"EKOLOGIK" w WIGIERSKIM PARKU NARODOWYM
Warsztaty dla nauczycieli, które odbyły się w dniach 17 i 18 czerwca 2005 r., składały się z dwóch wiodących bloków tematycznych. Uczestnikami warsztatów byli nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjów i ponadgimnazjalnych - łącznie 38 osób. Celem warsztatów „EkoLogik” było podnoszenie świadomości ekologicznej zarówno młodego pokolenia, jak i dorosłych. |
||||
kliknij, aby powiększyć | ||||
![]() |
![]() |
Uczestnicy szkolenia nabyli wiedzę i umiejęt- ności poprzez ustawiczne działanie. W programie priorytetowo traktowane były metody pracy terenowej, oparte na samoistnej i prowokowanej obserwacji, a także na ekspe- rymencie. |
||
Zasadą było:
|
||||
kliknij, aby powiększyć | ||||
Głównym jednak celem warsztatów było zachęcenie nauczycieli do częstego korzystania z lekcji w terenie, przekonanie ich, że łatwiej po takich lekcjach podejmować z uczniami działania na rzecz ochrony środowiska i dużo łatwiej kształtować pozytywne postawy społeczne, nawyki i zachowania wobec otaczającej przyrody i środowiska. |
![]() |
![]() |
||
kliknij, aby powiększyć | Warsztaty pomagają nauczycielom w wymianie doświadczeń, inspirują do dodatkowej pracy na rzecz środowiska. Program warsztatów dla nauczycieli nt. aktywizujących metod w edukacji ekologicznej był zorganizowany pierwszego dnia (17.06.2005r.). Przedstawiał się następująco: Rozpoczęcie o godzinie 8.00 1. Prezentacja. 2. Zajęcia integracyjne uczestników. 3. Wykonanie wizytówek. 4. Prezentacja metod stosowanych w EkoLogiku. 5. Zabawa w kratkę. 6. Jakie to zwierzę? 7. Rozmowa z drzewem. 8. Ćwiczenia wartościujące. 9. Stawianie pytań i rozwiązywanie problemów, metodyka wartościowania. Lekcja o dżdżownicach i rozkładzie. 10. Gry dydaktyczne. 11. Zasady ćwiczeń dotyczących
oceny 12. Szkoła ekologiczna - praca w grupach. 13. Wykonanie prostych pomocy dydaktycznych. 14. Ćwiczenia uwrażliwiające - zajęcia w terenie. 15. Ścieki spory problem. |
|||
![]() |
![]() |
16. Zasady ćwiczeń wartościujących + przykłady 17. Co wiecie o pająkach? 18. Czy można złapać energię słoneczną? 19. Śmieci z bliska i z daleka. 20. Ocena szkolenia. 21. Zakończenie warsztatów godzina 19.00 |
||
Podczas szkolenia zaproponowany został cały wachlarz niekon- wencjonalnych metod, które charakteryzują się tym, że mają atrakcyjną, „zabawową” formę (gry dydaktyczne), wymagają stałego kontaktu nauczyciela z uczniem, opierają się na zasobach wiedzy, z którą uczeń przychodzi do szkoły, wyzwalają własne inicjatywy ze strony uczniów, pozwalają się modyfikować w zależności od poziomu wiekowego grupy i potrzeb nauczyciela, stanowią układ otwarty - można je łatwo rozbudowywać, obejmują formę pracy w małych grupach, oparte są na szerokim kontakcie z żywą przyrodą. |
kliknij, aby powiększyć | |||
kliknij, aby powiększyć |
Poznane metody pracy z uczniem nauczyciele mogą kontynuować i stosować wykorzystując otrzymany zestaw podręczników, które mają formę przewodników dla nauczycieli. Wydane są pod wspólnym tytułem "EkoLogik", ale poszczególne części mają swoje podtytuły: Edukacja ekologiczna, Zielona alternatywa, Cztery pory roku, Kręci się, kręci koło za kołem. |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
W drugim dniu (18.06.2005r.) odbyły się warsztaty "Po ścieżkach edukacyjnych Wigierskiego Parku Narodowego - zajęcia w terenie z wykorzystaniem poznanych metod". Warsztaty rozpoczęły się o godzinie 8.00, obejmując: - prezentację multimedialną dotyczącą walorów przyrodniczych WPN, |
||
- promocję pięciu ścieżek edukacyjno-przyrodniczych (Las, Suchary, Płazy, Jeziora, Puszcza); - omówienie praktycznego wykorzystania ścieżek w procesie nauczania z wykorzystaniem wydanych w 2004 roku scenariuszy zajęć pt. "Po ścieżkach edukacyjnych WPN"; |
kliknij, aby powiększyć | |||
kliknij, aby powiększyć |
- ustalenie zasad pracy - spisanie kontraktu; - zademonstrowanie różnych form zajęć na ścieżkach edukacyjnych Wigierskiego Parku Narodowego ze zbioru scenariuszy "Po ścieżkach edukacyjnych WPN"; - podział uczestników na grupy, zwiedzenie wystawy przyrodniczej i etnograficznej; |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
- wyjazd autokarem na ścieżki edukacyjne parku, - realizacja wybranych tematów zajęć terenowych przez uczestników warsztatów wykonanie ćwiczeń proponowanych w zbiorze scenariuszy Po ścieżkach... (zgodnie z kartą pracy) i podzielenie się spostrzeżeniami, refleksjami, uwagami po wykonaniu, |
kliknij, aby powiększyć | |
kliknij, aby powiększyć |
- analiza wybranych kart pracy i ćwiczeń przez uczestników, wybranie najciekawszych metod aktywizujących, które można zastosować w nawiązaniu do zrealizowanych tematów. - podsumowanie (dyskusja), wręczenie zaświadczeń. - zakończenie warsztatów o godzinie 19.00. |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
Warsztaty oraz szkolenie mogły odbyć się dzięki pomocy finansowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Podczas warsztatów gościliśmy dziennikarzy lokalnych gazet oraz TVP Białystok, która nadała relację z warsztatów w dniu 18 czerwca br. |
||
« Wigierski PN |
Opracowanie: Wiesława Malinowska Wykonanie: KAJA Janina Elżbieta Kamińska
|
|||
|