3.11. Zagospodarowanie przestrzenneJanina Kamińska
W 2004 roku rozpatrzono 150 spraw związanych realizacją inwestycji lokalizowanych na terenie parku i otuliny. W znacznej liczbie były to sprawy dotyczące inwestycji związanych z remontami, budową bądź rozbudową obiektów. W trakcie procesu związanego z uzgadnianiem planowanych inwestycji park przedstawiał swoje stanowisko w formie postanowienia, w którym brano pod uwagę zapisy obowiązujących ustaw. Przedmiotem opiniowania i uzgodnień były w szczególności następujące sprawy:
1. Pomosty - 8 przypadków opiniowania budowy i remontów. Inwestycje związane z dwoma z nich zaopiniowano pozytywnie. Opinie negatywne dotyczyły samowoli budowlanych i zostały skierowane do Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Dla trzech pomostów wydano już decyzje nakazujące rozbiórki samowoli, pozostałe sprawy nie są jeszcze zakończone.
2. Zabudowa zagrodowa (rolnicza), w tym: - Utworzenie siedliska (poprzez budowę budynku mieszkalnego i gospodarczego): do WPN dotarło 27 wniosków (w tym 10 z terenu parku), o uzgodnienie decyzji o warunkach zabudowy, dotyczących powstania nowych siedlisk rolniczych. Jeden wniosek nie otrzymał pozytywnego uzgodnienia. Negatywne stanowisko dotyczyło wprowadzenia nowej zabudowy na obszarach atrakcyjnych krajobrazowo, gdzie obowiązywał zakaz zabudowy w obowiązującym do końca 2002 roku planie miejscowym zagospodarowania przestrzennego gminy. - Budowa budynków gospodarczych (w tym budowa, modernizacja, rozbudowa i adaptacja do celów agroturystyki): rozpatrzono 7 spraw dotyczących budynków gospodarczych (w tym 3 dla obiektów położonych w otulinie parku). Wydano 6 pozytywnych postanowień i jedną pozytywna opinię. - Budynki mieszkalne: rozpatrzono i zaopiniowano 44 sprawy (w tym 29 dotyczących obiektów w otulinie parku i 15 w parku). Pozytywnie zaopiniowano 41 spraw ( w tym 27 w otulinie i 14 w parku). Opinia negatywna dotyczyła lokalizacji domu mieszkalnego na półwyspie klasztornym. Inwestor zamierzał zlokalizować budynek mieszkalny w drugim rzędzie zabudowy (naruszając historycznie ukształtowaną linię zabudowy wsi) i zbliżając się z zabudową do brzegu jeziora Wigry. - Zabudowa letniskowa: rozpatrzono i zaopiniowano 8 spraw dotyczących zabudowy letniskowej. Inwestycje dotyczące obiektów planowanych do lokalizacji w strefie ochronnej parku uzgodniono pozytywnie. Również pozytywna była opinia dotycząca przebudowy istniejącego domku letniskowego położonego w granicach parku. Pozostałe planowane inwestycje dotyczące wprowadzenia zabudowy letniskowej na tereny niezabudowane, użytkowane dotąd rolniczo, nie zostały uzgodnione.
3. Gospodarka wodno-ściekowa: w 2004 roku kontynuowane są działania zmierzające do skanalizowania wszystkich miejscowości leżących na obszarze parku i otuliny. Zostały zakończone prace związane z budową kolektora ściekowego, dofinansowanego przez program ISPA, obejmującego wsie położone w granicach parku w gminie Suwałki.
4. Zmiana sposobu użytkowania gruntu: w sprawie zniszczenia szaty roślinnej, samowolnego wykonania wielkich obiektów hydrotechnicznych i zniszczenia miejsc bytowania bobra w strefie ochronnej jeziora Wigry, Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzygnął, jakie organy administracji mają wydać decyzję. Obecnie sprawa rozstrzygana będzie przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Suwałkach.
5. Wigierski Park Narodowy uzgadniał i opiniował również inne zamierzenia inwestycyjne i działania polegające na : - modernizowaniu i budowie napowietrznych linii energetycznych i budowie przyłączy kablowych; - budowie kanalizacji deszczowych z urządzeniami podczyszczającymi; - podziału nieruchomości rolnych; - prac remontowych prowadzonych w Domu Pracy Twórczej w Wigrach; - lokalizacji stawów rybnych.
|