1. WSTĘP

 

1.1. Powierzchnia parku

Dorota Zaborowska

  

W 2004 r. kontynuowano prace zmierzające do dostosowania bazy danych stanu posiadania WPN do Ewidencji Gruntów i Budynków w poszczególnych starostwach powiatowych, na terenie których leży park. Dotychczas WPN korzystał wyłącznie z danych powierzchniowych opracowanych przez Biuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej, których podstawowym źródłem była Ewidencja Gruntów, lecz nie zostały one ostatecznie z nią uzgodnione. Zgodnie z wymogami ustaw o podatku rolnym, o podatku leśnym, o podatkach i opłatach lokalnych oraz sprawozdawczością GUS, podawana powierzchnia gruntów powinna być zgodna z Powszechną Ewidencją Gruntów. Po wprowadzeniu do bazy danych poszczególnych działek będących w zarządzie WPN-u na podstawie wypisów z Ewidencji Gruntów oraz gruntów obcych w granicach parku okazało się, że jego powierzchnia wynosi 14.986,20 ha i nie jest zgodna z podaną w Rozporządzeniu Rady Ministrów, z dnia 6 marca 1997 r., w sprawie Wigierskiego Parku Narodowego (Dz. U. Nr 24 poz. 124) – 15.085,49 ha. Różnica 99,29 ha wynika przede wszystkim z różnicy powierzchni wód, głównie jeziora Wigry, którą dotychczas podawano na podstawie danych BULiGL, według których wynosiła 2.199,49 ha. Równocześnie w rocznikach statystycznych podawano powierzchnię 21,9 km2, na podstawie danych podawanych przez Instytut Metereologii i Gospodarki Wodnej, a sporządzonych przez Instytut Rybactwa Śródlądowego w Olsztynie według pomiarów batymetrycznych. Zgodnie z wypisami z Rejestru Ewidencji Gruntów ze Starostwa Powiatowego w Augustowie i Suwałkach powierzchnia jeziora Wigry wynosi 2.098,66 ha, na którą składają się działki:

  • nr 200 w obrębie Magdalenowo i Wigry, gm. Suwałki o pow. 1708,8300 ha;

  • nr 236 w obrębie Bryzgiel, gm. Nowinka o pow. 389,8300 ha.

Po wprowadzeniu danych powstały również różnice w powierzchni poszczególnych kategorii gruntów, które nie mają znaczącego wpływu na powierzchnię ogólną.

  

Powierzchnia gruntów Skarbu Państwa w granicach parku obejmuje 12.313,39 ha.

  

Wokół parku utworzona jest strefa ochronna, zwana otuliną, o powierzchni 11.283,81 ha. Park wykonuje swoje zadania statutowe w oparciu o podział organizacyjny wprowadzony w 1996 roku, według którego park dzieli się na dwa leśne obręby ochronne:

1. Obręb Ochronny Wigry o powierzchni 4639,17 ha,

2. Obręb Ochronny Maćkowa Ruda o powierzchni 4949,25 ha,

oraz Wydzielony Wodny Obwód Ochronny Wigry o pow. 2694,96 ha. 

   

W Obrębie Ochronnym Wigry funkcjonuje 5 obwodów ochronnych:

  1. Obwód Ochronny Lipniak - o pow. 919,50 ha

  2. Obwód Ochronny Krzywe - o pow. 974,25 ha

  3. Obwód Ochronny Leszczewek - o pow. 866,64 ha

  4. Obwód Ochronny Gawarzec - o pow. 903,55 ha

  5. Obwód Ochronny Słupie - o pow. 975,23 ha

Obręb Ochronny Maćkowa Ruda składa się także z 5 obwodów ochronnych:

  1. Obwód Ochronny Powały - o pow. 597,37 ha

  2. Obwód Ochronny Krusznik - o pow. 1094,44 ha

  3. Obwód Ochronny Lipowe - o pow. 1011,72 ha

  4. Obwód Ochronny Mikołajewo - o pow. 1117,11 ha

  5. Obwód Ochronny Wysoki Most- o pow. 1128,61 ha

   

Powierzchnię obrębów leśnych i obwodów ochronnych podano na podstawie danych BULiGL z uwzględnieniem gruntów wykupionych od 1996 r. i w tym miejscu zgodną z ogólną powierzchnią parku. Powierzchnia Wydzielonego Wodnego Obwodu Ochronnego Wigry została podana zgodnie z Ewidencją Gruntów , w jej skład wchodzą następujące jeziora:

  1. Wigry - 2098,66 ha

  2. Pierty - 233,28 ha

  3. Białe - 101,50 ha

  4. Długie - 80,38 ha

  5. Krusznik - 26,71 ha

  6. Muliczne - 25,64 ha

  7. Leszczewek - 21,85 ha

  8. Mulaczysko - 18,19 ha

  9. Omułówek - 17,80 ha

  10. Postaw - 15,77 ha

  11. Okrągłe - 14,39 ha

  12. Suchar Wielki - 10,48 ha

  13. Królówek - 10,07 ha

  14. Czarne k. Bryzgla - 6,38 ha

  15. Białe k. Piert - 6,07 ha

  16. Klonek - 5,02 ha

  17. Czarne k/ Gawrych Rudy - 2,77 ha.

  

Stan prawny gruntów

  

Nieruchomości Skarbu Państwa o powierzchni 7.758,42 ha (63%) posiadają założone księgi wieczyste.

W 2004 r. uregulowano stan prawny gruntów o powierzchni 29,04 ha, na które składają się:

  • grunty rolno-leśne o pow. 3,88 ha oraz pod wodami płynącymi (Jez. Samle) o pow. 3,21 ha w obrębie ewidencyjnym Nowa Wieś, gm. Suwałki;
  • grunty leśne o pow. 2,41 ha w obrębie Gawrych Ruda, gmina Suwałki;
  • grunty leśne o pow. 1,64 ha w obrębie Wiatrołuża, gm. Suwałki;
  • grunty pod wodami płynącymi (rz. Piertanka) w obrębie Tartak, gm. Suwałki;
  • grunty rolne o pow. 17,16 ha w obrębie Leszczewo, gm. Suwałki.

  

  

1.2. Wykupy gruntów i budynków

Dorota Zaborowska

  

W 2004 roku Wigierski Park Narodowy nie dokonywał wykupu gruntów i budynków. Od 1 maja 2004 r. z chwilą wejścia w życie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody na podstawie art. 10 ust. 5 Dyrektorowi Wigierskiego Parku Narodowego działającemu w imieniu Skarbu Państwa przysługuje prawo pierwokupu nieruchomości położonych w granicach parku. W 2004 r. wpłynęły do WPN-u trzy zawiadomienia z kancelarii notarialnych, dotyczące zawarcia warunkowych umów sprzedaży gruntów, położonych w Gawrych Rudzie i Starym Folwarku. W przypadku gruntów w Starym Folwarku park nie był zainteresowany wykupem, ponieważ stanowiły one działki budowlane w granicach zabudowy wsi. Natomiast wykupienie gruntów o pow. 1,61 ha w Gawrych Rudzie jest szczególnie ważne ze względu na ich położenie pomiędzy jeziorami Wigry i Długie. Jest to miejsce cenne pod względem przyrodniczym i krajobrazowym, a jednocześnie atrakcyjne i zagrożone nadmiernymi inwestycjami kolidującymi z ochroną przyrody. Park wystąpił do Ministra Środowiska z wnioskiem o przyznanie środków w wysokości 300.000 złotych na wykup tej nieruchomości, jednak z braku środków wniosek został załatwiony odmownie. Termin 30 dni, w którym park musi wypowiedzieć się w sprawie skorzystania z prawa pierwokupu, jest zbyt krótki, aby można było pozyskać fundusze z dotacji NFOŚiGW lub EkoFunduszu. Grunty prywatnej własności w granicach parku zajmują powierzchnię 2672,81 ha. Są to grunty o wysokich walorach krajobrazowych i dużej różnorodności biologicznej, na których realizowane jest w większości tradycyjne, ekstensywne rolnictwo. Część z nich (około 250 ha), posiada bardzo wysokie walory przyrodnicze i krajobrazowe. Są to:

  • łąki nad rzeką Wiatrołużą i Maniówką,
  • łąki na gruntach wsi Cimochowizna,
  • kompleks torfowiskowy w Rosochatym Rogu,
  • pas podmokłych łąk pomiędzy jez. Wigry i Mulaczysko (Jurkowy Róg),
  • kompleks torfowiskowy nad jez. Widne,
  • torfowiska pomiędzy jez. Wigry a północnym brzegiem jez. Czarne,
  • wyspy na jeziorze Wigry.

Z wymienionych gruntów bardzo pilnie należałoby wykupić łąki nad Wiatrołużą i Maniówką oraz łąki położone na gruntach wsi Cimochowizna. Znajdują się tam stanowiska roślin o statusie gatunków wymierających i narażonych na wyginięcie oraz rzadko występujących. Łąki ulegają stopniowemu zarastaniu, ze względu na zaprzestanie ich koszenia i wypasu, co spowoduje wyeliminowanie cennych gatunków roślin. Pozostałe z wymienionych gruntów można określić jako pilne do wykupu.

  

  

1.3. Plan ochrony parku

Jarosław Borejszo

  

Przez cały rok trwały prace nad projektami załączników do nowego rozporządzenia Ministra Środowiska, w sprawie ustanowienia planu ochrony Wigierskiego Parku Narodowego. Równocześnie rozpoczęto procedurę opiniowania projektu planu przez samorządy lokalne.

W dniu 9 lutego 2004 roku odbyło się posiedzenie Rady Wigierskiego Parku Narodowego, w trakcie którego Rada powołała komisję, której zadaniem było ustalenie zapisów projektu planu ochrony WPN-u, dotyczących ustaleń do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gmin. Komisja odbyła 2 spotkania w dniach 9 oraz 27 lutego 2004 roku. Zespół zajmował się tylko zagadnieniami dotyczącymi gruntów prywatnych, ponieważ dnia 22 stycznia 2004 roku Wójt Gminy Suwałki (występujący w imieniu samorządów, na terenie których położony jest WPN) wystosował pismo, w którym stwierdził, że samorządy nie wnoszą uwag do rozdziałów projektu planu ochrony dotyczących gruntów Skarbu Państwa.

W dniu 19 maja 2004 roku WPN wystąpił do Rad Gmin Suwałki, Krasnopol, Nowinka i Giby z prośbą o zaopiniowanie i uzgodnienie projektu planu ochrony zgodnie z art. 19 ust. 2 ustawy o ochronie przyrody (ustawa z dnia 16.04.2004 roku, Dz.U. nr 92, poz. 880). W dniu 16.06.2004 roku wpłynęło pismo Przewodniczącego Rady Gminy Nowinka informujące, że Rada Gminy Nowinka postanowiła negatywnie zaopiniować projekt planu ochrony WPN-u w części dotyczącej nieruchomości będących własnością Skarbu Państwa oraz nie uzgodnić w odniesieniu do nieruchomości nie będących własnością Skarbu Państwa. Pomimo trzykrotnych próśb park nie otrzymał ani uzasadnienia takiej decyzji ani tekstu uchwały w sprawie planu ochrony WPN-u.

W dniu 28.06.2004 roku podjęta została uchwała nr XXII/85/04 Rady Gminy Giby, która zaopiniowała pozytywnie projekt planu ochrony WPN-u.

Podejmowane były próby dyskusji z pozostałymi samorządami. Rady Gmin Suwałki i Krasnopol nie podjęły stosownych uchwał, co zgodnie z obowiązującymi przepisami oznacza, że jeżeli nie zgłosili uwag w ciągu 30 dni to plan został uzgodniony.

Jesienią 2004 roku prace nad planami ochrony wszystkich parków narodowych zostały wstrzymane przez Ministerstwo Środowiska do czasu wejścia w życie nowego rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie sporządzania i zmiany planu ochrony dla parku narodowego, rezerwatu przyrody i parku krajobrazowego oraz ochrony zasobów, tworów i składników przyrody.

W 2004 roku podstawą działalności ochronnej parku były roczne zadania ochronne zatwierdzone przez Ministra Środowiska rozporządzeniem z dnia 26 listopada 2003 roku (Dz. U. nr 214, poz. 2113). 

  

  

1.4. Plany zagospodarowania przestrzennego

Janina Kamińska

  

1. Problemy zagospodarowania przestrzennego wynikające z braku planu ochrony i braku miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gmin.

  

Utrata mocy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gmin w 2003 roku spowodowała presję urbanizacyjną, skierowaną na tereny rolne dotychczas chronione przed zabudową zapisami planów. Wigierski Park Narodowy jest w wyjątkowo trudnej sytuacji ponieważ prawie 2500 ha gruntów położonych w granicach parku stanowi własność prywatną. Istnieją duże naciski na zabudowanie atrakcyjnych krajobrazowo gruntów niepaństwowych. Po wejściu w życie nowej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym park przedstawia swoje opinie dotyczące zagospodarowania terenu a szczególnie zabudowy w formie zaskarżalnego postanowienia. Z obowiązujących obecnie przepisów wynika, iż dyrektor parku narodowego może wypowiadać się na temat inwestycji wprowadzanych na obszarze parku jedynie na etapie planistycznym (uzgadnianie studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego) i decyzji o warunkach zabudowy lub lokalizacji celu publicznego. Natomiast dyrektor nie jest stroną postępowania przy zatwierdzaniu form architektonicznych nowopowstających obiektów.

Dodatkowo w dniu 1 maja 2004 roku weszła w życie nowa ustawa o ochronie przyrody, która rozszerzyła możliwości inwestowania na terenie parku narodowego. Do dnia wejścia w życie nowej ustawy (z dnia 16 kwietnia 2004 roku) na terenie parku obowiązywał zakaz zabudowy terenów, jeżeli nie dotyczył zabudowy związanej z prowadzeniem gospodarstwa rolnego lub leśnego. Nowa ustawa zabrania budowy lub rozbudowy obiektów z wyjątkiem urządzeń służących celom parku i obszarów objętych ochroną krajobrazową w trakcie ich gospodarczego wykorzystania przez jednostki organizacyjne, osoby prawne i fizyczne. Zapis ten spowodował, że na terenie parku narodowego można zbudować w zasadzie wszystko a jedynym ograniczeniem jest zachowanie charakterystycznych cech krajobrazu. Pojęcie “charakterystyczne cechy krajobrazu” nie jest zupełnie precyzyjne i należy do pojęć “niedookreślonych”, których w prawie jest bardzo wiele. Dookreślenie może następować w trybie orzecznictwa sądowego przy wsparciu nauki (nauki prawa i nauk przyrodniczych). Ochrona charakterystycznych cech krajobrazu jest niewystarczającym argumentem, do ograniczania zabudowy parku narodowego w procesach administracyjnych. Dla terenów Wigierskiego Parku Narodowego mamy już pierwsze wyroki sądu administracyjnego dotyczące inwestycji realizowanych na terenie WPN (wyrok WSA w Białymstoku Wydział II z dnia 16 grudnia 2004 roku, sygn. akt IISA/Bk 702/04 - zabudowa trzech działek na skarpie, nad jeziorem Wigry, we wsi Bryzgiel)). Interpretacja sądowa ochrony charakterystycznych cech krajobrazu jest taka, że nie można mówić o ochronie krajobrazu na etapie decyzji o warunkach zabudowy. Może być to realizowane w kolejnym postępowaniu, na etapie wydawania decyzji pozwolenie na budowę, gdy inwestor przedłoży projekt budowlany składający się z części architektonicznej i z planu zagospodarowania działki. Dopiero wtedy będzie istniała możliwość zbadania czy dana inwestycja spowoduje naruszenie walorów i degradację krajobrazu. W rozstrzygnięciu sądu nie wzięta została pod rozwagę kwestia odmowy ustalenia warunków zabudowy w okolicznościach takich, gdzie już wprowadzenie jakiejkolwiek zabudowy (niezależnie od architektury przewidzianych do realizacji budynków i niezależnie od zagospodarowania działki) jest degradacją krajobrazu. Dodatkowo park pozbawiony jest możliwości wyrażenia swego stanowiska i uzgodnienia form architektury inwestycji, którą na mocy decyzji o warunkach zabudowy można już realizować, ponieważ dyrektor nie jest stroną przy wydawaniu przez Starostę pozwolenia na budowę.

  

2. Plany zagospodarowania przestrzennego w gminach

W 2004 roku do sporządzenia planów zagospodarowania przestrzennego przystąpiła gmina Giby a gmina Suwałki rozpoczęła prace nad planami miejscowymi dotyczącymi miejscowości Krzywe, Stary Folwark i Gawrych Ruda. W gminie Suwałki przystąpiono do sporządzenia aktualizacji “Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego”, również w gminie Nowinka przystąpiono do wykonania “Studium uwarunkowań (...)”. Po sporządzeniu “Studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego” gminy przystąpią do wykonywania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

  

  

1.5. Kronika parku

Anna Krzysztofiak

  

Kronika Wigierskiego Parku Narodowego prowadzona jest na bieżąco. Ostatni tom dotyczy roku 2003 i obejmuje 27 stron tekstu oraz 39 zdjęcia. Obecnie opracowywane są dane dotyczące roku 2004. Kronika jest wyłożona do wglądu w sekretariacie WPN.

  

  

1.6. Łączność

Piotr Pieczyński

  

Od stycznia 2004 roku, zgodnie z pozwoleniem radiowym Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty, Wigierski Park Narodowy wykorzystywał dwa kanały: 48.300 i 160.550 MHz. Organizacja sieci radiokomunikacji ruchomej lądowej w roku 2004 była następująca:

    a) stacje radiowe:
    • główna stacja bazowa (GSB - Dyrekcja WPN),
    • stacje przekaźnikowe (Krzywe, Królówek, Lipowe),
    • lokalne stacje bazowe (LSB) w leśniczówkach i niektórych osadach pracowników służby parku,
    • radiotelefony przewoźne,
    • radiotelefony nasobne;
    b) kanały radiowe:
    • kanał 1 – roboczy: łączność bezpośrednia dla wszystkich radiotelefonów w sieci pozostających w zasięgu
    • kanał 2 i 3 – łączność z GSB poprzez stacje przekaźnikowe w sytuacji braku łączności na kanale 1,
    • kanał 3, 4, 5 – łączność ze strażą pożarną, kanały wykorzystywane wyłącznie przez punkt alarmowo dyspozycyjny WPN i służbę ochrony przeciwpożarowej parku;
    c) sprzęt radiokomunikacyjny: radiotelefony Motorola P200, GP340, M216, Yaesu FTL-1011.  

  

  

1.7. Przejmowanie nieruchomości Skarbu Państwa

Dorota Zaborowska

  

W 2004 r. nie przejmowano nieruchomości Skarbu Państwa.

  

  

 

 
           

spis treści

strona główna WPN

dalej