WIGIERSKI PARK NARODOWY
Proszę chwilę zaczekać, ładuję zdjęcia ... |
Wigierski Park Narodowy laureatem Ogólnopolskiego Konkursu „Ścieżki dydaktyczne parków narodowych”
Wigierski Park Narodowy został laureatem Ogólnopolskiego Konkursu „Ścieżki dydaktyczne parków narodowych”, zorganizowanego przez Polski Klub Ekologiczny Zarząd Główny w Krakowie.
Konkurs ogłoszono w październiku 2008 r. Celem konkursu był przegląd i ocena ofert edukacyjnych parków narodowych. PKE zwrócił się do wszystkich 23 polskich parków narodowych z prośbą o przesłanie na konkurs materiałów edukacyjnych adresowanych głównie do uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej. Ocena nadesłanych przez parki materiałów odbywała się przez odwiedzających stronę projektu oraz przez powołanych przez PKE ekspertów: ● Maria Staniszewska, prezes Zarządu Głównego Polskiego Klubu Ekologicznego – przewodnicząca komisji oceniającej ● dr Elżbieta Roland, adiunkt na Wydziale Nauk Biologicznych Uniwersytetu Zielonogórskiego ● Barbara Mirek-Michalska, specjalista ds. ochrony przyrody i edukacji leśnej z Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Krakowie ● Tadeusz Ogorzałek, prezes Zarządu Okręgu Ligi Ochrony Przyrody, konsultant w Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Nowym Sączu ● dr Danuta Maciejowska-Mias, nauczyciel konsultant do spraw biologii i przyrody w Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie
Do konkursu przystąpiło 14 parków narodowych (spośród 23): Kampinoski PN, Wielkopolski PN, Poleski PN, Białowieski PN, Magurski PN, Gorczański PN, PN Bory Tucholskie, Bieszczadzki PN, Pieniński PN, Tatrzański PN, Ojcowski PN, PN Gór Stołowych, Drawieński PN.
Wśród licznych i wszechstronnych kryteriów oceny jurorów, znalazły się następujące zagadnienia: ● atrakcyjność oferty edukacyjnej, ● możliwość wykorzystania ścieżki jako realizacji programu szkolnego ● atrakcyjność i dostępność materiałów promujących ścieżkę i informacji o ofercie, ● tematyka edukacji – preferowana będzie tematyka podnosząca i zwiększającą świadomość potrzeby ochrony przyrody i propagująca obowiązujące obecnie przepisy, ● baza edukacyjna parku.
Wyniki oceny ofert edukacyjnych parków narodowych dokonanej przez jurorów: I miejsce – Wigierski Park Narodowy – 167 punktów II miejsce – Poleski Park Narodowy – 156,5 punktów III miejsce – Białowieski Park Narodowy – 144 punktów
Ze względu na przesłane do oceny atrakcyjne, pomysłowe i praktyczne materiały dydaktyczne wyróżniono: wyróżnienie 1. stopnia – Drawieński Park Narodowy wyróżnienie 1. stopnia – Bieszczadzki Park Narodowy wyróżnienie 2. stopnia – Ojcowski Park Narodowy wyróżnienie 2. stopnia – Wielkopolski Park Narodowy wyróżnienie 2. stopnia – Kampinoski Park Narodowy
Ze względu na przesłane materiały informacyjne, które mogą być wykorzystane przez nauczycieli do przygotowania lekcji na terenie parku wyróżniono: Gorczański Park Narodowy Tatrzański Park Narodowy
Oficjalne ogłoszenie wyników konkursu nastąpiło w sobotę 19 września 2009 r. w Hotelu Royal podczas konferencji zorganizowanej przez PKE, podsumowującej projekt „Edukacja dla Zrównoważonego Rozwoju we wrześniu br. podczas konferencji podsumowującej projekt "Edukacja dla zrównoważonego rozwoju". Wszystkie parki narodowe, które zgłosiły się do konkursu, otrzymały tytuł i piękną statuetkę: Krzewiciel edukacji przyrodniczej i ekologicznej. Spotkaniu będzie towarzyszyła sesja posterowa prezentująca walory przyrodnicze parków narodowych, biorących udział w konkursie, oraz ich ofertę adresowaną do grup szkolnych. Dwa zwycięskie parki – Wigierski PN i Poleski PN pokazały swoją ofertę w formie prezentacji i wykładu.
Zainteresowanych dodatkowymi informacjami nt. konkursu oraz działalności Polskiego Klubu Ekologicznego zapraszamy do odwiedzenia strony: http://www.pke-zg.org.pl/edukacja/konkurs_wyniki.html
Ogromnie nas cieszy to wyróżnienie, ale też jest ogromnym zobowiązaniem – zobowiązaniem, które z radością na siebie przyjmujemy. Zapewniamy gorąco, że nie zamierzamy spocząć na laurach, jesteśmy otwarci na Państwa sugestie, potrzeby, propozycje – każdy głos jest dla nas ważny, bo służy sprawie niebagatelnej – ochronie naszego wspólnego, przyrodniczego dziedzictwa.
W imieniu Działu Edukacji Joanna Adamczewska
|