste rzetelne opisanie filmu. Uczestnicy
otrzymali wskazówki jak opisywać rzeczywistość, aby była zrozumiała dla osób
niewidzących. Podana została również klasyfikacja osób niewidzących. Wśród osób
niewidomych znajdują się między innymi osoby, które urodziły się niewidome,
osoby, które tracą wzrok w skutek dziedziczenia wad wzroku, wskutek choroby lub
zdarzeń losowych. Szacuje się, iż w nowoczesnych społeczeństwach problemy ze
wzrokiem ma minimum 20% populacji. Większość z tych osób, to osoby słabo
widzące, które w mniejszym stopniu niż osoby całkowicie niewidome, czyli z
brakiem poczucia światła, odczuwają faktyczne problemy związane z ubytkiem
wzroku, chociażby w takich sytuacjach jak orientacja w przestrzeni, czytanie
informacji w czarnodruku, uczestnictwo i korzystanie z wydarzeń o charakterze
widowiskowym. W województwie podlaskim według danych Polskiego Związku
Niewidomych liczba osób z problemami widzenia wynosi około 2 tysięcy.
Na temat osób niewidomych istnieje wiele mylnych przekonań, które mogą utrudniać
lub zniweczyć realizacje zadań związanych z udostępnianiem treści wizualnych.
Dlatego zawsze najpierw warto poznać potrzeby oraz możliwości percepcyjne osób z
problemami widzenia, by móc jak najlepiej do nich dostosować udostępniane
dzieła, materiały informacyjne, ale też udostępnianą przestrzeń. W celu
ustalenia odpowiednich rozwiązań, jakie mogą być stosowane przy udostępnianiu
różnego rodzaju treści wizualnych osobom z problemami widzenia należy poznać ich
specyficzne potrzeby wynikające z posiadanych wad wzroku. Inaczej bowiem mogą
wyglądać rozwiązania stosowane dla osób słabo widzących, inaczej dla osób
ociemniałych, czyli tych które posiadają pamięć wzrokową, a jeszcze inne
rozwiązania mogą być stosowane dla osób całkowicie niewidomych od urodzenia.
Największą trudność stwarza klasyfikacja wad wzroku i podział osób z wadami
wzroku na osoby niewidome i słabowidzące, gdyż granice między nimi są rozmyte.
Chcąc ustalić podział osób z niepełnosprawnością wzroku na osoby niewidome i
osoby słabowidzące stosuje się różnorodne kryteria i parametry klasyfikacji wad
wzroku. Najczęściej wykorzystuje się w tym celu klasyfikację wad wzroku
opracowaną przez Światową Organizację Zdrowia. Opiera się ona na trzech
podstawowych parametrach wzroku. Dwóch medycznych i jednym funkcjonalnym.
1. Ostrość widzenia, czyli widzenie centralne
2. Pole widzenia, czyli widzenie obwodowe
3. Funkcjonowanie narządu wzroku, czyli sposób wzrokowego funkcjonowania w
sytuacjach życia codziennego, zawodowego, społecznego i kulturowego.
W związku z zróżnicowaną gamą potrzeb percepcyjnych osób z problemami widzenia
możemy ustalać jak najbardziej zróżnicowane formy dostępności, które będą
oddziaływać zarówno na słuch, dotyk oraz wzrok.
Biorąc pod uwagę jedynie stan widzenia w uproszczeniu można powiedzieć, iż osoby
widzące i osoby całkowicie niewidome od urodzenia znajdują się na dwóch
biegunach, pomiędzy którymi są pozostałe osoby z różnego rodzaju ubytkami
wzroku.
Poruszany był również problem w jaki sposób osoby niewidome i słabowidzące
uzyskują dostęp do sztuk wizualnych.
Poznawanie otaczającego nas świata jest naturalną potrzebą ludzi go
zamieszkujących niezależnie od tego, czy jest to osoba widząca, czy też
niewidoma. Każdy z nas poznaje świat, choć czynić to może na różne sposoby.
Podobnie jest ze sztuką i elementami naturalnego środowiska. Doświadczanie
otaczającego świata zależy zarówno od indywidualnych doświadczeń każdego
człowieka, znajomości jego, ale także od stanu wzroku lub czasu jego utraty.
Największy problem uczestnictwa w kulturze i sztuce, naturalnym środowisku osób
niewidomych i słabowidzących stanowi brak dostępnych treści wizualnych. By móc
je udostępnić, a tym samym umożliwić osobom niewidomym i słabo widzącym ich
odbiór stosowane są różnego rodzaju rozwiązania multisensoryczne -
wielozmysłowe, dostosowane do potrzeb i możliwości percepcyjnych osób z
problemami widzenia. Należą do nich między innymi:
1. Przewodniki audio z audiodeskrypcją, czyli wskazówkami ułatwiającymi
orientację przestrzenną oraz z werbalnym opisem treści wizualnych prezentowanych
dzieł. W przewodnikach audio zawiera się opis trasy zwiedzania, opis galerii czy
ogrodu, w jakim ulokowane zostało dzieło.
2. Tyflografika, czyli grafika wypukła treści graficznych;
3. Modele reprezentujące w pomniejszeniu prezentowane obiekty obrazy i rzeźby.
Rzeźby i eksponaty można natomiast wykonać w pomniejszeniu, tak by osoba
niewidoma mogła poznać ją dotykiem.
4. Udostępnianie prac plastycznych np. rzeźb lub elementów scenografii do
poznawania dotykowego.
5. Udostępnianie materiałów informacyjnych w formach alternatywnych, do których
zalicza się: nagrania w wersji audio, pliki tekstowe w wersji elektronicznej,
druk w brajlu oraz druk powiększony.
6. Możliwość oglądania dzieł sztuki z bliskiej odległości;
7. Stosowanie rozwiązań kolorystycznych dostosowanych do wad wzroku
8. Tworzenie wirtualnych, wszechstronnie stymulujących muzeów, galerii lub
wystaw on-line z audiodeskrypcją;
Materiały mogą być również dostarczane za pośrednictwem dostępnej strony
internetowej zgodnej z wytycznymi W3C, dzięki czemu osoby niewidome będą mogły
je odczytać z komputera z pomocą syntezatora mowy, a osoby słabowidzące z pomocą
powiększalnika. Wytyczne przygotowane w ramach W3C: http://www.w3.org/TR/WCAG/ Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2,0 obejmuje szereg zaleceń,
wytycznych dotyczących tworzenia bardziej dostępnych treści internetowych.
Wskazówki te pozwolą, by treści zawarte na stronach internetowych były dostępne
zarówno dla osób z niepełnosprawnością wzroku i słuchu, ale także by zawartość
sieci Web była ogólnie bardziej przydatna wszystkim użytkownikom.
Kolejnym elementem szkolenia była praktyczna nauka opisywania eksponatu
muzealnego na podstawie rzeźby Kijewskiego i Kocur pt.„Konny portret Endiego
Warhola”. Ćwiczenie to okazało się bardzo trudne i pochłonęło wiele czasu.
Uzmysłowiło to uczestnikom szkolenia, że prowadzenie zajęć czy opisywanie
przedmiotów dla osoby niewidzącej jest „sztuką ”, której nie da się nauczyć w
ciągu jednego szkolenia.
Prowadzący przekazali również materiały dotyczące 4 podstawowych etapów, które
umożliwiają przygotowanie dobrej audiodeskrypcji:
1. Naucz się na nowo oglądać świat. Audiodeskryptor powinien nieustannie
rozwijać
umiejętność wizualną, czyli umiejętność świadomego i aktywnego patrzenia,
obserwacji oraz
odnajdywania istotnych elementów widzianego obrazu.
2. Selekcja, czyli opracowanie i uporządkowanie treści wizualnej widzianego
obrazu.
Audiodeskryptor z wizualnych treści obrazu musi wyselekcjonować to, co
najbardziej istotne
i nieodzowne do zrozumienia obrazu.
3. Przekład obrazu na słowa, czyli tworzenie skryptu audiodeskrypcji.
Audiodeskryptor
posługując się obiektywnym i barwnym językiem musi przełożyć wybrane treści
obrazu na
słowa tak, by opis w jak największym stopniu odzwierciedlał obraz. Nie należy
używać sformułowań dwuznacznych lub symbolicznych. Osoby niewidome mogą takie
słowa odczytywać bardzo dosłownie.
4. Zdolności wokalne. Każdy audiodeskryptor musi ćwiczyć aparat głosowy poprzez
sztukę retoryki oraz modulację głosu.
Podany został również szkic, jakie elementy powinien zawierać prawidłowy opis:
stworzenie słownej etykiety, czyli podstawowe informacje na temat dzieła,
aktywna obserwacja i selekcja, szkic ogólnej kompozycji, opis szczegółowy.
Przeprowadzone szkolenie spowodowało, że wśród pracowników parku zrodziła się
potrzeba dostosowania sal przyrodniczych, Muzeum Wigier oraz ścieżek
edukacyjnych do potrzeb osób niewidzących. Nawiązała się również chęć współpracy
z osobami niewidzącymi z Fundacji „Audiodeskrypcja” w celu lepszego
przystosowania obiektów parkowych dla tej grupy niepełnosprawnych. Powstała
również potrzeba przystosowania strony internetowej parku dla osób niewidomych.
Pozwoli to na dotarcie z treściami przyrodniczymi do osób niewidomych, dla
których zagadnienia te są często niedostępne.
Podsumowanie
Tematyka podjęta w trakcie warsztatów zasługuje na najwyższą uwagę. Istotne jest
uzyskanie przez pracowników parków narodowych zarówno teoretycznych podstaw
pracy z osobami niewidomymi, jak i – przede wszystkim – praktycznych
umiejętności w zakresie planowania, organizacji i przeprowadzenia zajęć zarówno
stacjonarnych, jak i terenowych dla osób niewidomych. W tym celu konieczne jest
ciągłe doszkalanie się i wykorzystywanie doświadczenia osób niewidzących.
Poruszane zagadnienia okazały się niezwykle interesujące i przydatne. Ćwiczenia
praktyczne pozwoliły na przełamanie barier oraz dały możliwość poznania świata
takiego jakim widzą go osoby niewidome. Nowatorska metoda opisywania przedmiotów
z pewnością znajdzie zastosowanie w pracy z grupami osób niewidomych. Uczestnicy
szkolenia stwierdzili jednak, że sztuka dobrego opisu wymaga odpowiedniego
doboru słownictwa oraz wielu godzin ćwiczeń, aby opisywać otaczająca
rzeczywistość w sposób, jak najbardziej zrozumiały i bliski dla osób
niewidomych. Zakres prezentowanych treści jest tak obszerny, że koniecznym jest
przeprowadzenie znacznie dłuższych szkoleń..
Sprawozdanie sporządził koordynator do spraw edukacji i turystyki
Katarzyna Łukowska
|
Projekt pt.
Budowa wspólnej platformy wymiany informacji
oraz systemu szkoleń zawodowych w parkach narodowych
realizowany przez Narodową Fundację Ochrony Środowiska
(01-445 Warszawa, ul. Erazma Ciołka 13; tel./fax 22 877 23
59;
e-mail:zarząd@nfos.org.pl) we współpracy z parkami
narodowymi. |
|